برگزاری اجلاس میراث ناملموس یونسکو بدون پرونده ای از سوی ایران

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان چهار شنبه، ۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
برگزاری اجلاس میراث ناملموس یونسکو بدون پرونده ای از سوی ایران

در سیزدهمین اجلاس ناملموس بین دولت‌های یونسکو، ایران پرونده‌ای برای ارائه ندارد و ثبت جهانی دو پرونده «یلدا» و «عود» به سال بعد موکول شد.

سیزدهمین نشست کمیته بین دولت‌های حراست از میراث ناملموس یونسکو در جمهوری موریس در جنوب غربی اقیانوس هند، از پنجم آذرماه شروع شده است؛ اما ایران هیچ پرونده‌ای برای ارائه ندارد تا بتواند از سهمیه خود استفاده کند.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری دراین‌باره گفت:

هر چند ایران امسال هیچ پرونده‌ای برای بررسی در این اجلاس ندارد، اما قرار است تیم کارشناسی سازمان میراث فرهنگی تعدادی پرونده میراث ناملموس را که امکان بررسی آن‌ها در سال‌های آینده به‌صورت مشترک با دیگر کشورها وجود دارد، در اجلاس به بحث و گفت‌وگو بگذارد. دو پرونده «یلدا» و «عود» از جمله این پرونده‌ها هستند و با توجه به اعلام فراخوان ایران در سایت یونسکو برای ثبت جهانی «یلدا» به‌صورت مشترک با کشورهای دیگر، درخواست این کشورها باید بررسی شود.

او در ادامه افزود:

ایران در سال ۱۳۹۵، فراخوانی برای ثبت جهانی «شب چله» در سایت میراث ناملموس ارائه داد تا هر کشور دیگری که این آیین را برگزار می‌کند در صورت تمایل با مدیریت ایران، آیین شب یلدا را در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت کنند. همچنین بر اساس آنچه در بخش میراث ناملموس سایت یونسکو اعلام شده  است، پرونده «مهارت‌های ساخت و نواختن دو تار» قرار است در چهاردهمین اجلاس میراث ناملموس یونسکو از سوی ایران ارائه و بررسی شود.

۱۶ اذر ماه سال گذشته، در دوازدهمین نشست کمیته یونسکو در کره جنوبی، دو پرونده میراث ناملموس «چوگان‌بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی » و «هنر ساختن و نواختن کمانچه» به ثبت جهانی رسیدند.

منبع عکس: ایسنا

مطالب مرتبط:

منبع ایستا

دیدگاه