حمل و نقل عمومی در استراسبورگ؛ فرانسه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
حمل و نقل عمومی در استراسبورگ؛ فرانسه

حمل و نقل عمومی در استراسبورگ فرانسه شامل اتوبوس و تراموا می‌شود و به لطف خطوط متعدد دوچرخه سواری، به راحتی می‌توان با دوچرخه در شهر تردد کرد.

شهرهای بزرگ نیازمند سیستم حمل و نقل عالی هستند که به راحتی در دسترس باشد. در همین راستا، جامعه شهری استراسبورگ موظف به توسعه‌ی سیستم فعلی از طریق روش‌های چند منظوره است تا به این ترتیب مردم را به تردد با حمل و نقل چند منظوره (نظیر احداث پارکینگ‌ها در نزدیکی ایستگاه‌های تراموا تا مسافران بتوانند به راحتی از تراموا استفاده کنند) تشویق کنند و در عین حال استفاده از خودورهای شخصی را به حداقل برسانند.

مرکز این شهر تاریخی به حدی کوچک است که امکان بازدید از آن با پای پیاده وجود دارد، اما برای مسیرهای دورتر می‌توان از شبکه‌ی عالی اتوبوس‌رانی و تراموا استفاده کرد. از آنجا که هیچ تپه‌‌ای در شهر وجود ندارد و خطوط دوچرخه‌سواری متعددی در شهر به چشم ‌می‌خورد، دوچرخه‌سواری نیز یک گزینه‌ی فوق‌العاده برای تردد به حساب می‌آید.

فرودگاه

حمل و نقل استراسبورگ

فرودگاه استراسبورگ، از مهم‌ترین فرودگاه‌های اروپا و منطقه‌ی آلزاس فرانسه است. این فرودگاه Entzheim Airport نام دارد و به فرودگاه استراسبورگ معروف است. تاسیس فرودگاه استراسبورگ در فرانسه و اولین پروازش در سال ۱۹۳۵ میلادی رخ داد. این فرودگاه که از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های اروپا یاد می‌شود، در ۱۰ کیلومتری غربی منطقه‌ی جنوب غربی شهر استراسبورگ قرار دارد. وجود یک دستگاه ATM، چند کافه و رستوران در کنار فروشگاه‌های مختلف و یک پارکینگ طبقاتی بزرگ و مطمئن از جمله امکانات رفاهی است که این فرودگاه به مسافرانش ارائه می‌کند.

حمل و نقل استراسبورگ

دسترسی به فرودگاه استراسبورگ مثل سایر فرودگاه‌ها و در کل، اماکن مختلف، از طریق خودروی شخصی و وسایل حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی، اتوبوس و مترو قابل انجام است. شما می‌توانید با پرداخت ۲.۵ یورو، در ۹ دقیقه و با استفاده از حمل و نقل ریلی (مترو) خودتان را به فرودگاه برسانید؛ حمل و نقل با تاکسی اما وضعش کمی متفاوت است و شما با پرداخت ۲ یورو و صرف ۳۰ دقیقه زمان، به فرودگاه خواهید رسید.

پروازهای تهران-استراسبورگ، در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه توسط خطوط هوایی لوفتانزا، قطر و امارات انجام می‌شود و در حال حاضر پرواز مستقیمی از تهران به استراسبورگ وجود ندارد.

تراموا

حمل و نقل استراسبورگ

تراموای شهر استراسبورگ در سال ۱۹۹۴ تاسیس شده است و به خاطر وجود ۶ خط، ۶۹ ایستگاه و ۵۶ کیلومتر طول و جابه‌جایی ۳۰۰ هزار مسافر در روز، بزرگ‌ترین سیستم تراموا در فرانسه محسوب می‌شود. تراموا رایج‌ترین و موثرترین روش رفت‌ و آمد در شهر به حساب می‌آید. این شش خط تراموا به تمام نقاط شهر تردد می‌کنند و ترافیک خیلی روانی به وجود می‌آورند. خطوط  A و  B و C در کل ایام هفته از ساعت ۴:۳۰ صبح تا ۰۰:۳۰ شب و خط D هر روز هفته به جز روزهای یکشنبه از ساعت ۷ صبح تا ۷ شب فعالیت می‌کنند.

برای تراموا و اتوبوس باید از بلیت‌های Unipass استفاده کنید که می‌توانید از دستگاه‌های فروش بلیت در هر ایستگاه تراموا خریداری کنید، یادتان باشد قبل از ورود به تراموا باید بلیت‌تان مورد تایید قرار بگیرد که از طریق دستگاه‌های مستقر در ایستگاه تراموا یا ورودی اتوبوس انجام می‌شود. این بلیت‌ها تک سفره و برای یک ساعت هستند. از این بلیت برای اتوبوس هم می‌توانید استفاده کنید؛ البته باید مسیر اتوبوس در همان جهت تراموا باشد. در ضمن می‌توانید این بلیت‌ها را از راننده اتوبوس نیز خریداری کنید. کودکان زیر ۴ سال نیازی به بلیت ندارند.

حمل و نقل استراسبورگ

در هر صورت اگر قرار است به کرات از وسایل حمل‌ و نقل عمومی استفاده کنید، بهتر است بلیت تورپاس (Tourpass) تهیه کنید که به شما اجازه سفر نامحدود در ۲۴ ساعت را می‌دهد. اگر با خانواده تردد می‌کنید می‌توانید بلیت فمیلی‌پاس (Familipass) بخرید.

تعدادی پارکینگ در استراسبورگ وجود دارد که در نزدیکی ایستگاه‌های تراموا قرار دارند و به آنها شبکه‌ی پارک اند راید می‌گویند. این پارکینگ‌ها، یک بلیت واحد برای پارکینگ و سوار شدن تراموا در اختیار مسافران قرار می‌دهند. به این ترتیب می‌توانید از ساعات اوج ترافیک اجتناب کنید و در عین حال خودروی خود را در محلی امن قرار دهید و از اقامت‌تان در این شهر نهایت استفاده را ببرید. این پارکینگ‌ها از ساعت ۷ صبح تا ۸ شب دوشنبه تا شنبه فعالیت می‌کنند و در سایر اوقات پارکینگ رایگان است، اما برای تراموا باید بلیت خریداری کنید.

اتوبوس

حمل و نقل استراسبورگ

سیستم‌ اتوبوس‌رانی استراسبورگ، ۳۰ خطر شهری با ۲۸۳ اتوبوس و ۱۱ خط بین شهری با ۵۷ اتوبوس دارد که به‌طور کل بیش از ۱۱ میلیون کیلومتر مسافت در طول سال برای جابه‌جای مسافر طی می‌شود. اکثر اتوبوس‌ها تا ساعت ۱۱ شب هر روز هفته فعالیت می‌کنند. ایستگاه‌های اتوبوس و تراموا طوری طراحی شده‌اند تا امکان تغییر وسیله بین این دو سیستم حمل ونقل با سهولت و امنیت انجام شود. علاوه براین برای مسافران معلول نیز به راحتی در دسترس است.

اتوبوس‌های BRT اولین بار در سال ۱۹۹۵ فعالیت خود را آغاز کردند و جایگزین مناسبی برای اتوبوس و تراموا محسوب می‌شوند. این اتوبوس‌ها می‌توانند موتور هیبریدی، گازی و برقی داشته باشند و در نتیجه امکان استفاده از خطوط برقی و معمولی برای آنها وجود دارد. با اینکه ظرفیت آنها کمتر از تراموا است، اما ارزان‌تر هستند.

دوچرخه

حمل و نقل استراسبورگ

بیش از ۴۰۰ کیلومتر مسیر عالی دوچرخه‌سواری در این شهر وجود دارد که روشی فوق‌العاده برای گشت‌و‌گذار در شهر به حساب می‌آید. تعدادی محل اجاره دوچرخه در شهر فعالیت می‌کنند که می‌توانید از آنها دوچرخه اجاره کنید. از آنجا که کرایه اتوماتیک مستلزم کارت اعتباری است، گردشگران می‌توانند در Boutique Vélhop، دوچرخه اجاره کنند.

قطار

حمل و نقل استراسبورگ

قطار سریع‌السیر استراسبورگ، به پاریس و سایر شهرهای مهم فرانسه و کشورهای همسایه رفت و آمد می‌کنند. برای اینکه بلیت این قطارها را با قیمت مناسب‌تری بخرید، بهتر است از قبل آن را رزرو کنید زیرا هر چه به تاریخ حرکت قطار نزدیک‌تر باشد، قیمت آن بالاتر می‌رود. قطارهای محلی به شهرهای کوچک اطراف شهر تردد می‌کنند. اگر می‌خواهید از برنامه سفرها بیشتر اطلاع داشته باشید می‌توانید به وبسایت SNCF مراجعه کنید.

ایستگاه قطار در بخش غربی مرکز شهر واقع شده است و ایستگاه اصلی تراموا و سایر اتصالات حمل و نقل عمومی شهر نیز در کنار آن قرار دارند. نمای ساختمان بازسازی شده است، اما نمی‌توان از بیرون، فضای داخلی زیبای نئوکلاسیک آن را مشاهده کرد. متاسفانه میدان جلوی ایستگاه قطار جای امنی نیست و باید خیلی مراقب وسایل خود باشید.

تاکسی

حمل و نقل استراسبورگ

تاکسی به وفور در شهر به چشم می‌خورد و می‌توانید در ایستگاه قطار، فرودگاه و... تاکسی بگیرید و به راحتی در شهر تردد کنید. اکثر تاکسی‌ها کرایه خود را به صورت پرداخت با کارت اعتباری انجام می‌دهند و انعام را نمی‌پذیرند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه