دیدنی‌های فجیره ؛ شهر باستانی امارات

سحر ارجمند
سحر ارجمند جمعه، ۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۴
دیدنی‌های فجیره ؛ شهر باستانی امارات

فجیره، شهری تاریخی و آرام واقع در امارات و مقصدی جذاب برای گردشگرانی است که می‌خواهند از شلوغی شهرهای بزرگ فاصله بگیرند. فجیره، آثار تاریخی و طبیعی بسیاری دارد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۹/۰۶ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۱/۰۵/۳۱ به‌روزرسانی شده است.

فجیره، شهری مدرن و صنعتی و یکی از هفت امارت و شیخ‌نشین‌های امارات متحده عربی است. این شهر از غرب با رأس‌الخیمه و شارجه و از سمت جنوب با کالبا هم‌مرز است. فجیره یکی از شهرهای مهم تاریخی و باستانی امارات متحده عربی است. مسجد بدیه و قلعه فجیره، از مهم‌ترین دیدنی‌ های فجیره هستند. در سفر به‌همراه تور امارات متحده عربی، بازدید از این شهر زیبا را از دست ندهید.

فجیره به‌وسیله رشته‌کوه حجر از سایر بخش‌های امارات متحده عربی جدا شده است. این شهر دارای چشم‌اندازی زیبا و میراث فرهنگی غنی است. خط ساحلی فجیره با طول ۷۰ کیلومتر و رشته‌کوه حجر منظره فوق‌العاده‌ای را به نمایش می‌گذارد. گردشگران می‌توانند علاوه بر جاذبه‌های طبیعی از مناطق تاریخی و باستان‌شناسی این شهر هم دیدن کنند. اغلب فجیره را به‌عنوان جواهر عربی می‌شناسند. فجیره تنها شهر امارات متحده عربی است که در امتداد خلیج‌ فارس قرار ندارد و سواحل آن در خلیج عمان واقع شده است. مسجد شیخ زاید، قلعه بثنه، موزه فجیره، قلعه حیل، روستای مسافی، چشمه‌های آب گرم عین المدحب از دیگر جاهای دیدنی فجیره هستند. در ادامه شما را با جاذبه‌های گردشگری فجیره آشنا می‌کنیم.

مسجد بدیه

ورودی خشتی مسجد بدیه، فجیره

عکس‌ از وب‌سایت tripadvisor

«مسجد بدیه» (Al-Bidyah Mosque)، قدیمی‌ترین مسجد امارات متحده عربی واقع در شمال فجیره است. این مسجد در سال ۱۴۴۶ میلادی با استفاده از خشت خام بنا شد. مسجد بدیه معماری بسیار ساده و در عینِ حال پیشرفته‌ای دارد و یکی از دست آوردهای مهم معماری آن زمان محسوب می‌شود. این مسجد دارای چهار گنبد مخروطی و یک ستون بزرگ مرکزی است که چهار گنبد را نگه می‌دارد. مسجد بدیه یک نمازخانه با سقف قوسی‌شکل، سیستم تهویه هوای طبیعی و یک محراب رو به قبله دارد. این مسجد و ناحیه‌ی اطرافش را «منطقه باستان‌شناسی مسجد بدیه» (Al Badiyah Archaeological Mosque) می‌نامند. بازدیدکنندگان می‌توانند در قبرستان بزرگی که در نزدیکی مسجد قرار دارد، از مقبره‌ای متعلق به عصر آهن دیدن کنند. همچنین طی حفاری‌هایی که در این منطقه انجام شده است آثار هنری، سفال، سرامیک و سرنیزه‌هایی با قدمت ۱۰۰۰ سال پیش از میلاد کشف کرده‌اند. چند سایت باستان‌شناسی دیگر هم در نزدیکی مسجد بدیه وجود دارد.

قلعه فجیره

قلعه سنگی فجیره، امارات متحده عربی

عکس‌ از وب‌سایت tripadvisor

«قلعه فجیره» (Fujairah Fort) در سال ۱۶۷۰ میلادی ساخته شد و پس از حمله انگلیسی‌ها در اوایل قرن بیستم، شدیداً آسیب دید. این قلعه قدیمی‌ترین قلعه‌ی امارات متحده عربی محسوب می‌شود. در گذشته از این قلعه گاهی به‌عنوان ساختمان دفاعی و گاهی به‌عنوان محل اقامت خانواده حاکم استفاده می‌شده است. قلعه فجیره برای قرن‌ها، تنها ساختمان سنگی واقع در ساحل فجیره بود. این قلعه سه بخش اصلی، چندین سالن، یک برج مستطیلی و دو برج مدور را شامل می‌شد. قلعه فجیره در سال‌های اخیر به‌طور کامل بازسازی‌ شده است. امروزه منطقه‌ی اطراف این قلعه، بخشی از «روستای میراث فجیره» (Fujairah Heritage Village) است که سازمان باستان‌شناسی و میراث فجیره آن را ساخته است. بازدیدکنندگان در این روستا می‌توانند خانه‌های قدیمی بازسازی‌شده، نمایشگاه‌هایی با موضوع زندگی سنتی را ببینند و با لوازم آشپزخانه و سیستم آبیاری الیزره که کشاورزان امارات از آن استفاده می‌کنند، آشنا شوند.

مسجد شیخ زاید

عکس هوایی از مسجد شیخ زاید، فجیره

عکس‌ از وب‌سایت planetware

«مسجد بزرگ شیخ زاید فجیره» (Sheikh Zayed Mosque)، پس از مسجد شیخ زائد ابوظبی، بزرگ‌ترین مسجد امارات متحده عربی محسوب می‌شود. ساختمان مدرن و سفید مسجد شیخ زاید، یکی از نمادهای مهم شهر فجیره است. این مسجد مساحت سه زمین فوتبال را در برمی‌گیرد که دارای ۶۴ گنبد و ۶ مناره با ارتفاع ۱۰۰ متر است. در نمازخانه بزرگ این مسجد، ۳۲ هزار نفر می‌توانند نماز بخوانند. تنها مسلمانان می‌توانند از فضای داخلی این مسجد بازدید کنند و ورود غیرمسلمانان به آن ممنوع است.

قلعه بثنه

کوه های مرتفع و قلعه بثنه، فجیره

عکس‌ از وب‌سایت tripadvisor

«قلعه بثنه» (Bithnah Fort) در ۱۳ کیلومتری مغرب فجیره در کنار بزرگراه اصلی واقع شده است. این قلعه در سال ۱۷۳۵ ساخته شد و یکی از مهم‌ترین قلعه‌های دفاعی منطقه شرقی امارات متحده عربی محسوب می‌شد. قلعه بثنه زمانی مشرف بر مسیرهای استراتژیک کوه حجر بوده است. این قلعه دارای دیوارهای ضخیم سنگی است که دو برج مدور بزرگ در سمت غربی آن قرار دارد. منظره زیبای کوه‌ها و درختان نخل در اطراف قلعه بثنه، زیبایی آن را دوچندان کرده است.  

موزه فجیره

ابزارآلات روستایی در موزه فجیره، امارات متحده عربی

عکس‌ از وب‌سایت tripadvisor

قدیمی‌ترین آثار باستانی امارات در موزه فجیره نگهداری می‌شود

«موزه فجیره» (Fujairah Museum) در جنوب قلعه فجیره واقع شده است. این موزه دارای مجموعه‌ای فوق‌العاده از آثار تاریخی متعلق به اوایل عصر برنزی است که طی حفاری‌های باستان‌شناسی در قدیفا و بثنه کشف شده‌اند. سلاح‌های عصر برنزی و عصر آهن، سفال‌های نقاشی‌شده، ظروف حکاکی‌شده از جنس سنگ صابون، سکه‌های نقره‌ای پیش از اسلام در این موزه به نمایش گذاشته شده است. یکی از آثار ارزشمند این موزه که آن را در قدیفا کشف کرده‌اند، کاسه‌ای از جنس تخم شترمرغ است که قدمت آن به ۲۲۰۰ سال پیش می‌رسد. موزه فجیره یک بخش مردم‌شناسی هم دارد که آداب و رسوم، سنت‌ها، زندگی روزمره و صنایع دستی امارات را به نمایش می‌گذارد.

قلعه الحیل

پرچم امارات بالای برج قلعه حیل، فجیره

عکس‌ از وب‌سایت tripadvisor

«قلعه الحیل» (Al-Hayl Castle)، زمانی به‌عنوان مرکز فرماندهی خانواده حاکم فجیره استفاده می‌شده است. این قلعه تقریبا ۲۵۰ سال پیش ساخته شد و نقش مهمی در دفاع از منطقه ایفا می‌کرد و همچنین پایگاه پاسبانی و محافظت از فجیره در برابر حمله محسوب می‌شد. امروزه بخش‌های کمی از این قلعه باقی مانده است و دیوارهای اصلی آن سال‌ها پیش تخریب شده است. یک برج دیده‌بانی بر فراز تپه قرار دارد که روزهای شکوه این قلعه را یادآور می‌شود. این برج به تمام این منطقه استراتژیک که امروزه امارات متحده عربی نامیده می‌شود، اشراف داشته است.

قلعه اوحلهمعماری خشتی قلعه اوحله، فجیره

عکس‌ از وب‌سایت planetware

«قلعه اوحله» (Awhlah Fort) در ۳۰ کیلومتری شهر فجیره در دامنه تپه‌ای واقع شده است. این قلعه در موقعیت استراتژیک فوق‌العاده‌ای برای محافظت از منطقه قرار دارد. قلعه اوحله با دیوارهای بلند و ضخیم، یکی از بهترین قلعه‌های حفظ‌شده در امارت فجیره است. این قلعه در مقایسه با سایر قلعه‌های امارات متحده عربی، کمتر مورد بازسازی قرار گرفته است؛ از این‌رو مکانی عالی برای علاقه‌مندان به آثار تاریخی و تاریخ است. درون قلعه یک برج ساعت استوانه‌ای با ارتفاع ۲۰ متر قرار دارد. پنجرهای این قلعه باریک و کوچک است و چشم‌انداز زیبایی دارد.

سواحل فجیره

قایق به گل نشسته سواحل فجیره، امارات متحده عربی

عکس‌ از وب‌سایت tripadvisor

فجیره تنها شهر امارات متحده عربی است که ساحلی در امتداد خلیج فارس ندارد. سواحل فجیره در مشرق امارات متحده عربی و در امتداد خلیج عمان قرار دارد. این سواحل شنی که به خاطر محیط ساکت و آرام، چشم‌انداز فوق‌العاده زیبا و ورزش‌های آبی متنوع از جمله غواصی شناخته شده‌اند، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری فجیره محسوب می‌شوند. همچنین آلاچیق، کافه، لانژ و رستوران‌های بسیاری در این سواحل وجود دارد.   

چشمه آب گرم عین المضب

«چشمه آب گرم عین المضب» (Ain Al-Madhab Hot Spring) واقع در دامنه کوه حجر، یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی فجیره میان گردشگران محلی و خارجی است.. این چشمه در «باغ عین المدحب» (Ain Al Madhab Garden) واقع شده است که بقایای قلعه فجیره و روستای میراث را هم در برمی‌گیرد. این چشمه‌های آب گرم دو بخش زنانه و مردانه را شامل می‌شود. یک تئاتر فضای باز هم در این محل وجود دارد که در طول تعطیلات نمایش‌های سنتی در آن اجرا می‌شود.

پارک کالبا کرنیش

نخل های پارک کالبا، فجیره

عکس‌ از وب‌سایت planetware

«پارک کالبا کرنیش» (Kalba Corniche Park)، جواهر مخفی فجیره و بهترین مکان برای گذراندن یک روز آرام است. در این پارک فعالیت‌ها و امکانات فراوانی برای گردشگران وجود دارد که یک روز عالی در فضای باز را برای آن‌ها رقم می‌زند.

جزیره اسنوپی

پدیده صخره ای جزیره اسنوپی، امارات متحده عربی

عکس‌ از وب‌سایت tripadvisor

«جزیره اسنوپی» (Snoopy Island) یکی دیگر از مقاصد محبوب فجیره است. این جزیره در اقیانوس هند و در نزدیکی عمان قرار دارد. چون این جزیره شباهت زیادی به شخصیت کارتونی به نام اسنوپی دارد، آن را اسنوپی می‌نامند. منطقه‌ی اطراف جزیره اسنوپی، منظره‌ای بی‌نظیر از صخره‌ها، سواحل و اقامتگاه‌های لوکس دارد. گردشگران می‌توانند در این جزیره تجربیات تازه‌ای کسب کنند و به ورزش‌های آبی بپردازند. همچنین می‌توانند هنگام غواصی از کشتی‌های غرق‌شده، غارهای طبیعی و غیره بازدید کنند.

مسافی

«مسافی» (Masafi)، روستایی از توابع امارت فجیره است که در ۳۵ کیلومتری فجیره و در دامنه‌ی کوه حجر قرار دارد. این روستا در امتداد جاده‌ی ارتباطی فجیره به دبی واقع شده است و پیش از ساخت بزرگراه‌ها از اهمیت بسیاری برای تجارت برخوردار بود. روستای مسافی بسیار سرسبز است و باغ‌هایی با درختان متنوع دارد؛ از این‌رو اولین ساکنان این روستا آن را «لبنان کوچک» می‌نامیده‌اند. روستای فجیره به خاطر داشتن چشمه‌های آب معدنی فراوان شهرت دارد و مسافی در عربی به‌معنای آب خالص است. گردشگران می‌توانند در نزدیکی این روستا در جاده فجیره به دبی از بازار محلی نیز دیدن کنند.

وادی‌ها

وادی وریعه، فجیره امارات متحده عربی

عکس‌ از وب‌سایت tripadvisor

در عربی وادی به رودخانه‌های خشک‌شده‌ای می‌گویند که از آب باران‌های سنگین پر شده است؛ همچنین ممکن است اشاره‌ای به آبادی درون دره داشته باشد. با توجه به مکان‌نگاری این منطقه، تمام ناحیه‌ی اطراف فجیره دارای وادی است. زیباترین وادی‌های این منطقه عبارت‌اند از «وادی سیجی» (Siji Wadi)، «وادی سحام» (Wadi Saham) و «وادی مای» (Wadi Mai). «وادی حام» (Wadi Ham)، طولانی‌ترین دره فجیره است و «وادی طویان» (Wadi Al-Tawian) مسیر کوهستانی فوق‌العاده زیبایی دارد. «وادی وریعه» (Wadi al-Wurayah) واقع در شمال فجیره نیز یکی از مقاصد اصلی گردشگری است. در این وادی، آبشارهای زیبایی وجود دارد. تجربیات سفر خود به فجیره را با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

فجیره کجاست؟

فجیره، شهری مدرن و صنعتی و یکی از هفت امارت و شیخ‌نشین‌های امارات متحده عربی است.

مهم‌ترین جاذبه‌های فجیره کدامند؟

مسجد بدیه و قلعه فجیره، از مهم‌ترین دیدنی‌ های فجیره هستند.

آیا شهر فجیره ساحل دارد؟

بله. خط ساحلی فجیره ۷۰ کیلومتر است.

لقب فجیره چیست؟

جواهر عربی.

مطالب مرتبط:

دیدگاه