آیا ربات ها کنترل فرودگاه ها را به دست می‌گیرند؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۲۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۰
آیا ربات ها کنترل فرودگاه ها را به دست می‌گیرند؟

امروزه تمایل به استفاده از ربات‌ها در فرودگاه‌ها و رستوران‌ها بیشتر شده است و این سوال پیش می‌آید که آیا ربات‌ها در آینده کنترل فرودگاه‌ها را به دست می‌گیرند؟

اگر مالکان رستوران‌ها یک روز تصمیم بگیرند که غذاهای چاپی سه بعدی خود را توسط ربات‌ها سرو کنند،‌ به نظرتان آیا باید به آن‌ها انعام داد؟

گروه رستوران‌های ماکسیم در هنگ کنگ برای افزایش راندمان امکانات خود به دنبال افتتاح یک رستوران هوشمند در فرودگاه بین‌المللی این شهر است. جورج میو، مدیر تولید ماکسیم، می‌گوید:

این پروژه اوایل امسال مطرح شد و تجربه‌ی غذایی مهمانان را بهتر خواهد کرد. مواد اولیه‌ی خام این رستوران توسط بازوهای رباتیک و دستگاه‌های اتوماتیک در آشپزخانه‌ای هوشمند تهیه می‌شوند.

ربات ها در فرودگاه

از آنجا که ربات‌ها در فرودگاه‌های مختلف دنیا مشغول به کار هستند، شاید فعالیت آن‌ها در رستوران خیلی هم عجیب به نظر نرسد. به‌عنوان مثال، ربات‌ها در فرودگاه بین‌المللی اینچئون (Incheon International Airport) در سئول کره جنوبی، مسافرانی که مسیر را نمی‌دانند یا دیرشان شده است به گیت پرواز هدایت می‌کنند. ربات‌های فرودگاه لاگاواردیا (LaGuardia Airport) واقع در نیویورک مجهز به دوربین هستند و می‌توانند به‌عنوان چشم کمکی نیروهای امنیتی باشند. ربات‌های فرودگاه چانگی سنگاپور (Singapore Changi Airport) به مدت ۱۰ ساعت در روز به کار نظافت مشغول هستند.

آیا ربات ها راه حل همه مشکلات هستند؟

طبق نظرسنجی Air Transport IT Insights سال ۲۰۱۸، حدود نیمی از خطوط هوایی دنیا و ۳۲ درصد از فرودگاه‌های آن‌ها به دنبال پیدا کردن سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری بیشتر روی دستگاه‌های رباتیک و اتوماتیک تا سه سال آینده هستند.

ربات ها در فرودگاه

براساس گزارش امسال شرکت ورو سلوشنز (Vero Solutions)، انتظار می‌رود ربات‌ها تا سال ۲۰۳۰ جایگزین فرایند چک‌این شوند. فرودگاه ژنو (Geneva Airport) در سال ۲۰۱۶ یک ربات به نام لئو را آزمایش کرد که توسط شرکت سیتا و شرکت رباتیک بلوبوتیکز طراحی شده بود. مسافران برای طی مراحل چک‌این، بلیت پرواز خود را روی این ربات اسکن می‌کردند و سپس بارشان را در محل امنی در ربات قرار می‌دادند و لئو آن را به ماموران امنیتی تحویل می‌داد. گوستاو پینا، مدیر آزمایشگاه سیتا که یک شرکت مخابراتی سوئیسی متخصص در فناوری حمل‌و‌نقل هوایی است، می‌گوید:

اپراتورهای فرودگاه در حال آزمایش ربات‌ها یا دستگاه‌های هوشمند برای چک‌این چمدان‌ها یا کمک به مسافران برای پیدا کردن مسیر خود در فرودگاه‌های شلوغ هستند.

فرودگاه بین‌المللی گلاسگو (Glasgow International Airport) در اسکاتلند، رباتی به نام  GLAdys را آزمایش کرد که برای هدایت مسافران به‌کار می‌رفت و همچنین آهنگ و رقص‌های کریسمس را اجرا می‌کرد. با همه این تفاسیر،‌ آیا ربات‌ها کنترل کامل فرودگاه‌ها را از انسان‌ها خواهند گرفت؟

ربات ها در فرودگاه

به‌عنوان مثال پروژه‌ی پیشنهادی گروه ماکسیم برای استفاده از کارمندان رباتیک در رستوران فرودگاه هنگ کنگ، به این صورت است که برای تضمین کنترل کیفیت، این ربات‌ها همان مهارت‌های کاری انسان‌ها را خواهند داشت. با این حال پینا معتقد است که برخی امور به حضور انسان نیاز دارد. او می‌گوید:

تحقیقات ما حاکی از آن است که مسافران هنگام انجام امور ساده سفر مثل چک‌این و... ترجیح می‌دهند به جای مداخله‌ی انسانی، از خدمات اتوماتیک استفاده کنند. با این حال وقتی در زمینه‌ی مدارک یا سفر به مشکل برخورد می‌کنند، ترجیح می‌دهند با یک انسان صحبت کنند. در هر صورت ربات‌ها می‌توانند به رایگان به کمک انسان‌ها بشتابند.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه