حقایق جالب درباره لیون، فرانسه

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی یکشنبه، ۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
حقایق جالب درباره لیون، فرانسه

آیا می دانستید سیرابی- شیردان یکی از غذاهای محلی موردعلاقه مردمان لیون است؟ حقایق جالب دیگر درباره لیون را از دست ندهید.

تعجبی ندارد که لیون با قدمتی بیش از ۲۰۰۰ سال، رمز و رازهای بسیاری را در خود نهفته باشد. چه در این شهر زندگی کنید، یا فکر سفر به این مکان را در سر داشته باشید، این حقایق به شما می‌گویند که چرا لیون، دومین شهر فرانسه، یکی از جذاب‌ترین‌ مکان‌ها در دنیا است.

لیون

۱. آیا می‌دانستید لیون و دبی دوست‌های صمیمی هستند؟ بعد از اینکه در سال ۲۰۰۷، دبی عاشق لیون شد، یک مدیر تصمیم گرفت تا شهر لیون-دبی را در دبی بسازد. این یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های تاریخ به شمار می‌رود، که در آن معروف‌ترین جاذبه‌های لیون از مجسمه‌ها، رستوران‌ها و کافه‌ها گرفته تا کلیساها عینا بازسازی شدند.

۲. شباهت لیون با نیویورک در چیست؟ هردو شهر مجسمه‌های معروفی دارند که یک نفر آن‌ها را طراحی کرده است.

فردریک آگوست بارتولدی، خالق مجسمه آزادی، سازنده‌ی فواره بارتولدی نیز هست که در میدان ترو قرار دارد. اگر در زمستان به لیون سفر کردید حتما از میدان ترو دیدن کنید. آب‌ فواره در اطراف اسب‌ها یخ می‌بندد و صحنه‌ای چشمگیر را به نمایش می‌گذارد، انگار که این شخصیت‌ها در زمان یخ زده‌اند.

۳. ترابول‌های (Traboule) (نوعی راهرو) مناطق قدیمی Vieux Lyon و Croix Rousse، شاهدان اتفاقات رمزگونه فراوانی هستند. گفته می شود که ۴۰۰ ترابول در میان ساختمان‌های مختلف وجود دارد. ترابول‌ها که نخست در قرن ۴ ساخته شدند، مورد استفاده محلی‌ها، حریربافان، و فرانسوی‌هایی بودند که از دست گشتاپو فرار می‌کردند. اگر این تونل‌ها وجود نداشتند، آیا لیون به چنین شهری تبدیل می‌شد؟

۴. آیا می‌دانستید لیون خاستگاه سینما است؟ بردران لومیر اولین تصویر محرک را در سال ۱۸۹۵ ساختند، و بدون آن‌ها معلوم نبود صنعت فیلم‌سازی امروز به چه شکل درمی‌آمد.

۵. خرید کردن را دوست دارید؟ اگر پاسخ شما مثبت است پس به مکان درستی آمده‌اید یا می‌روید. لیون منزلگاه بسیاری از مجله‌ها برای سلایق مختلف است. جالب است بدانید که منطقه Part-Dieu، اخیرا بزرگ‌ترین مرکز خرید در بخش شلوغ شهر، در اروپا معرفی شده است.

۶. تعجبی نیست که لیون پر باشد از گردشگران گرسنه، زیرا این‌جا پایتخت خوراک‌شناسی فرانسه است. این شهر دارای ۱۴ رستوران با ستاره میشلن، و۲۲ منطقه عالی برای غذا خوردن است غذاهای محلی لیون را در رستوران‌های بوچون (Bouchon) امتحان کنید. این رستوران‌ها غذاهای محلی سرو می‌کنند.

۷. یکی از حقایق معروف مربوط به لیون این است که بهترین شیوه رفت‌وآمد، استفاده از دوچرخه است. آنچه که کمتر کسی می‌داند این است که سرویس اجاره دوچرخه در این شهر اختراع شد. با پرداخت ۱۵ یورو در سال، می‌توانید هرچقدر که بخواهید و در هر زمان از دوچرخه‌های Velo’v (سیستم اجاره دوچرخه) استفاده کنید.

۸. این شهر فقط مختص کروسان، دوچرخه‌سواران، و منظره‌های بی‌بدیل نیست. لیون در عرصه‌های اقتصادی نیز نقش بسیار مهمی دارد. دفتر مرکزی «یورونیوز» و «اینترپل» در این شهر قرار دارند. افراد نه تنها برای خوشگذرانی به لیون می‌آیند، بلکه ۶۰ درصد آن‌ها به دلایل تجاری به این مکان سفر می‌کنند.

۹. لیون برای ۳۰۰ سال پایتخت فرانسه بود. دو امپراتور رومی در این شهر به دنیا آمدند. رد پای رومی‌ها را همچنان می‌توان در شهر مشاهده کرد. از جمله این یادگاری‌ها آمفی‌تئاتر فورویر (Fourviere) است.

۱۰. لیون بخشی از میراث جهانی یونسکو است. بیش از ۵ کیلومتر مربع از زمین‌های لیون، شامل ۴ مکان تاریخی مربوط به دوره‌های مختلف (دوران گال، رنسانس، دوران صنعتی و قرن ۱۹)  تحت حمایت یونسکو هستند. این ۴ مکان در نزدیکی یکدیگر قرار دارند.

شازده کوچولو

۱۱. آنتوان دوسنت اگزوپری، پدر شازده کوچولو، در لیون بدنیا آمده است. این کتاب چهارمین کتاب در جهان است که به بسیاری از زبان‌ها ترجمه شده است. این تصویر و دیگر تصاویر کتاب را خود اگزوپری نقاشی کرده است.

۱۲. پارک دولا تت دو  (Tete d’or) همزمان با سنترال پارک در نیویورک ساخته شد. «ریه‌های لیون» میزبان یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی دنیا، با ۱۶۰۰۰ گونه گیاهی، یک باغ گل رز، یک دریاچه، و یک باغ‌وحش است.

۱۳. هر دسامبر، شهر به مناسبت فستیوال نورها، به مدت ۴ روز شلوغ می‌شود.

۱۴. دو ماه گرم لیون جون و اوت، و ماه‌های سرد دسامبر و ژانویه هستند

۱۵. جالب است بدانید که سیرابی- شیردان غذاهای محلی موردعلاقه مردمان لیون هستند.

۱۶. ریشه برخی جرقه‌های انقلاب فرانسه در لیون شکل گرفت. شورش Canuts محرکی برای کارگران ابریشم بود تا مخفیانه با یکدیگر هماهنگ شوند. این حرکت تنش‌های اجتماعی فراوانی در شهر ایجاد کرد.

گینول

۱۷. این عروسک گینول (Guignol) نام دارد. این عروسک خیمه‌شب‌بازی در سال ۱۸۰۸، به عنوان یک طعنه اجتماعی در لیون ساخته شد. گینول همچنان در فرانسه مشهور است، و در تلویزیون برنامه مخصوص به خود را دارد.

۱۸. اولین اعتصاب صنعتی در فرانسه، در لیون اتفاق افتاد. این سنت فرانسوی در سال ۱۵۳۹ آغاز شد که طی آن چاپگران معروف خواستار حقوق بیشتری بودند. اعتصاب آن‌ها ۴ روز به طول انجامید.

۱۹. اتومبیل‌ها برای اولین بار در جهان، در لیون صاحب پلاک شدند. در سال ۱۸۹۱، اتومبیل‌ها اجازه ورود به پارک Tete d’Or را داشتند که همین منجر به تصادفات بسیاری می‌شد. مقامات دستور دادند تا اتومبیل‌ها مجهز به یک هویت قابل دید باشند تا بتوان آن‌ها و صاحبانشان را تشخیص داد.

۲۰. صنعت چاپ در لیون، طی قرن ۱۶ بسیار قدرتمند بود. زمانی که صحبت از چاپ کتاب می‌شود، لیون در مقام یکی از سه کشور برتر قرار می گیرد. یک خیابان کوچک در لیون به نام خیابان مرسیر (Rue Merciere) منزلگاه بیش از ۸۰ چاپخانه است.

از همین الان آماده سفر به لیون و فرانسه شوید. تور فرانسه را در کجارو از لحاظ قیمت با هم مقایسه کرده و آفر موردنظرتان را از فروشنده‌های معتبر همکار، پیدا و با پایین‌ترین هزینه تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه