آغاز به کار نمایشگاهی در بلگراد به مناسبت صد سالگی یوگسلاوی

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۱۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۴۵
آغاز به کار نمایشگاهی در بلگراد به مناسبت صد سالگی یوگسلاوی

به مناسبت صد سالگی تاسیس یوگسلاوی، نمایشگاه جدیدی از اول دسامبر ۲۰۱۸ در شهر بلگراد برپا شده است.

به مناسبت گرامی‌داشت صدسالگی تاسیس پادشاهی صرب‌ها، کروات‌ها و اسلوونی‌ها (که در سال ۱۹۲۹ به پادشاهی یوگسلاوی تغییر نام داد)، نمایشگاه جدیدی در اول دسامبر ۲۰۱۸ (درست در صدمین سالگرد این واقعه‌ی تاریخی) در بلگراد افتتاح می‌شود.

پس از اتحاد پادشاهی صربستان و پادشاهی مونته‌نگرو با سرزمین‌های سابق اتریش-مجارستان (که امروز کشورهای‌ مستقل اسلوونی، بوسنی و هرزگوین و کرواسی را تشکیل داده‌اند)، مصادف با پایان جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۸، کشور جدیدی تحت حکومت پادشاهی Karadjordjevic در بالکان تاسیس شد.

بلگراد

این نمایشگاه، «روزی که به اندازه یک قرن می‌ارزد» نام دارد که برگزاری آن برعهده موزه یوگسلاوی (Museum of Yugoslavia) بوده و در کاخ صربستان واقع در نیو بلگراد آغاز به کار کرده است. نمایشگاه مذکور تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۹ در تعطیلات آخر هفته به روی عموم مردم باز خواهد بود. نهادها و موزه‌های بلگراد، زاگرب و لیوبلیانا از حامیان این نمایشگاه هستند و آثاری نظیر اسناد تاریخی، پوستر، عکس، نقاشی، مجسمه، اقلام شخصی، دکوراسیون و اسلحه در آن به نمایش درمی‌آید. این آثار از اوایل قرن بیستم به بعد را پوشش می‌دهند و به جریان شکل‌گیری و توسعه ایده پان اسلاویسم، تاسیس کشور جدید صربستان و تاریخچه آن تا زمان شروع جنگ جهانی دوم (که مهر پایانی بر یوگسلاوی سلطنتی بود) می‌پردازند.

بلگراد

موزه یوگسلاوی یکی از معدود نهادهای منطقه است که به‌طور کامل بر تاریخ، فرهنگ و زندگی روزمره کشور یوگسلاوی تا زمان فروپاشی آن در سال ۱۹۹۱ تمرکز دارد. درحالیکه فعالیت این موزه در ابتدا به‌طور خاص به دوره یوگسلاوی سوسیالیستی اختصاص داشت، اما در سال‌های اخیر مجموعه‌ها و تحقیقات خود را به پادشاهی یوگوسلاوی (۱۹۴۱-۱۹۴۱) نیز معطوف کرده است.

موزه بایگانی فیلم یوگسلاوی (Museum of the Yugoslav Film Archive) نیز حدود ۸۰ هزار فیلم از یوگسلاوی سابق در اختیار دارد و به‌طور منظم فیلم‌های مهمی از آن دوران را به نمایش می‌گذارد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خاندان Karadjordjevic که بر یوگسلاوی اول حکومت می‌کردند، می‌توانند در قالب یک تور از  محوطه سلطنتی بلگراد (Royal Compound) در بلگراد دیدن کنند. با سوار شدن خودروهای قدیمی یوگو نیز می‌توانند در خیابان‌های بلگراد گشتی بزنند و با دوران یوگسلاوی سوسیالیستی بیشتر آشنا شوند.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه