روستای ترزفورد در انگلیس؛ میزبان عجیب ترین جشن کریسمس در اروپا

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
روستای ترزفورد در انگلیس؛ میزبان عجیب ترین جشن کریسمس در اروپا

روستای ترزفورد در انگلیس هر سال میزبان عجیب‌ترین جشن کریسمس در اروپا است که هفت هفته طول می‌کشد و ۱۱۲ هزار نفر از اقصی نقاط بریتانیا در آن شرکت می‌کنند.

روستای کوچک ترزفورد (Thursford) در نورفک انگلستان، یک روستای سرسبز با کلبه‌های آجر و سنگ، کلیسا، کیوسک تلفن و فقط ۱۰۰ نفر جمعیت است که به سختی بتوان آن را روی نقشه پیدا کرد. در یک بعد از ظهر معمولی احتمالا یک مرغ از خیابان اصلی عبور می‌کند و تنها صدایی که از این روستا به گوش می‌خورد، صدای آواز پرندگان و صدای خیلی دور تراکتورها است.

با فرارسیدن ۶ نوامبر، جاده‌ی باریک شمالی از A۱۴۸ بین فاکنهام و هالت مملو از خودرو و اتوبوس می‌شود. خوب می‌پرسید چرا؟ زیرا درست پشت پارکینگ خودروی این روستا، چراغانی و موسیقی کریسمس برپا می‌شود و ۷ هفته طول می‌کشد. هنگام غروب آفتاب، دو نورافکن آسمان شب را روشن می‌کنند و این تازه شروع جشن است. به جشن کریسمس نمایشی ترزفورد (Thursford Christmas Spectacular) خوش آمدید!

جشن کریسمس تماشایی ترسفورد

این جشن امسال برای چهل و دومین بار برگزار خواهد شد و برنامه‌های موسیقی، رقص، آواز (ترکیبی از اجراهای رویال ورایتی، وست اِند موزیکال و خدمات کریسمس کارول) در یک انبار آجری بزرگ غرق در نور اجرا می‌شود. نکته عجیب ماجرا حضور ۱۱۲ هزار نفر از اقصی نقاط بریتانیا است که برای این شرکت در این مراسم خود را به ترزفورد می‌رسانند.

۱۱۲ هزار نفر از اقصی نقاط بریتانیا برای این شرکت در این مراسم خود را به ترزفورد می‌رسانند

این ماجرا به سال ۱۹۴۷ برمی‌گردد زمان‌ که جورج کوشینگ، پیمانکار راه‌سازی و کشاورز ترزفورد ، اقدام به تعمیر و نگهداری از یک موتور بخار آب کرد زیرا فهمیده بود که این دستگاه‌های فوق‌العاده در خطر فراموش شدن هستند. در سال ۱۹۷۷ مجموعه‌ی او از جمله وسایل بازار محلی، جاده صاف‌کن و تراکتورهای بخار آبی به صورت یک موزه درآمد و از آن زمان به بعد در انباری که ذکر شد، نمایش داده می‌شوند.

پسر کوشینگ به دنبال راهکاری برای فصول کم گردشگر بود و به همین دلیل، فضای وسط این دستگاه‌ها را خالی کرد و تعدادی درخت کریسمس در آنجا قرار داد و سرود کریسمس را اجرا کرد.

جشن کریسمس تماشایی ترسفورد

در حال حاضر، این مراسم شامل ۳۱ ارکستر، ۵۶ خوانده و ۲۳ رقصنده و همینطور فعالیت‌های جدید و کمدی (از افراد حرفه‌ای که در لندن به اجرا می‌پردازند) می‌شود. سکوی اجرای آن ۳۶ متر است که احتمالا بزرگ‌ترین سکو در کل بریتانیا به حساب می‌آید. گروه‌های اجراکننده از اواخر دسامبر خود را به این محل می‌رسانند و در حدود ۵۰ کلبه محلی اقامت می‌کنند.

تا اواسط اکتبر، در این سالن انبار که ۱۴۰۰ صندلی دارد، می‌توان زنگوله‌های بزرگ کریسمس، فانوس‌های مات، تاج‌های گل، لوسترهای آبشاری و پاپانوئل‌هایی را دید که از طناب‌ها بالا می‌روند و سوار بر گوزن و خرس قطبی در هوا پرواز می‌کنند. روی سکوی نمایش را با درخت‌های کریسمس تزئین می‌کنند و در مرکز آن یک ارگ Wurlitzer باشکوه قرار می‌دهند که قدمت آن به ۱۹۳۲ برمی‌گردد.

جشن کریسمس تماشایی ترسفورد

جان کوشینگ الان ۷۸ سال سن دارد و می‌گوید:

پدرم عاشق نمایشگاه و اجراهای گروهی بود و من عشق به تئاتر و نمایش را از او به ارث برده‌ام.

نمایش امسال شامل آوازخوانی نسون دورما با یک گروه ارکستر کامل، اجرای آهنگ ویوا لا ویوا توسط کلدپلی با ۶ ویولون و ۱۸ خواننده است. برنامه‌های عصر تا ساعت ۲ بعد از ظهر شروع نمی‌شوند (اجراهای عصر در ساعت ۷ شب برپا می‌شود)، اما مردم یک ساعت قبل از زمان آغاز برنامه‌های نیمه‌ی روز، جلوی انبار محل جشن صف می‌کشند. یک خیابان خرید در این روستا وجود دارد که به مغازه‌های هدیه، شیرینی فروشی، کافه و بستنی فروشی اختصاص دارد.

یک انبار خیلی بزرگ در این روستا به چشم می‌خورد که برای سفر جادویی سانتا تدارک دیده شده است

یک انبار خیلی بزرگ دیگر نیز در این روستا به چشم می‌خورد که برای «سفر جادویی سانتا» تدارک دیده شده است و تجربه دیزنی را با مجموعه‌ای از حیوانات انیمیشنی نظیر خرس، کاراکترهای کارتونی و خیالی، گوزن و خرس‌های قطبی به مهمانان پیشکش می‌کند که به شکل هوشمندانه‌ای با نرده‌های چوبی، کلبه‌های دنج و درختان پوشیده از برف تزیین شده‌اند. در مرکز این مجموعه، پاپانوئل‌ها در یک کابین، منتظر هدیه دادن به مهمانان هستند.

جشن کریسمس تماشایی ترسفورد

بعد از آنکه مهمانان روی صندلی‌ها نشستند، سطح هیجان و شور مردم به‌شدت بالا می‌رود. نورپردازی کم می‌شود و گروه ارکستر اولین نت‌های خود را شروع می‌کنند و بازیگران با لباس‌های فوق‌العاده زیبا به روس سکوی نمایش می‌آیند. مردم محلی از اینکه به‌طور موقت مرکز توجه باشند، عادت کرده‌اند. گری پوینتر از افرادی که ۲۶ سال در این روستا زندگی کرده است، می‌گوید:

با شروع نمایش، این روستا به شهر ارواح تبدیل می‌شود؛ اما بین ساعات ۵ تا ۷ عصر (در فاصله‌ی نمایش‌های بعد از ظهر و شب)، جمعیت در خیابان‌ها موج می‌زند. خودروها و اتوبوس‌ها در طول جاده صف می‌کشند، اما روستائیان یاد گرفته‌اند از مسیرهای فرعی برای ورود و خروج به روستا استفاده کنند. فضای روستا فوق‌العاده جادویی است و دیگر حال و هوای یک روستای آرام را ندارد. درست مثل این است که در خیابان اصلی دیزلی‌لند فلوریدا حضور دارید.

اما این همه ماجرا نیست و سرگرمی‌های متعدد در انتظار مهمانان است. ساحل نورفک شمال محلی عالی برای رفع خستگی و خوشگذرانی به شمار می‌رود و به‌لطف باتلاق‌های نمکزار (مکانی فوق‌العاده برای تماشای پرندگان به خصوص اردک‌های وحشی) و سواحل زیبا دیگر چیزی کم ندارد. ذخیره طبیعی ملی بلکنی (Blakeney National Nature Reserve) و ساحل ولز نکس ده سی (Wells-next-the-Sea) نیز می‌تواند اوقات خوشی را برای مهمانان رقم بزند.

جشن کریسمس تماشایی ترسفورد

تالار Palladian-style Holkham همچنان یک خانه‌ی خانوادگی است و سالن سنگ مرمر، پرده‌های منقوش و مجموعه‌ای از گراند ماسترز و مجسمه‌سازی بسیار چشم‌نواز در آن به چشم می‌خورد. در تور شمع شرکت کنید و شاهد نورانی شدن این محل در زمان کریسمس باشید. هالت (Holt) شامل مغازه‌های مستقل عتیقه فروشی، اغذیه فروشی و... می‌شود که می‌توانید خریدهای کریسمس‌تان را از آن انجام دهید. در ضمن اتاق‌های چای نیز به وفور در این منطقه وجود دارد.

زمان و قیمت

جشن کریسمس تماشایی ترزفورد از ۶ نوامبر شروع می‌شود و تا ۲۳ دسامبر ادامه دارد و هزینه‌ی آن برای بزرگسالان و کودکان از ۳۷ پوند شروع می‌شود. سفر جادوی سانتا به کریسمس در ۲۴-۲۵ نوامبر، ۱-۲، ۸-۹ و ۱۵-۲۳ دسامبر جریان دارد و هزینه‌ی آن برای بزرگسالان، ۱۱/۵۰ و برای کودکان ۱۷/۵۰ پوند است.

محل اقامت

جشن کریسمس تماشایی ترسفورد

مسافرخانه بریزلی بل (Brisley Bell) با جنوب ترزفورد ، ۲۰ دقیقه فاصله دارد و یک مسافرخانه قرن هجدهمی است که ظاهری مدرن و در عین حال راحت و دنج دارد. در ۱۱ کیلومتری شرق مرکز هالت، بایفوردس (Byfords) قرار دارد که با محیط گرم و جذاب، دیوارهای آجری و الواری و کف‌های چوبی براق نیز محلی عالی برای اقامت به حساب می‌آید.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه