محوطه ریوی میزبان گردشگران در نوروز ۹۸

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی شنبه، ۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۱
محوطه ریوی میزبان گردشگران در نوروز ۹۸

از نوروز ۹۸ و برای نخستین بار محوطه ریوی از شهرهای مهم هخامنشیان میزبان گردشگران داخلی و خارجی خواهد شد.

محمدجواد جعفری سرپرست فصل ششم کاوش باستان‌شناسی محوطه ریوی شهرستان مانه و سملقان در خراسان شمالی بیان کرد که محوطه ریوی به‌عنوان یکی از شهرهای مهم دوران هخامنشی در شمال شرق پذیرای گردشگران داخلی و خارجی در نوروز ۱۳۹۸ خواهد بود.

به گفته جعفری تاکنون در محوطه ریوی با مشارکت باستان‌شناسان آلمانی پنج فصل کاوش باستان‌شناسی انجام شده است و از مهرماه امسال فصل ششم این کاوش‌ها آغاز شد و در میانه آبان ماه به پایان رسید.

ایشان با اشاره به ثبت محوطه ریوی با وسعتی ۱۱۰ هکتاری در سال ۱۳۴۶ در فهرست آثار ملی کشور گفت:

باستان‌شناسان به بقایای یک شهر از دوران هخامنشی تا ساسانی در محوطه تاریخی ریوی واقع در دشت سملقان استان خراسان شمالی در طی پژوهش‌های باستان‌شناسی که از سال ۱۳۹۱ آغاز شده است دست یافتند و تاکنون ۶ سال پژوهش‌های باستان‌شناسی در این محوطه با توجه به اهمیت این کشف ادامه یافته است.

به گفته وی، کاوش‌های سال ۱۳۹۶ در محوطه تاریخی ریوی منجر به کشف یک گورستان مربوط به عصر مفرغ (چهار هزار سال قبل) در بخش شمالی و بقایای یک ساختمان بزرگ خشتی مربوط به دوران هخامنشی تا ساسانی در مرکز محوطه و بقایای یک تالار ستون‌دار در بخش جنوبی محوطه شد.

محوطه ریوی

جعفری در ادامه افزود که در کاوش‌های امسال هم با توجه به اهمیت باستان‌شناسی این آثار مطالعات روی این سه نقطه متمرکز بود که منجر به شناخت بخش زیادی از جزئیات معماری بناهای مربوط به دوران هخامنشی، اشکانی و وضعیت گورستان عصر مفرغ محوطه شد.

این باستان‌شناس بیان کرد همراه با فعالیت‌های باستان‌شناسی، مرمت دیوارهای خشتی تالار ستون‌دار و دیگر ساختارهای خشتی یافت شده در مهر ماه ۱۳۹۷ آغاز شد و دو گمانه به ابعاد ۱۲× ۱۲ متر و ۵× ۵ متر با اسکلت فلزی برای بازدید گردشگران مسقف شد.

سرپرست فصل ششم کاوش باستان‌شناسی محوطه ریوی با بیان اینکه محوطه تاریخی ریوی از نوروز ۱۳۹۸ پذیرای گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود، عنوان کرد که به نظر می‌رسد این محوطه یکی از شهرهای مهم دوران هخامنشی در شمال شرق کشور بوده است چراکه وسعت آن در دوران هخامنشی به بیش از ۱۱۰ هکتار رسیده بود و یکی از دلایل اهمیت این محوطه تاریخی نیز در این است .

بر اساس این پژوهش‌ها و براساسا اظهارات این باستان‌شناس شواهد معماری و باستان‌شناسی مختلفی در محوطه ریوی از دوران اشکانیان و ساسانیان نیز به دست آمده است که نشان از توالی استقراری پس از دوران هخامنشی در محوطه ریوی است.

جعفری با استناد به شواهد باستان‌شناختی ریوی را یکی از مهم‌ترین محوطه‌های دوران تاریخی شمال شرق کشور معرفی کرد و ادامه داد که پژوهش‌های باستان‌شناسی هدفمند در آن می‌تواند موجب رشد صنعت گردشگری در استان و ارتقای شناخت ما از هویت تاریخی منطقه شود.

 

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه