میدان مشق پایتخت به زودی به روی شهروندان باز می‌شود

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی شنبه، ۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۱۵
میدان مشق پایتخت به زودی به روی شهروندان باز می‌شود

فرآیندهای اداری مربوط به گشایش میدان مشق پایتخت به روی شهروندان که نوستالوژی خاصی نزد ایرانیان دارد شروع شده است و مراحل انتهایی خود را طی می‌کند.

میدان مشق محوطه‌ای تاریخی در پایتخت که در محدوده بین خیابان امام خمینی (ره) و ۳۰ تیر قرار دارد و این میدان مربوط به دوره قاجار است که در دوره پهلوی اول مدت زمان کوتاهی از آن به‌عنوان باغ ملی یاد می‌شد و پس از آن ساختمان‌های دولتی نیز در این مجموعه احداث شد.

۱۲ مهر سال ۱۳۷۷ این محوطه به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران با شماره ۲۱۳۰ به ثبت رسید که بیشتر ساختمان‌های آن در اختیار وزارت امور خارجه قرار دارد.

تردد خودروها در میدان مشق تا سال ۱۳۷۰ آزاد بود و سال ۱۳۹۲ شهرداری تهران و وزارت امور خارجه تفاهم نامه‌ای امضا کردند تا بر اساس آن، ضمن مرمت و احیای سردر تاریخی این محوطه، مورد استفاده شهروندان نیز قرار گیرد.

به گفته علی محمد سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ پایتخت، فرآیندهای اداری مربوط به گشایش میدان مشق به روی شهروندان در مراحل انتهایی خود است و با قوت و پیگیری این نهاد در همکاری با دیگر متولیان در حال انجام است.

میدان مشق

علی محمد سعادتی گفت که برای گشودن درهای میدان مشق به روی شهروندان، آخرین تفاهم‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در ساعات بعد از وقت اداری و نیز روزهای آخر هفته از چندی پیش آغاز شده است.

بر اساس اعلام شهرداری تهران، برای اجرای این پروژه ۲۰ میلیارد تومان این نهاد هزینه کرده است و در نهایت با برگزاری کنسرت خیابانی در این محدوده درهای میدان فروردین ۱۳۹۵ به روی مردم گشوده شد.

اما وزارت امور خارجه در خرداد سال گذشته و پس از یکسال گشایش این محوطه درهای ورودی میدان مشق را بست که به گفته سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران این کار بدون هماهنگی این ارگان‌ها انجام شده است.

علت بسته شدن درها در همان زمان مسائل امنیتی اعلام شده بود که حال بر اساس گفته متولیان شهری تلاش برای بازگشایی مجدد این محوطه تاریخی که نوستالوژی خاصی نزد ایرانیان دارد شروع شده است و در مراحل پایانی قرار دارد.

به گفته شهردار منطقه ۱۲ تهران با همه دفاتر و متولیان بخش‌های اداری میدان مشق مکاتبات انجام شده است تا ورود خودرو و پارک خودرو در این محدوده ممنوع شود.

سعادتی افزود:

برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای انجام شده است که روزهای پنجشنبه و جمعه عرصه این میدان باز باشد و در سایر روزهای هفته نیز پس از ساعت اداری درهای ورودی میدان را تا ساعت ۲۴ به روی شهروندان باز نگه دارند.

شهردار منطقه ۱۲ تهران در ادامه درخصوص تغییر کاربری ساختمان‌های این محدوده که در اختیار ادارات دیگر از جمله وزارت امور خارجه است نیز گفت که موضوع تبدیل ساختمان‌های وزارت خارجه در میدان مشق مصوبه هیأت وزیران دارد.

سعادتی در عین حال خاطرنشان کرد که بر اساس اطلاعات غیررسمی، وزارت امور خارجه در حال تبدیل ساختمان‌های خود به مرکزی برای ارائه اسناد و مدارک قدیمی است.

عکاس عکس کاور: بهنام صابر نعمتی

منبع عکس: اقتصاد تهران

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه