برج کج پیزا، صاف‌تر می‌شود

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۵
برج کج پیزا، صاف‌تر می‌شود

طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰، به‌مدت ۱۰ سال پروژه‌ صاف کردن و اصلاح کجی برج پیزا در جریان بود که باعث شده است این برج صاف‌تر شود.

برج کج پیزا طی ۱۷ سال گذشته، حدود ۴ سانت صاف‌تر شده است. در واقع بعد از اقدامات تثبیت‌کننده‌ی گسترده‌ای که در فاصله‌ی سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ به‌منظور معکوس کردن خمیدگی و صاف نگه داشتن برج انجام شد،‌ تقریبا حدود ۳٫۸ سانتی‌متر صاف‌تر شد. به گفته سالواتوره ستیس که مدیریت نظارت بر این سازه را بر عهده دارد، این میزان صاف شدن برج پیزا به این معنا است که این جاذبه‌ی توسکانی که هر روز هزاران گردشگر را به خود جذب می‌کند، به همان میزان خمیدگی خود در قرن ۱۹ برگشته است. او می‌گوید:

کاهش دادن کجی برج را نمی‌توان برای همیشه ادامه داد؛ اما خیلی مهم است و الان دلیل خوبی برای امیدواری وجود دارد که این برج بتواند حداقل برای ۲۰۰ سال دیگر سر پا بماند.

برج کج پیزا

زمانی که کارگان اصلاح مشغول به کار شدند،‌ این برج ۶ درجه به‌سمت جنوبی خود خمیدگی داشت. خاک سمت مقابل برداشته شد تا این روند کج شدن معکوس شود. سالواتوره ستیس ادامه می‌دهد:

با اینکه مفهوم کلی پروژه به‌راحتی قابل درک بود، اما از نظر فنی، کار خیلی پیچیده‌ای داشتیم. برج به‌سمت جنوب کج شده بود، در نتیجه خاک بخش شمالی را برداشتیم و حفره‌هایی ایجاد کردیم.

این عملیات باعث تعطیلی قریب به یک دهه این جاذبه شد و بالاخره در سال ۲۰۰۱ درهای خود را به روی بازدیدکنندگان باز کرد. برج پیزا تقریبا بلافاصله بعد از ساخته شدن، شروع به کج شدن کرد. در واقع این سازه که معروف‌ترین جاذبه‌ی شهر پیزا به حساب می‌آید در سال ۱۱۷۳ ساخته شد؛ اما خاک شنی زیرساخت آن، کج شدن آنی برج را در پی داشت. جدیدترین ارزیابی‌ها از سلامتی خوب این بنا حکایت دارد. این برج دائما تحت نظارت است و داده‌های به دست آمده توسط یک کمیته‌ی نظارت در هر سه ماه بررسی می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه