راه اندازی پارک گردشگری فضایی در مناطق کویری کشور

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی چهار شنبه، ۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۰
راه اندازی پارک گردشگری فضایی در مناطق کویری کشور

سازمان فضایی ایران در مناطق کویری دره ستارگان، گندم بریان کرمان و تپه‌های مریخی دامغان و کاشان پارک گردشگری فضایی راه‌اندازی می‌کند.

مرتضی براری، رئیس سازمان فضای ایران، گفت که برای جذب توریست، پارک گردشگری فضایی در مناطق کویری قشم، کاشان، دامغان و کرمان ساخته می‌شود.

براری در ادمه افزود:

این مناطق به‌عنوان مکان‌هایی شبیه به کره مریخ شناخته شده که توسط ناسا نیز به ثبت رسیده‌ است.

به گفته این مقام مسئول، برای اکتشافات فضایی، نجوم و رصد اجرام آسمانی، مناطق کویری ایران بستر مناسبی به شمار می‌رود.

سازمان فضایی ایران، راه‌اندازی پارک گردشگری فضایی در مناطق کویری دره ستارگان، گندم بریان کرمان و تپه‌های مریخی دامغان و کاشان را در دستور کار خود قرار داده است.

دره ستارگان

دره ستارگان قشم از دوران زمین‌شناسی سنوزوئیک به یادگار مانده و در سازمان یونسکو به‌عنوان بخشی از ژئو پارک جزیره قشم این دره به ثبت رسیده است و این مکان جزء عجایب هفت‌گانه جزیره قشم به شمار می‌رود.

گندم‌بریان یا ریگ‌سوخته مجتمع تپه‌هایی است پوشیده از گدازه‌های آتشفشانی به مساحت ۴۸۰ کیلومتر مربع که در ۸۰ کیلومتری شمال شهر شهداد در کویر لوت در استان کرمان قرار دارد. این منطقه در شرق رودخانه شور قرار دارد و به‌دلیل گرمای بسیار زیاد هوا حیاتی در آن وجود ندارد.

گندم بریان

گندم بریان پوشیده از سنگ‌ها و گدازه‌های بازالتی سیاه‌رنگ آتشفشانی است و همین پوشش سیاه آتشفشانی موجب بالا رفتن شدید گرما در این منطقه می‌شود. این منطقه پست‌ترین منطقه داخلی کشور ایران نیز محسوب می‌شود.

تپه های مریخی

تپه های مریخی شهرستان دامغان در چند نقطه قرار دارد که اصلی‌ترین آن‌ها در دهستان تویه رودبار در مسیر روستای نمکه در ۵۷  کیلومتری شمال دامغان و دیگری در نزدیکی روستای رشم در ۱۳۰ کیلومتری جنوب دامغان قرار گرفته است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه