نگرانی ها درباره برنامه کاهش تعداد اتوبوس ها به مرکز تاریخی رم

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۲۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۰
نگرانی ها درباره برنامه کاهش تعداد اتوبوس ها به مرکز تاریخی رم

مقامات گردشگری شهر رم در پروژه‌ای جدید قصد دارند تعداد اتوبوس‌هایی که به مرکز تاریخی شهر تردد دارند، کاهش دهند و همین موضوع نگرانی‌هایی را برای گردشگری این شهر به وجود آورده است.

مقامات گردشگری شهر رم به دنبال کاهش تردد اتوبوس‌ها به یک سوم در مرکز تاریخی شهر هستند که قطعا به بخش گردشگری گروهی شبانه در رم (به ارزش بیش از ۱٫۶۵ میلیارد یورو) ضربه خواهد زد.

انجمن گردشگری اروپا آمار و ارقام جدیدی منتشر کرده است که ارزش و حجم بخش سفرهای تفریحی شبانه رم را نشان می‌دهد، به‌طوری که سهم اعضای انجمن گردشگری اروپا به تنهایی بیش از ۱٫۸ میلیون نفر در طول سال از مرکز تاریخی رم بوده است.

مطالعه‌ی دیگری در زمینه‌ی اتوبوس‌های گردشگری در رم انجام شده است که نشان می‌دهد میانگین تعداد اتوبوس‌ها در منطقه‌ی C در هفته معادل ۶۰۰ اتوبوس (یعنی به‌طور متوسط روزی ۸۵ اتوبوس) است. در برنامه‌های جدید قرار است تعداد این وسایل نقلیه در منطقه‌ی C به ۳۰ اتوبوس در روز کاهش یابد.

رم ایتالیا

انجمن گردشگری اروپا و اعضایش (تعداد زیادی از آن‌ها در رم به ارائه خدمات می‌پردازند) و همینطور اپراتورهای تور که تور ایتالیا را در برنامه‌ی خود دارند،‌ خواستار تعلیق این برنامه‌های جدید تا زمانی شده‌اند که مدارک و شواهد کافی برای مزیت و سودمندی این برنامه‌ها ارائه شود یا تا زمانی که راهکارهای بهتری با مزایای بلند مدت برای جامعه محلی، کسب و کارهای و بازدیدکنندگان پیدا شود.

نگرانی‌های جدی در مورد عملی بودن این طرح جدید و نیز آسیب‌های احتمالی آن وجود دارد. ماریو بودینی،‌ رئیس انجمن گردشگری اروپا می‌گوید:

اگر رم باعث دردسر شود، جایگاهش به‌عنوان دروازه‌ای برای سفر به سایر نقاط ایتالیا به خطر می‌افتد. اگر اولین بازدید مسافران از یک مقصد رضایت‌بخش و مطلوب نباشد،‌ احتمال اینکه بخواهند برای بار دوم به این کشور سفر کنند، خیلی کم می‌شود. در حال حاضر گزارش‌هایی دریافت کرده‌ایم که برخی اپراتورها در حال کاهش دادن حجم مسافران خود برای سال ۲۰۲۰ هستند و بخش‌هایی از برنامه‌های آتی خود را لغو خواهند کرد. به نظر ما بهتر است تا پیدا کردن راهکاری جدید، رم از اجرای این برنامه جدید برای اتوبوس‌ها صرفنظر کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه