با تنها معبد به جا مانده از روم باستان آشنا شوید

نازنین امانت
نازنین امانت دوشنبه، ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۵
با تنها معبد به جا مانده از روم باستان آشنا شوید

با توجه‌ به پیشینه‌ تاریخی روم، آثار باستانی بسیاری در آنجا وجود داشته است؛ ولی اغلب آن‌ها در گذر زمان تخریب شده‌اند. یکی از بناهای باستانی در روم معبد تاریخی «مایسون کاری» است.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۹/۰۲ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸ به‌روزرسانی شده است.

معبد مایسون کاری (Maison Carrée) در شهر «نیم» (Nimes)، واقع در جنوب فرانسه، تنها بنای باستانی رومی است که سالم مانده است و از واژه‌ تخریب شده برای توصیف آن استفاده نمی‌کنیم. این معبد به زیبایی معبد پارتنون آتن (The Parthenon of Athens) و باشکوهی معبد پانتئون (The Pantheon in Rome) در روم نیست؛ اما مایسون کاری برخلاف بسیاری از آثار باستانی که در طول این سال‌ها بازسازی شده‌اند، در طراحی خود، یکپارچگی‌اش را حفظ می‌کند و بسیاری از تزیینات اصلی داخلی آن حفظ شده‌اند.

مایسون کاری که یکی از جاهای دیدنی فرانسه محسوب می‌شود، در اوایل قرن اول بنا شده است. بر اساس نوشته‌ها، این بنا به لوسیوس و گایوس سزار (Lucius and Gaius Caesar) اختصاص داشته است، نوادگان امپراطور آگوستوس که آن‌ها را به‌عنوان وارثان خود انتخاب کرده بود. متاسفانه آن‌ها در جوانی و قبل از اینکه آگستوس بتواند آن‌ها را جانشین خود کند از دنیا رفتند و این باعث شد امپراطور این معبد را به نوادگان درگذشته‌ خود اختصاص دهد. بر اساس آنچه که در کتیبه‌ها آمده است، معبدی که به لوسیوس و گایوس سزار اختصاص داده شده بود، نابود شده است؛ این اتفاق شاید توسط افرادی که رومیان باستان را به خاطر پرستیدن خانواده‌ امپراتوری سرزنش می‌کردند، رخ داده باشد. تنها در قرن ۱۸ بود که محققان توانستند بر اساس تعداد سوراخ‌ها و موقعیت آن‌ها در نمای ساختمان معبد که روی کتیبه‌های برنزی حک شده بود، آنجا را بازسازی کنند. از قرن نوزدهم، معبد به‌آرامی به شکوه و جلال سابق خود بازگشت.

نورپردازی شبانه معبد مایسون کاری

مایسون کاری تقریبا نمونه‌ای از طرح‌های کتاب‌های معماری «ویترونی» (Vitruvian architecture) است. معبد روی جایگاهی بلند قرار گرفته است، دارای یک هشتی‌ عمیق است، تقریبا یک‌ سوم از طول ساختمان، با ۶ ستون به سبک «کرینتی» (Corinthian) در زیر هر پایه در هر ۲ انتها است. دیواره‌های جانبی با ستون‌های بیشتری تعبیه شده‌اند. در بالای ستون‌ها، شاه‌تیر توسط دو ردیف محصور از آب به سه سطح تقسیم می‌شود، در حالی که آرایش تخم‌مرغی و پیکانی شاه‌تیر را از حاشیه جدا می‌کند. داخل آن تک سلولی و بدون پنجره است و دسترسی آن از طریق یک در بزرگ است.

معبد مایسون کاری یک‌بار در اوایل قرن ۱۹ تخریب شده بود.

معبد توسط چند ساختمان که در دوره‌ بعد ساخته شده‌اند، احاطه شده است. این ساختمان‌ها در قرن ۱۹ تخریب شده بودند، در بین آن بناها، تنها بازسازی مایسون کاری صورت گرفت؛ چراکه این معبد مورد پسند رومیان بوده است.

هشتی آن بازسازی شد و یک سقف جدید که به سبک روم باستان طراحی شده بود به آن اضافه شد. ترمیم‌های بیشتری در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ انجام شد و خطوط میدان شهر یا میادینی که در گذشته معبدی در آن وجود داشت بازسازی شدند.

بنای مایسون کاری از چندین ساختمان در سراسر جهان الهام گرفته است؛ از جمله کلیسای« نئوکلاسیک مادلین» در پاریس، کلیسای «سِینت مارسلینوس» در رُگالین لهستان و عمارت پارلمانی ایالت ویرجینیا در آمریکا.

مطالب مرتبط:

منبع Amusing Planet

دیدگاه