بهترین زمان سفر به کاشان

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد شنبه، ۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
بهترین زمان سفر به کاشان

کاشان با آثار تاریخی ارزشمند یکی از بهترین شهرهای استان اصفهان برای گردشگران است. آیا می‌دانید بهترین زمان سفر به کاشان چه فصلی از سال است؟

بهترین زمان سفر به کاشان، یکی از زیباترین شهرهای استان اصفهان، اوایل تا اواسط فصل بهار و اوایل پاییز تا اواسط آن است. این شهر با برخورداری از آثار تاریخی زیبا و منحصر‌به‌فرد همچون خانه‌های تاریخی زیبا مانند خانه طباطبایی‌ها، عروس خانه‌های تاریخی ایران و جاذبه‌های تاریخی ارزشمند دیگر مانند مسجد و مدرسه آقا بزرگ و باغ فین، هر سال مقصد بسیاری از گردشگران از استان اصفهان و سایر نقاط کشور است. در ادامه بهترین زمان سفر به این شهر را از ابعاد مختلف بررسی می‌کنیم. 

خانه طباطبایی ها

منبع: گوگل مپ

چنانچه قصد سفر با هواپیما به این شهر را دارید، می‌توانید برای مشاهده و خرید بلیط هواپیما به بخش بلیط هواپیما و پرواز چارتر کجارو مراجعه کنید.

بهترین زمان از نظر آب‌وهوا

باغ فین کاشان

منبع: گوگل مپ

کاشان شهری کویری است و به همین تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های نسبتا سردی دارد. اوایل تیر تا اوایل مرداد گرم‌ترین زمان کاشان بوده و متوسط دما در این زمان به ۳۳ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. حداقل و حداکثر دما در این زمان هم به ۴۱٫۳ و ۲۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. سردترین زمان کاشان هم از اوایل دی تا اوایل اسفند است و متوسط دمای شهر در این زمان ۵ درجه سانتی‌گراد است. حداقل و حداکثر دمای این شهر هم به‌ترتیب ۰ و ۱۰ درجه سانتی‌گراد است.

خانه عامری ها

منبع: گوگل مپ

در کل بهترین زمان سفر به کاشان از اوایل فروردین تا اوایل خرداد (با متوسط دمای ۲۲ درجه سانتی‌گراد ) و از اوایل مهر تا اوایل آبان (با متوسط دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد) است. البته ممکن است حتی در این ماه‌ها هم گرمای هوا کمی شما را آزار دهد. ممکن است در خرداد ماه دمای هوا به بیش از ۳۰ درجه هم برسد و در ماه‌های مهر و آبان هم بیشترین میزان دما، ۲۸ درجه سانتی‌گراد است. بهترین زمان ممکن سفر به کاشان ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت، یعنی زمان برگزاری جشنواره گلاب‌گیری در کاشان است.

جشنواره گلاب گیری قمصر کاشان

عکاس: الینا چاوشی (تصویر اختصاصی کجارو)

در فصل پاییز هم می‌توانید ساعت‌ها نظاره‌گر طبیعت پاییزی روستای ابیانه کاشان است. رنگ‌های پاییزی در کوچه‌وپس‌های این روستا که در ۸۶ کیلومتری جنوب کاشان واقع شده است، مناظر زیبایی خلق می‌کنند. فاصله زمانی این روستا تا کاشان ۱ ساعت و ۱۱ دقیقه است.

پاییز ابیانه

منبع: گوگل مپ

شلوغ‌ترین و خلوت‌ترین زمان سفر

مسجد آقا بزرگ

منبع: گوگل مپ

شلوغ‌ترین زمان سفر به کاشان ایام نوروز و زمان برگزاری جشنواره گلاب قمصر در اردیبهشت ماه است. در اردیبهشت ماه هوای قمصر آکنده از عطر گل محمدی می‌شود و این گل‌ها از گردشگران دلربایی می‌کنند؛ البته اگر در این دو زمان کاشان بسیار شلوغ می‌شود و ممکن است با مشکل کمبود یا حتی پر شدن ظرفیت مراکز اقامتی روبه‌رو شوید و توصیه می‌کنیم از قبل هتل یا سایر مراکز اقامتی مورد نظر خود را رزرو کنید (مخصوصا در اردیبهشت ماه).

خلوت‌ترین زمان سفر به کاشان هم تابستان و زمستان است. گرمای تابستان کاشان بسیار آزاردهنده است و حتی ممکن است گرمازده هم بشویید. زمستان کاشان هم به‌اندازه تابستان آن آزاردهنده است.

بهترین زمان سفر از نظر رویدادها

جشنواره گلاب گیری کاشان

مهم‌ترین رویداد کاشان، جشنواره گلاب‌گیری قمصر کاشان است که از ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و از مهم‌ترین برنامه‌های آن می‌توان به انجام مراحل گلاب‌گیری عطرافشانی امامزاده سلطان علی ابن محمد، راه‌اندازی کاروان شتر حامل گل‌های محمدی به‌همراه ساز و دهل، تجلیل از گلاب‌گیران و گل‌کاران نمونه، برگزاری تورهای ویژه کاشان در این زمان جهت بازدید از جشنواره و سایر جاذبه‌های نزدیک کاشان مثل آبشار نیاسر، بازار محلی نیاسر، حمام فین و خانه های تاریخی کاشان، پذیرایی از مهمانان با شربت گلاب تازه و عرضه گلاب و سایر عرقیجات تازه و با کیفیت اشاره کرد. در ضمن این جشنواره علاوه بر قمصر در دیگر شهرهای نزدیک کاشان از جمله زواره، نیاسر و برزک نیز برگزار می‌شود.

جشنواره گلاب قمصر

عکاس: محمد حسین کیانی (خبرگزاری فارس)

مراسم قالی‌شویی مشهد اردهال آیینی مذهبی با قدمتی چند هزار ساله است و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. این مراسم هر سال در دومین جمعه مهر ماه با عزاداری حضور خیل عظیمی از مردم فین، کاشان و روستای خاوه اردهال در امامزاده سلطان علی ابن محمد برگزار می‌شود.

مراسم قالیشویی مشهد اردهال

عکاس: محمود رحیمی (خبرگزاری مهر)

در این مراسم ابتدا تعداد زیادی از حضار مراسم با چوب‌دستی در امامزاده حاضر می‌شود و پس از تحویل گرفتن قالی مقدسی که با گلاب مطهر شده است، آن را سوار بر دوش خود به‌سمت چشمه‌ای در نزدیکی امامزاده می‌برند و پس از تطهیر و شستوی قالی، دوباره آن را به امامزاده می‌روند. مراسم تحویل و شست‌و‌شوی قالی مقدس آداب و رسوم زیادی دارد که توضیح در مورد آن‌ها در این مقاله نمی‌گنجد. توصیه می‌کنیم حتما در زمان برگزاری این مراسم باشکوه به کاشان سفر کنید. مشهد اردهال در ۴۲ کیلومتری غرب کاشان واقع شده است و طی کردن این مسیر تقریبا ۳۴ دقیقه طول می‌کشد.

مراسم قالیشویی مشهد اردهال

عکاس: عادل عزیزی (خبرگزاری میزان)

نخل‌برداری یکی از مراسم‌های ویژه ماه محرم در عاشورا بوده که در شهرهای مختلفی از جمله کاشان برگزار می‌شود و در آن یک سازه چوبی که به آن نخل می‌گویند و نماد تابوت سیدالشهدا است، به شیوه‌ای خاص با پارچه‌های سبز و سیاه آراسته می‌شود و بر دوش مردم عزادار در نقاط مختلف شهر حمل می‌شود.

نخلبرداری کاشان

منبع: کاشان نیوز

هزینه هتل‌های کاشان

هتل های کاشان

منبع: گوگل مپ

کاشان هتل‌ها و مراکز اقامتی زیادی دارد که قیمت آن‌ها در زمان نگارش این مقاله از ۱۰۸ تا ۳۶۵ هزار تومان متغیر بوده و قیمت یک هنل مناسب تقریبا بین ۱۳۰ تا ۱۸۰ هزار تومان است. البته قیمت هتل‌های این شهر در ایام نوروز و زمان برگزاری جشنواره گلاب‌گیری افزایش می‌یابد و در تابستان و زمستان کاهش پیدا می‌کند.

منبع تصویر کاور: گوگل مپ

مطالب مرتبط:

دیدگاه