بهترین زمان سفر به ارزروم؛ یکی از سردسیرترین شهرهای ترکیه

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۲۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
بهترین زمان سفر به ارزروم؛ یکی از سردسیرترین شهرهای ترکیه

بهترین زمان سفر به ارزروم، شهری کلیدی در روابط بازرگانی ایران و ترکیه چه زمانی از سال است؟

ارزروم، مرکز استانی به همین نام در کشور ترکیه که بزرگ‌ترین استان شرق آناتولی به شمار می‌آید، در یک فلات مرتفع ۱۹۵۰ متری واقع شده است. این استان همیشه در نقطه تقاطع حمل‌و‌نقل بوده و هم‌اکنون یک نقطه انتقال برای حمل‌و‌نقل‌های هوایی، راه‌آهن و اتوبوس برای مسافرانی که به شرق ترکیه می‌آیند، است.

ارزروم با آب و هوای مرطوب قاره‌ای، میزبان زمستان‌هایی سرد و برفی و تابستان‌هایی گرم و خشک با شب‌هایی سرد است. بالاترین دمای میانگین روزانه در ماه اوت، حدود ۲۷ درجه سانتی‌گراد و بالاترین دمای ثبت شده در ارزروم در سی‌و‌یکم ژوئیه سال ۲۰۰۰، ۳۶٫۵ درجه سانتی‌گراد بوده است.

کمترین دمای میانگین روزانه نیز در ارزروم در ماه ژانویه، ۵- درجه سانتی‌گراد است و در بیشتر سال‌ها در زمستان، دما تا ۳۰- درجه سانتی‌گراد نیز کاهش می‌یابد. کمترین دمای ثبت شده در ارزروم در ۲۸ دسامبر ۲۰۰۲،  منفی ۳۷٫۲ درجه سانتی‌گراد بوده است. با این وجود بهترین زمان سفر به ارزروم، فصل تابستان با کمترین میزان بارش در سال و دمایی مطلوب است. 

زمان سفر ارزروم

تاریخ این شهر به ۴ هزار سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد و تمدن‌های متعددی در آناتولی در این منطقه زندگی کرده‌اند. یکی از بناهای مهم باقی‌مانده از آن دوران، دیوارهای شهر روم شرقی (Byzantine city walls) است. بیشتر یافته‌های تاریخی نیز در مجموعه‌های مختلف در موزه‎های مختلف ارزروم نگهداری می‌شوند.

این شهر مدرن با بلوارهای پردرخت و دانشگاه‌های مختلف با منطقه تاریخی ارزروم در هم آمیخته است. دیدنی های ارزروم بی‌شمار هستند و در میان آن‌ها می‌توان به مسجد اولو ارزروم، کاروانسرای رستم پاشا، آبشار تورتوم و پارک تاریخی ننه خاتون، اشاره کرد. ارزروم با دارایی‌های بسیار تاریخی و طبیعی، مقصد سفر جذابی به شمار می‌آید.

بهترین زمان سفر به ارزروم بر اساس آب و هوا

زمان سفر ارزروم

بهترین زمان سفر به ارزروم بر اساس آب و هوا، فصل تابستان از چهارم ژوئن تا ۲۳ سپتامبر (۱۴ خرداد تا ۱ مهر) است. 

ارزروم در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا نمره ۴۱ از ۱۰۰ را دارا است

دمای میانگین در ارزروم در زمان‌های مختلف سال به مقدار باورنکردنی متفاوت است. با توجه به رطوبت، هوا در نیمه‌ای از سال سرد و در نیمه دیگر دلپذیر است. احتمال بارش باران یا برف در تمام سال محتمل است. ارزروم در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا نمره ۴۱ از ۱۰۰ را دارا است.

اگر به‌دنبال سفر در گرم‌ترین ماه‌های سال هستید، در ماه اوت، ژوئیه و سپتامبر به این شهر بروید. گرم‌ترین زمان سال در میانه ماه اوت (اواخر مرداد) با دمای میانگین ۳۱٫۵ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای ۱۵٫۲ درجه سانتی‌گراد در شب‌ها است.

بهترین زمان سفر به ارزروم بر اساس دمایی که حس می‌کنید

حس ما از آب و هوا تنها به دمای محیط بستگی ندارد. دمای بالا در میزان رطوبت زیاد بیشتر بر ما تاثیر می‌گذارد و دماهای پایین زمانی که بادهای قوی می‌وزند، سرمای بیشتری را به ما القا می‌کنند. در حقیقت می‌توان گفت که دمایی که ما حس می‌کنیم به‌شدت به دو متغیر رطوبت و بادهای سرد بستگی دارد.

بهترین زمان سفر به ارزروم بر اساس بارش باران یا برف

اگر به‌دنبال سفر در آب و هوای خشک هستید، در ماه‌های با احتمال بارش کم موثر (بارش موثر به بارش بیش از ۲۵٫۴ میلی‌متر در ماه گفته می‌شود) یعنی ژوئیه، سپتامبر و دسامبر به ارزروم بروید. کمترین احتمال بارش باران در اواسط ماه ژانویه (اواخر دی) است.

چه زمانی می‌توانید با بارش برف در ارزروم روبه‌رو شوید؟

گزارش‌ها هواشناسی نشان می‌دهند که احتمال بارش برف در ماه فوریه به‌خصوص در اوایل فوریه (اواسط بهمن) بسیار بالا است. بهترین زمان اسکی در ارزروم، اوایل دسامبر (اواسط آذر) است.

بهترین زمان سفر به ارزروم بر اساس رطوبت و وزش باد

ارزروم دارای ماه‌های مرطوب بسیار و ماه‌های خشک در فصول دیگر است. کم رطوبت‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۲۷ درصد، ماه اوت و مرطوب‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۷۳٫۳ درصد، دسامبر است.

وزش باد در ارزروم، معمولا بسیار آرام است. پربادترین ماه‌های سال، آوریل و سپس اوت و ژوئیه هستند. باد ماه آوریل با سرعت ۷٫۸ کیلومتر بر ساعت، یک نسیم سبک به شمار می‌آید. ماکزیمم سرعت ثبت شده باد در ارزروم در اوایل ماله ژانویه، ۲۲٫۸ کیلومتر بر ساعت است که یک باد متوسط به شمار می‌آید.

بهترین زمان سفر به ارزروم بر اساس جمعیت گردشگران

شلوغ‌ترین ماه‌های گردشگری ارزروم، ژوئن و سپس ژوئیه و می هستند. قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما در این ماه‌ها در حداکثر مقدار خود قرار دارند؛ البته اگر از چند ماه قبل مکان اقامتی و پرواز مورد نظر خود را رزرو کنید، می‌توانید کمی هزینه‌های خود را کاهش دهید.

خلوت‌ترین ماه گردشگری ارزروم، نوامبر است؛ زمانی که با ارزان‌ترین قیمت هتل‌ها روبه‌رو می‌شوید.

بهترین زمان سفر به ارزروم بر اساس فصول

فصل بهار: ماه‌های مارس تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد)

زمان سفر ارزروم

ترکیب رطوبت و دما در فصل بهار، منجر به آب و هوایی تقریبا سرد می‌شود. دمای میانگین در این فصل در محدوده ۳٫۸ تا ۲۰٫۹ درجه سانتی‌گراد است و هرچه که به تابستان نزدیک‌تر می‌شویم، هوا گرم‌تر می‌شود. بارش باران با متوسط ۴ تا ۱۰ روز بارش موثر در ماه در بهار، معمول است.

فصل بهار دومین زمان شلوغ گردشگری ارزروم است؛ و همین موضوع این فصل را زمانی ایدئال برای گشت و گذار با حضور کم گردشگران دیگر می‌کند.

فصل تابستان: ماه‌های ژوئن تا اوت (۱۱ خرداد تا ۹ شهریور)

زمان سفر ارزروم

ماه‌های میانی سال در فصل تابستان، میزبان آب و هوایی معتدل و به‌صورت مطلوبی گرم هستند. این ماه‌ها با ۲ تا ۳ روز بارش موثر در ماه، کمترین میزان بارش در سال را تجربه می‌کنند.

ماه‌های ژوئن تا اوت، فصل داغ گردشگری از نظر حضور گردشگران در ارزروم هستند، بنابراین ممکن است با افزایش قیمت در هزینه هتل‌ها و پروازها روبه‌رو شوید.

فصل پاییز: ماه‌های سپتامبر تا نوامبر (۱۰ شهریور تا ۹ آذر)

زمان سفر ارزروم

دمای میانگین در فصل پاییز در محدوده ۴٫۴ تا ۲۸٫۲ درجه سانتی‌گراد است که با توجه به میزان رطوبت و وزش باد، به شما احساس سرما القا خواهد کرد. حدودا در هر ماه به‌صورت میانگین ۲ تا ۹ روز بارش موثر برف یا باران وجود دارد. با توجه به آب و هوا، پاییز از فصول خلوت گردشگری ارزروم است.

فصل زمستان: ماه‌های دسامبر تا فوریه (۱۰ آذر تا ۹ اسفند)

زمان سفر ارزروم

هوا در فصل زمستان با دمای میانگین ۵- تا ۳٫۸ درجه سانتی‌گراد در ارزروم بسیار سرد است. به‌صورت میانگین ۳ تا ۴ روز بارش موثر برف و باران در این زمان از سال وجود دارد.

فصل زمستان، فصل خلوت گرشگری ارزروم است، بنابراین قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما کاهش می‌یابد.

ارزروم؛ آب و هوا و اقلیم

در ادامه، جداولی از میانگین بارش و دما در ماه‌های مختلف سال به شما ارائه خواهیم کرد تا بهترین زمان سفر را به‌صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

 ماه دما (سانتی‌گراد)  میزان بارش (سانتی‌متر)
ژانویه۶-۲٫۳
فوریه۲٫۷-۳
مارس۱٫۴۴٫۶
آوریل۶٫۶۶٫۴
می۱۱٫۱۹٫۹
ژوئن۱۶٫۴۲٫۵
ژوئیه۲۱٫۲۲٫۵
اوت۲۱٫۸۲٫۳
سپتامبر۱۶٫۸۲٫۵
اکتبر۹٫۱۹٫۷
نوامبر۲۱٫۵
دسامبر۳٫۴-۱٫۸

میانگین ماهیانه دما و بارش در ارزروم

چه زمانی به ارزروم برویم

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگین
ژانویه۱۰٫۶-۰٫۹-
فوریه۷٫۳-۲٫۳
مارس۳٫۶-۶٫۷
آوریل۰٫۹۱۲٫۳
می۵٫۲۱۷٫۸
ژوئن۸٫۹۲۳٫۸
ژوئیه۱۳۲۸٫۹
اوت۱۳٫۷۲۹٫۹
سپتامبر۸٫۸۲۴٫۷
اکتبر۴٫۱۱۴٫۸
نوامبر۲٫۹-۷٫۷
دسامبر۷٫۴-۱

حداقل و حداکثر دما در ارزروم

مطالب مرتبط:

دیدگاه