کاخ گلستان تنها مجموعه جهانی پایتخت در آستانه خروج از فهرست آثار جهانی

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی دوشنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۵
کاخ گلستان تنها مجموعه جهانی پایتخت در آستانه خروج از فهرست آثار جهانی

با افزایش ساخت‌وسازها در اطراف کاخ گلستان، تنها اثر ثبت شده پایتخت در فهرست آثار جهانی در معرض خطر قرار گرفته است.

کاخ گلستان، تنها مجموعه ثبت جهانی پایتخت با ادامه ساخت‌وساز در حریم درجه یک این مجموعه در آستانه خروج از فهرست آثار جهانی قرار دارد و انگار نه انگار که اگر جلو تخلفات ساخت‌وساز مجموعه‌های تجاری حریم آن گرفته نشود این اثر از فهرست آثار یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) خارج خواهد شد.

پایتخت بیشترین کاخ موزه‌های ایران را در دل خود جا داده و کاخ موزه گلستان یکی از ۲۳ اثر جهانی کشور در یونسکو است.

اتاق موزه این کاخ پس از سفر ناصرالدین شاه به اروپا و دیدن موزه‌ها و گالری‌های بزرگ غربی در سال ۱۲۹۰ هجری قمری به دستور ایشان بنا شد تا اشیای نفیس را در آن نگهداری کنند.

یکی از این مجموعه‌های تجاری بنا به اعلام میراث فرهنگی سرای دلگشا نام دارد که گفته می‌شود مجوز ساخت به آن پیش از ثبت جهانی کاخ گلستان داده شده اما تلاش برای تجدیدنظر در مجوز و انطباق با شرایط این بنای جهانی پس از ثبت جهانی اثر در دستور کار متولیان قرار گرفته است.

مجتمع تجاری

متن مورد نظرعکس از: سایت چمدان

در حریم کاخ گلستان پس از ثبت جهانی این بنای تاریخی دو مجموعه تجاری دیگر مجوز ساخت گرفته‌اند که کمیته فنی میراث فرهنگی استان تهران در سال‌های 95 و 96 به گفته متولیان کنونی میراث فرهنگی مجوز ساخت خارج از ضوابط حریم کاخ گلستان را صادر کرده‌اند.

البته هنوز به‌طور کامل مشخص نیست که به دیگر مجموعه‌های تجاری مجوز ساخت خارج از ضوابط حریم کاخ گلستان هم داده شده است یا تنها همین سه مجموعه را شامل می‌شود فقط می‌توان امیدوار بود که مجوزهای دیگری طی سال‌های گذشته صادر نشده باشد.

علی‌محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ تهران با بیان اینکه ناظر شهرداری بر عملیات عمرانی مجموعه تجاری حاشیه کاخ جهانی گلستان نظارت دارد عنوان کرد که سرای دلگشا اجازه هیچگونه عملیات ساختمانی در طبقات فوقانی را تا تعیین تکلیف نخواهد شد.

علی‌محمد سعادتی خاطرنشان کرد:

مشکل خاصی ( از نظر حریم) در طبقات پایین، همکف و زیرسطح ندارد و در خصوص طبقات بالایی ناظر شهرداری تهران مراقبت‌ها را انجام و تذکرات لازم را خواهد داد.

ایشان با بیان اینکه موضوع این بنا و محل اختلاف با سازمان میراث فرهنگی در خصوص طبقات بالایی و رعایت حریم کاخ گلستان است تصریح کرد که در این طبقات بخش‌هایی از اسکلت جمع‌آوری شده و بخش‌هایی نیز که از آن مانده است اجازه کار ندارد.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه