برای گرفتن عکس های خوب در سفر، چه نکاتی را رعایت کنیم؟

سحر مردانه
سحر مردانه پنجشنبه، ۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
برای گرفتن عکس های خوب در سفر، چه نکاتی را رعایت کنیم؟

عکاسی، لذت‌بخش‌ترین و البته در دنیای امروز مهم‌ترین قسمت سفر است. شما نیز می‌توانید با رعایت برخی نکات، مانند عکاسان حرفه‌ای لحظات را به بهترین شکل ممکن به ثبت برسانید.

امروزه در عصر دیجیتال، با عکس گرفتن در سفر می توانید مهارت‌های خود را در این رابطه بالا ببرید. افراد به شدت وابسته اینستاگرام و دیگر رسانه‌های اجتماعی شده‌اند و می‌خواهند به بهترین شکل ممکن زندگی خود را به نمایش بگذارند. شریک کردن دیگران در حس خوب زندگی، مستلزم داشتن عکس‌های خوب و جذاب است. حال وقت آن رسیده تا ابتدایی‌ترین نکات برای عکاسی بهتر در سفر را یاد بگیرید.

عکس

١. دوربین خود را بشناسید

همیشه برای داشتن عکس‌های خوب و جذاب به دوربین حرفه‌ای باکیفیت بالا نیاز ندارید. با پیشرفتی که هر روز در دوربین‌های هوشمند دیده می‌شود، شما می‌توانید بهترین عکس‌ها را داشته باشید، در حدی که برخی اوقات تفاوت آن با دوربین‌های حرفه‌ای قابل حدس زدن نباشد. برای گرفتن عکس با کیفیت مطلوب، فقط کافی است دوربین گوشی خود را به خوبی بشناسید و اگر استفاده و کاربرد ابزار‌های جدید را نمی‌دانید، با جستجویی کوتاه در سایت‌های مختلف آن را یاد بگیرید.

٢. در مورد مکانی که می‌خواهید ببینید، تحقیق کنید

اگر نتوانید به خوبی برنامه‌ریزی کنید، قطعا با شکست مواجه خواهید شد. قصد نداریم که شما را نا‌امید کنیم، به برنامه‌ریزی دقیقه به دقیقه هم نیاز نداریم؛ اما یک ایده‌ی کلی می‌تواند نجات‌دهنده باشد. اینکه قبل از سفر در مورد مکان‌هایی که می‌خواهید ببینید تحقیق کنید، باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود. برای کسب اطلاعات می‌توانید از گوگل، اینستاگرام، پینترست و حتی تجربه‌های اطرافیان بهره‌مند شوید. حتی برنامه‌هایی که از آنها یاد کردیم، می‌توانند شبیه به یک معدن طلا باشند که علاوه بر ارائه اطلاعات، ایده‌هایی برای عکس گرفتن در ذهن شما زنده کنند.

٣. از گوگل مپ برای یافتن مکان‌ها استفاده کنید

زمانی که مکانی را برای عکس گرفتن انتخاب می‌کنید، آدرس آن را در گوگل مپ ذخیره کنید تا برای یافتن بهترین راه و رسیدن در زمان صرفه‌جویی کرده باشید. ممکن است چندین مکان را در نظر داشته باشید، پس با استفاده از این برنامه می‌توانید مسیر‌ها را با توجه به دور و نزدیک بودن، طبقه‌بندی کنید و همچنین زمان تقریبی که نیاز خواهید داشت را بدانید.

عکس

۴. بسته‌بندی عاقلانه و توجه به راحتی را فراموش نکنید

نخستین قائده مسافرت که همیشه و در هر جایی به آن اشاره کرده‌ایم، داشتن چمدان سبک و بسته‌بندی عاقلانه است. قطعا نمی‌خواهید در کنار تجهیزات دوربین، یک چمدان سنگین را هم به دوش بکشید و جا‌به‌جا کنید. اگر بنا به دلایلی برای عکاسی نیاز به دوربین حرفه‌ای و تجهیزات آن دارید، پس سعی کنید کیف حملی را انتخاب کنید که راحت و جا‌دار باشد. در ضمن پوشیدن کفش‌های راحت را نیز فراموش نکنید.

۵. اگر نمی‌خواهید با جمعیت زیاد گردشگران برخورد کنید، زودتر بیدار شوید

همیشه، هیچ چیز خوب و بزرگی راحت به دست نمی‌آید. اگر می‌خواهید عکس‌های خیره‌کننده داشته باشید، علاوه بر روشنایی روز، به خلوت و آرام بودن آن مکان هم نیاز دارید، پس باید زودتر بیدار شوید. اگر می‌خواهید به مکان‌‌های معروف و پر‌طرفدار مانند برج ایفل بروید و یک عکس زیبا بدون حضور هزاران گردشگر داشته باشید، مجبور هستید که صبح زود‌ را برای عکاسی انتخاب کنید. علاوه بر این به جای نور آزار‌دهنده و خشن اواخر صبح و اوایل ظهر، از نور ملایم ابتدای صبح بهره‌مند خواهید شد که نقش زیادی در زیبا‌تر شدن عکس شما دارد.

۷. حداقل بیشتر بمانید تا گردشگران و جمعیت بروند

اما اگر واقعا نمی‌توانید صبح زود بیدار شوید، حداقل کمی صبور باشید و تا عصر منتظر بمانید. معمولا زمان انتهایی روز از میزان جمعیت حاضر در صحنه کم می‌شود و شما با آرامش بهتری می‌توانید عکاسی کنید. بهترین نقطه شهر در نمای شب را پیدا کنید و با استفاده از تجهیزات خوب و کاربردی، بهترین عکس‌ها را ثبت کنید. البته غروب خورشید نیز به اندازه طلوع آن برای عکاسی زیبا است.

عکس

٧. صبور باشید

کلید موفقیت ثبت عکس‌های فراموش‌نشدنی و محبوب که ممکن است هر‌جایی ببینید، فقط صبر است. برای گرفتن عکس عجله نکنید، صبر کنید تا صحنه کمی خلوت شود تا مناسب‌ترین زاویه را بیابید. باور کنید گرفتن عکس‌های سریع با پشت زمینه‌ای شلوغ و پر‌جمعیت، هیچ‌گونه زیبایی نخواهد داشت.

٨. زاویه‌های گوناگون را امتحان کنید

با تمرکز روی عکاسی و یافتن بهترین زاویه، خلاقیت را به عکس‌های خود هدیه دهید. چشم‌انداز‌های غیرمنتظره و منحصر‌به‌فرد با برداشتن گام به عقب، جلو، چپ، راست و تغییر جزئی در زاویه می‌توانید تفاوت میان یک عکس خوب و یک عکس فوق‌العاده جذاب باشد.

٩. کمی جستجو و کشف کنید

چیزی که ممکن است شما از آن غافل باشید، ماندن روی یک نقطه در نقشه است. کمی ماجراجوی جسور باشید تا موفق به کشف مکان‌هایی شوید که پیدا کردن آن روی نقشه هم سخت است. اگر رستورانی دنج با دکوراسیونی عجیب می‌بینید، صبر کنید تا یک کافی بنوشید و کمی استراحت کنید. همیشه مکان‌هایی که بی‌تفاوت از آن می‌گذرید، می‌توانند بهترین خاطرات را به یاد شما بیاورند.

عکس

١٠. قانون سه‌گانه عکاسی را فراموش نکنید

رعایت قانون سه‌گانه در عکاسی، حقیقتی غیر‌قابل انکار است که زیبایی ویژه‌ای به عکس شما می‌بخشد. برای این‌کار می‌توانید دو خط افقی و دو خط عمودی در کادر خود به‌صورت فرضی رسم کنید یا از تنظیمات گوشی خود استفاده کنید و سوژه مورد نظر را در امتداد این خطوط تا محل تلاقی خطوط قرار دهید.

١١. با ترکیب اطراف بازی کنید

ممکن است خیلی در قوانین عکاسی به آن توجه نشده باشد، اما توصیه ما این است که حتما با ترکیب موجود در کادر بازی کنید تا بهترین زاویه و شات را بیابید. سوژه را در گوشه‌های کادر، وسط و کنار قرار دهید تا به عکس دلخواه خود برسید.

١٢. از قاب استفاده کنید و آن را پر کنید

راهی منحصر‌به‌فرد برای پر کردن قاب عکس پیدا کنید، اگر نیازی به فضای موجود ندارید، از میزان آن بکاهید. نگاهی به محیط اطراف بیندازید و سوژه‌ای خاص بیابید. با تمرکز روی یک سوژه، آن را بر‌جسته‌تر کنید تا جلوه‌ای خاص به خود بگیرد.

عکس

١٣. از چشم‌های خود برای دیدن جزئیات استفاده کنید

قبل از اینکه به عقب گام بر‌دارید، نگاهی اجمالی به اطراف داشته باشید تا مطمئن شوید چیزی را از دست نداده‌اید. مثلا ممکن است کمی آن طرف‌‌تر گلی کوچک و جذاب روی میز قرار گرفته باشد و حضور آن در عکس، تصویری ایده‌آل‌تر به شما تحویل دهد. اطمینان حاصل کنید که توجه به حتی کوچک‌ترین چیز‌ها را از دست نداده‌اید.

١۴. از ابزار‌های ویرایش استفاده کنید تا زیبایی‌های عکس را بر‌جسته‌تر کنید

باید این مسئله را قبول کرد که گاهی اوقات با استفاده از ابزار ویرایش معجزه اتفاق می‌افتد. برای استفاده از ابزار‌های ویرایش قطعا به کمی تحقیق و یادگیری نیاز خواهید داشت. شاید بگویید که هزینه برای خریدن این برنامه‌ها هدر دادن پول است، اما اگر ببینید که چقدر کار‌ها با این برنامه‌ها ساده‌تر و عکس‌ها شیک‌تر می‌شوند، قطعا نظرتان عوض خواهد شد.

١۵. عکس‌ها را برش دهید

یک برش خوب و حرفه‌ای می‌تواند عامل تعیین‌کننده‌ای برای تبدیل شدن یک عکس معمولی به عکسی شگفت‌انگیز باشد. هنگامی که عکس را ویرایش می‌کنید، استفاده از ابزار برش از فضای اضافی عکس می‌کاهد و همانطور که گفتیم، سوژه مورد نظر را برجسته‌تر نشان می‌دهد.

عکس

١۶. تمرین کنید

همانند هر مهارت دیگری، هر‌چه بیشتر تمرین کنید، قطعا تسلط بیشتری خواهید داشت و نتایج دل‌چسب‌تر خواهند بود. تا آنجا که می‌توانید عکس بگیرید، به نکات کاربردی توجه کنید و دوباره بیشتر تمرین کنید. در ابتدا خیلی سخت نگیرید، فقط عکس بگیرید و نتیجه کار را تجزیه و تحلیل کنید.

١٧. دوربین خود را کمی کنار بگذارید

این یکی از مهم‌ترین راهنمایی‌ها و نکاتی است که در این فهرست قرار دارد. اگر‌چه این مقاله در مورد گرفتن عکس بهتر در سفر است، اما گاهی اوقات نیاز است دوربین خود را کنار بگذارید، در لحظه حال حضور داشته باشید و از سفر خود و اتفاقاتی که در اطراف رخ می‌دهد، لذت ببرید. شما در حال سفر به مکانی جدید هستید، عکس ها می‌توانند خاطره شما را زنده نگه دارند، اما اگر هیچ دیدگاهی نسبت به آن مکان در آن زمان نداشته باشید، وجود عکس ها بیهوده است.

١٨. اما همراه خود داشته باشید

همانطور که گفتیم، در لحظه حال حضور داشته باشید، اما دوربین را از خود دور نکنید تا به محض دیدن سوژه‌ای ناب آن را ثبت کنید. البته این کار بسیار آسان است، زیرا دوربین حرفه‌ای ما، همان دوربین گوشی‌های همراه‌مان است که تقریبا هیچ زمانی دور نیستند.

عکس

١٩. در انتخاب هتل هم دقت کنید

اگر در انتخاب هتل مشکلی ندارید و با هر هزینه‌ای می‌توانید کنار بیایید، پس هتلی در مکانی مناسب با چشم‌اندازی خیره‌کننده پیدا کنید. البته در این هتل نیز باید اتاقی را رزرو کنید که نمایی زیبا از بیرون در اختیار شما بگذارد تا بتوانید کار عکاسی خود را درون هتل نیز ادامه دهید. این یک راه مناسب برای گرفتن عکس‌های شگفت‌انگیز از شهر است.

٢٠. تهیه نسخه پشتیبان را فراموش نکنید

بدترین اتفاق ممکن این است که بر اساس یک اشتباه تمامی عکس‌های شما پاک شود یا با سوختن حافظه، از دست بروند. در سفر همیشه باتری اضافی، شارژر، کابل شارژر، هارد دیسک خارجی، کارت حافظه داخلی و همچنین یک کیف مناسب برای قرار دادن تمامی این وسایل داخل آن، همراه داشته باشید.

مطالب مرتبط:

منبع ultriple

دیدگاه