نویسنده ای که با وجود معلولیت، شبیه کوله‌ پشتی دنیا را سفر کرد

صبا جلالی
صبا جلالی سه شنبه، ۱۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
نویسنده ای که با وجود معلولیت، شبیه کوله‌ پشتی دنیا را سفر کرد

کووان چندلر، نویسنده‌ای است که با وجود معلولیت و عدم توانایی حرکت توانست به ۳ کشور سفر کند و داستان سفر خود را در کتاب جدید خود منتشر کند. داستان سفر او را در ادامه مطلب دنبال کنید.

کووان چندلر با آتروفی عضلانی ستون فقرات، یک بیماری عضلانی که روی حرکت ماهیچه ها اثر می‌گذارد، متولد شد. با توجه به شرایطی که دارد او هرگز قادر به راه رفتن نیست؛ اما در تابستان ۲۰۱۶ او سفر زندگی خود را روی شانه‌های دوستانش ـ مشابه یک کوله‌پشتی ـ آغاز کرد و قصد دارد داستان الهام‌بخش خود را در یک کتاب جدید به اشتراک بگذارد.

کووان در پاریس

کووان و دوستانش تام ترویر، فیلیپ کلر، بنجامین دووال، دنی تنی و لوک تامپسون در تابستان ۲۰۱۶ سه هفته در اروپا گذراندند. داستان الهام‌بخش دوستی و ماجراجویی آن‌ها در یک کتاب جدید با عنوان «ما کووان را حمل کردیم، ۶ دوست، سه کشور. بدون ویلچر» برای اوایل سال ۲۰۱۹ در نظر گرفته شده است. کووان با این کتاب و تجارب خود قصد دارد آگاهی را بالا ببرد و موانع را برای مردم کنار بزند.

ایده این سفر در سال ۲۰۱۵ داده شد. دانستن این موضوع که اکثر مکان‌های مورد نظر آن‌ها امکان حمل ویلچر را نداشتند، باعث شد گروه آن‌ها یک سال روی این موضوع کار کنند که چگونه می‌توانند بدون ویلچر به اروپا سفر کنند. با شکستن محدودیت‌ها، آن‌ها کوله پشتی‌ای را طراحی کردند که به آن‌ها اجازه می‌داد دوست خود را بر پشت خود حمل کنند و سعی کردند چیزی بسازند تا استحکام کافی را برای حمل کووان ۲۹ کیلویی در سه کشور داشته باشد.

به گفته‌ی کووان: «یکی از آن‌ها، بن، پیش از این دو سال کمک کرده است. او همواره بهترین شرایط را برای سفر می‌سنجید و پس از آن من سه دوست دیگر داشتم که به من در این موضوع کمک می‌کردند».

کووان و دوستانش

در ژوئن سال ۲۰۱۶ آن‌ها به پاریس رفتند و صندلی چرخ‌دار کووان را در آتلانتا گذاشتند و ۳هفته در شهر ها و حومه ی فرانسه، انگلستان و ایرلند کاوش کردند. آن‌ها در خیابان های پاریس رقصیدند، از موزه Samois-sur-Seine و از خانه قدیمی ریندارت (گیتاریست مشهور که راه جدیدی را برای پخش موسیقی و وفق دادن با معلولیت دست خود اختراع کرد)، بازدید کردند. کووان در انگلستان از مکان‌هایی که مربوط به نویسندگان مورد علاقه‌اش بود ـ مثل J.M. Barrie ، G.K. Chesterton و C.S. Lewis ـ بازدید کرد.

این دوستان حتی از کلیسای بزرگ Skelling michael ایرلند، که در میراث جهانی یونسکو (محل فیلم برداری جنگ ستارگان) ثبت شده، در یک ناحیه کوهستانی در جزایر Skellig در اقیانوس اطلس نیز بازدید کردند.

کووان می‌گوید: «هر سه این مکان‌ها برای من چیزهایی هستند که مرا شکل می‌دهند و این برای من لذت‌بخش بود؛ زیرا دوستان من هنگام کشف آن‌ها کنار من بودند».

کووان و دوستانش در کوهستان

زمانی که به خانه بازگشتیم تعدادی از ما بودند (و هنوز هم هستند) که به یکدیگر به‌عنوان گروهی از برادران نگاه می‌کنند. ما با یکدیگر این ماجراجویی عجیب را داشتیم و به‌عنوان مرد در کنار یکدیگر تغییر کردیم. پس از این تجربه، نگاه دنیا به ما تغییر کرد و یک وجه مشترک باعث کنارهم قرار گرفتن دوستان در کنار هم شد.

کووان معتقد است که همه این‌ها، بخشی از ماجراجویی است؛ درحالی‌که موانع زیادی بر سر این راه قرار دارد. سفر به اروپا موجب میل شدید به دیدن بیشتر جهان شد و آن‌ها درباره ماجراجویی‌های دیگری مانند بازدید از چین و دیدن معبد شائولین، شهر ممنوعه و دیوار بزرگ چین برنامه‌ریزی کردند.

کووان در لندن

کووان نویسنده چندین کتاب است و در سراسر جهان در مورد زندگی منحصربه‌فردش با معلولیت سخن می‌گوید. او همچنین بنیان‌گذار یک سازمان غیرانتفاعی با نام We Carry Kevan است که تلاش می‌کند توانبخشی را به‌عنوان یک تلاش همگانی و دسته‌جمعی یادآوری و تعریف کند.

کتاب جدید او با نام «ما کووان را حمل کردیم، ۶ دوست، سه کشور، بدون ویلچر» در آوریل ۲۰۱۹ در دسترس قرار می‌گیرد.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه