ویزای ترانزیت چیست؟

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا شنبه، ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۰
ویزای ترانزیت چیست؟

ویزای ترانزیت یکی از ویزاهای غیر مهاجرتی است که برای توقف‌های کوتاه در کشورها صادر می‌شود.

این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۳/۲۴ توسط سعیده خلیلی‌صفا به‌روزرسانی شده است.

ویزا یا روادید مجوز ورودی است که برای شهروندان سایر کشورها به‌منظور اقامت، گردش، تحصیل و... از طریق مراجع قانونی مانند اداره مهاجرت، سفارت یا کنسولگری صادر می‌شود. اما نوع خاصی از ویزا وجود دارد که صرفا برای تردد صادر می‌شود و دارنده آن به هیچ‌عنوان مجاز به اقامت حتی برای مدتی کوتاه در خاک کشور مقصد نیست. این نوع خاص از ویزا، ویزای ترانزیت نام دارد.

در ادامه همراه کجارو باشید تا بیشتر درباره ویزای ترانزیت آشنا شوید.

هرآنچه باید درباره ویزای ترانزیت بدانید:

ویزای ترانزیت چیست؟

ویزای ترانزیت نوعی ویزای کوتاه مدت و غیرمهاجرتی است که به مسافران اجازه می‌دهد تا در فرودگاه‌ها یا شهرهای میانی برای مدت زمانی محدود برای تعویض هواپیما و... توقف کرده و از آنجا به مقصد اصلی خود پرواز کنند.

در واقع، دارندگان این ویزا می‌توانند از کشور ثالث (میانجی) به‌منظور رسیدن به مقصد اصلی عبور کنند. برای مثال، مسافری که قصد سفر از تهران به تورنتو را دارد، ممکن است پرواز وی دارای یک یا دو توقف به‌مدت تقریبا ۲۴ ساعت در شهرهای پکن و گوانگژو باشد.

دلیل اعمال قانون ویزای ترانزیت چیست؟

ویزای ترانزیت یکی از سخت‌گیرانه‌ترین انواع ویزا محسوب می‌شود که هدف اصلی آن مقابله با پناهندگی است؛ به عبارت دیگر، این نوع ویزا از طرف کشورهای توسعه یافته به جهت جلوگیری از تقاضای پناهندگی شهروندان کشورهایی که بالاترین ریسک پناهندگی را دارند، در فرودگاه‌های کشورشان به هنگام تعویض هواپیما، تنظیم شده است.

ویزای ترانزیت

ویزای ترانزیت چند نوع است؟

سالن ترانزیت منطقه‌ای بین‌المللی محسوب می‌شود و تا زمانی که مسافر سالن را ترک نکرده، در واقع وارد خاک آن کشور نشده است (زیرا مهر ورود به کشور در پاسپورت درج نشده است)؛ ولی در این میان کشورهایی هستند که حتی برای ورود و توقف کوتاه برخی مسافران به سالن ترانزیت هم ویزا درخواست می‌کنند؛ این ویزا دارای دو نوع است:

  • در نوع اول مسافر فقط داخل فرودگاه پس از انتظار چند ساعته در سالن ترانزیت، هواپیما را تعویض کرده و به مسیر خود ادامه می‌دهد. در این حالت مسافر مجاز به خروج از فرودگاه و عبور از مرز هوایی نیست. این نوع ویزا، ویزای صفربار ورود یا ترانزیت فرودگاهی (Airport Transit Visa) نام دارد و در رده‌بندی ویزاهای شینگن به ویزای A موسوم است.
  • در نوع دوم مسافر مجاز به ترک فرودگاه و رساندن خود به فرودگاهی دیگر (در همان شهر یا شهر دیگری در آن کشور) است. این نوع ویزای ترانزیت در ویزاهای شینگن ویزای نوع B نامیده می‌شود.

ویزای ترانزیت بر اساس دفعات ورود و خروج ممکن است به‌صورت یکبار، دوبار یا چند بار ورود صادر شود.

چه کسانی مشمول دریافت ویزای ترانزیت هستند؟

این ویزا اغلب توسط خدمه ناوگان حمل و نقل (هواپیما، کشتی و...)، رانندگان، خدمه قایق‌های ماهی‌گیری، مسافرانی که پرواز‌های آن‌ها دارای توقف است و... استفاده می‌شود.

ویزای ترانزیت

اعتبار ویزای ترانزیت چقدر است؟

ویزای ترانزیت دارای اعتباری محدود (از چند ساعت تا ۱۰ روز) بسته به طول مسیر است.

ویزای ترانزیت برای کدام کشورها ضروری است؟

اتباع برخی از کشورها از جمله شهروندان ایرانی برای حضور در منطقه ترانزیت بین‌المللی فرودگاه‌های خارجی به ویزا نیاز دارند.

ویزای ترانزیت

مدارک مورد نیاز برای ویزای ترانزیت چیست؟

مدارک معمول برای صدور ویزای ترانزیت شامل موارد زیر است؛

  • فرم درخواست ویزای ترانزیت
  • عکس
  • گذرنامه معتبر
  • مدارک مربوط به سفر نهائی شامل رزرو بلیط هواپیما، ویزای صادر شده کشور سوم (در صورتی که کشور سوم نیاز به ویزا داشته باشد) 
  • بیمه مسافرتی

هزینه ویزای ترانزیت چقدر است؟

هزینه ویزای ترانزیت هر کشور توسط وزارت امور خارجه آن کشور تعیین می‌شود. برای مثال، هزینه صدور ویزای ترانزیت شینگن برای هر فرد بزرگسال ۸۰ یورو (معادل ۹۰ دلار)، برای کودکان ۶ تا ۱۲ سال ۴۰ یورو (معادل ۴۵ دلار) و برای کودکان زیر ۶ سال رایگان است.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه