با جذاب‌ ترین جنگل های ابری کاستاریکا آشنا شوید

مریم اصلانی
مریم اصلانی چهار شنبه، ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۴
با جذاب‌ ترین جنگل های ابری کاستاریکا آشنا شوید

یکی از جاذبه‌های قابل‌توجه کاستاریکا، جنگل‌های ابری است. اکوسیستمی سرسبز و شاداب که قطعا سافاری دوستان را شگفت‌زده می‌کنند.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۰۸/۲۸ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵ به‌روزرسانی شده است.

کاستاریکا در آمریکای مرکزی به‌دلیل وضعیت جغرافیایی و اقلیمی خود، زیستگاه گونه‌های متنوع جانوری است که از این نظر در دنیای سافاری مقصدی  ایدئال است و بی‌شک توجه و رضایت علاقه‌مندان به طبیعت گردی و حیات وحش را به بهترین شکل ممکن جلب می‌کند. یکی از ویژگی‌های قابل‌توجه این سرزمین، جنگل‌ها انبوهی است که زیستگاه بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری قابل‌توجه است. به‌جز جنگل‌های بارانی دلپذیر، کاستاریکا به جنگل‌ها ابری خود می‌بالد که جذابیتی دو چندان به طبیعت و حیات وحش این کشور بخشیده‌اند.

 درختان جنگل ابری کاستاریکا

حضور جنگل‌های بارانی به‌ویژه در زمین‌های مرتفع مرکز کاستاریکا نمودی چشمگیر دارد که به‌عنوان یکی از بخش‌های به‌شدت تماشایی این کشور شناخته می‌شوند. جایی که قلل خوش منظره از میان چشم‌اندازی سبزرنگ خودی نشان می‌دهند. نمایی از کشتزارهای قهوه که در دامنه قلل آتشفشانی حضوری پررنگ دارند و البته جنگل‌ها ابری مناطق مرتفع که در آغوش ابرها به آرامش رسیده‌اند.

جنگل‌های ابری کاستاریکا، بستری مناسب برای تنوع زیستی قابل‌توجه این کشور هستند

اما در کنار جذابیت مناظر این مناطق، این جنگل‌ها سرچشمه حیات این منطقه و بستری مناسب برای تنوع زیستی قابل‌توجه کاستاریکا هستند. وجود آبشارهای کوچک و بزرگ فراوان در کنار درخشش رنگ سبز درختان، تصویرگر بهشتی زمینی است که ظاهرا ۴۲۰ گونه مختلف از گل‌های ارکیده، سرخس‌ها و تعداد فراوانی خزه را در دل خود جای داده است. اینجا همان جایی است که فرصت قدم زدن در میان ابر و مه برای‌ علاقه‌مندان مهیا شده است. برای همین حتما حین سفر به این جنگل‌های رویایی، به‌همراه داشتن دوربین و کفش راهپیمایی مناسب را فراموش نکنید. بهتر است بدانید سیستم مسیرهای راهپیمایی در این جنگل‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده که امکان یک ماجراجویی کامل و لذت‌بخش را به‌خوبی فراهم کرده است.

پوشش گیاهی غنی در جنگل مونته ورده

از سوی دیگر دهکده‌های کوهستانی کوچک متعددی در این مناطق وجود دارند که محلی دنج و آرام را برای تمدد اعصاب و آرامش گردشگران فراهم آورده‌اند. دهکده‌هایی که اگرچه در مسیر توسعه قرار دارند، اما در عین حال خبری از شلوغی شهر سن خوزه در آن‌ها نیست. از سوی دیگر حضور در مناطق مرتفع این شانس را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد تا همچون یک پرنده، نگاهی به طبیعت و محیط اطراف داشته باشند. در عین حال حتی شاید در خلال راهپیمایی در این جنگل‌ها، شانس مشاهده کتسال خوش آب و رنگ جادویی (Quetzal) نیز برای علاقه‌مندان تماشای پرندگان فراهم شود.

جنگل ابر مونته ورده (monteverde cloud forest)

پل معلق در جنگل ابری مونته ورده

از پاناما تا پاکستان و از کامبوج تا کاستاریکا، شاهد درخشش حضور درخشان جنگل‌ها ابری هستیم که در حدود یک درصد از جنگل‌های جهان را به خود اختصاص داده‌اند. این جنگل‌های کمیاب معمولا در محیط‌های کوهستانی گرمسیری یا نیمه استوایی شکل می‌گیرند، جایی که موقعیت جوی اجازه پوششی پایدار از ابرها را می‌دهد. در این میان بی‌تردید گل سرسبد جنگل‌های ابری کاستاریکا، جنگل ابر مونته ورده است. جواهری به رنگ سبز پنهان در مه که در حد فاصل دو پهنه آبی آرام و اطلس شکل گرفته است.

این وسعت دلفریب بیش از ۱۰ هزار و پانصد هکتار وسعت داشته و سالانه پذیرای هفتاد هزار بازدیدکننده است. این جنگل‌ها دارای ۶ زیست بوم مختلف بوده و تقریبا نود درصد آن را جنگل‌های بکر و دست نخورده تشکیل می‌دهد. این جنگل دارای تنوع گسترده‌ای از گونه‌های گیاهی و جانوری است. به‌طوری که طبق بررسی‌های موجود بیش از دو هزار و ۵۰۰ گونه گیاه از جمله انواع گل‌های ارکیده، صد گونه پستاندار، ۴۰۰ گونه از پرندگان، ۱۲۰ گونه از خزندگان و دوزیستان و هزاران نوع حشره ساکن این جنگل هستند که هم گردشگران و هم محققان و دانشمندان را مجذوب خود کرده‌اند.

پرنده کتسال با بال های رنگارنگ، کاستاریکا

در کنار تمام این‌ها کتسال محبوب جایگاهی خاص دارد، پرنده‌ای زیبا و با ارزش که به نظر می‌رسد حتی جایگاه تاریخی ارزشمندی داشته و در نزد شماری از تمدن‌های کهن این سرزمین مقدس بوده است. این پرنده خوش رنگ و لعاب هم از سوی مشتاقان تماشای پرندگان و هم طبیعت شناسان مورد احترام قرار دارد.

در نزدیکی مونته ورده، دهکده «سانتا النا» (Santa Elena) قرار دارد. یک اجتماع کوچک با حال و هوای هنری که شامل تعدادی گالری، موزه، امکانات اقامتی متنوع، رستوران‌های متعدد و البته باغ پروانه‌ها است.

باغ‌های آبشار لاپاز (La Paz Waterfall Gardens)

آلاچیق چوبی آبشار لاپاز

باغ‌های آبشار لاپاز یکی از پربازدیدترین جاذبه‌ای گردشگری خصوصی کاستاریکا است که بهترین مکان برای راهپیمایی و لذت بردن از طبیعت را در نزدیکی شهر سن خوزه فراهم کرده است. این مقصد گردشگری دست‌کم زیستگاه صد گونه‌ جانوری است و همچنین دارای برنامه‌ای آموزشی در مورد محیط زیست است

لغت لاپاز در زبان اسپانیایی به معنی صلح است و بخش مهمی از فرهنگ کاستاریکا را به خود اختصاص داده است. آبشارهای لاپاز یک جاذبه گردشگری شناخته شده و متشکل از ۶ آبشار بزرگ است. مسیرهای مختلفی تعبیه شده تا گردشگران بتوانند تا حد ممکن به آبشار نزدیک شده و منظره را از زاویه‌ای متفاوت تماشا کنند، هرچند باید ریسک خیس شدن را هم به جان بخرند.

سکوی چوبی در مجاورت آبشار لاپاز

این مقصد دلفریب در زمین‌های مرتفع و در میان جنگل‌های ابری واقع شده و هم برای خانواده‌ها و هم زوج‌ها ایدئال و مناسب است. یک مکان حفاظت شده که کاملا با پوشش گیاهی طبیعی، سرسبز و انبوه احاطه شده است.

در اینجا مسیرهای راهپیمایی به‌خوبی طراحی شده‌اند و افراد با طی کردن مسافتی کوتاه به آبشارهای مبهوت کننده یا رودخانه‌های پرجوش و خروش می‌رسند. چندین نمایشگاه حیات وحش، مزرعه پروانه، گالری مرغان مگس خوار و جاذبه‌های دیگری این مکان همگی در همان نزدیکی و در دسترس علاقه‌مندان قرار دارند.

گونه‌های مختلف از پرندگان گرمسیری غیربومی همچون توکان، ماکائو، دارکوب، Motmot و بسیاری دیگر در این ناحیه قابل‌مشاهده هستند. این باغ‌ها همچنین محل برپایی یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های سرپوشیده پروانه‌ها است. گربه‌های جنگلی، میمون و قورباغه دیگر جانوران ساکن این منطقه هستند.

پرندگان ساکن جنگل ابری کاستاریکا

گردشگران همچنین می‌توانند مدتی را در اقامتگاه لوکس این منطقه به نام «اقامتگاه صلح» (Peace Lodge) سپری کنند. جای یکه می‌توان از فراز بالکن اتاق به تماشای منظره دلفریب «آتفشان پوئز» (Poas Volcano) و ابرهای زیبایی نشست که برفراز دره جا خوش کرده‌اند. این اقامتگاه رویایی خدمات قابل‌توجهی برای ارائه دارد، به‌طوری که شاید مهمانان دیگر رغبتی برای ترک آن از خود نشان ندهند.

جنگل ابر باهوس دل تورو (Bajos Del Toro Cloud Forest)

آبشار در جنگل ابری دل تورو، کاستاریکا

جالب است بدانید باهوس دل تورو یک جنگل ابری خصوصی است که در ارتفاعات مرکزی کاستاریکا واقع شده است. «اقامتگاه و اسپای ال سیلِنسیو» (El Silencio Lodge & Spa) که یک هتل دوست‌دار طبیعت و محیط زیست معروف است، در این جنگل واقع شده است. این منطقه دارای اکوسیستم‌های متنوعی همچون کوهستان، نهر، آبشار، مرغزار، جنگل و آبگیر است که همگی زیستگاه گونه‌ها متنوع گیاهان و جانوران هستند.

صندلی های چوبی اقامتگاه و اسپای ال سیلنسیو در کاستاریکا

یک مکان عالی به‌ویژه برای آن دسته که دوست دارند دمی از شلوغی شهر فرار کرده و به سکوت و آرامش جنگل پناه ببرند. اینجا برای عاشقان تماشای پرندگان و دوست‌داران راهپیمایی در طبیعت فعالیت‌هایی متنوعی در نظر گرفته شده است. از جمله ماهیگری، راهپیمایی، بازدید از پارک‌های ملی و دیگر مناطق حفاظت شده مجاور، اسب‌سواری، رفتینگ روی امواج پرخروش رودخانه، دوچرخه سواری در کوهستان، تورهای زیپلاین در میان چتر سرسبز درختان و البته تماشای آبشارهای خوش منظره. البته در کنار این همه جاذبه طبیعی برای لذت بردن، امکانات یک اقامتگاه ۵ ستاره لوکس را نباید فراموش کرد.

مرغ شهد خوار-مگس خوار با ال های سبز

همواره یک نگهبان و راهنمای شخصی مهمانان را در خلال راهپیمایی در میان مسیرهای جنگلی همراهی کرده و آن‌ها را به تماشای باغ مرغان مگس خوار (شهد خوار) و گنجینه ارزشمند درختان دارویی می‌برند. تمرکز کلی این مجموعه روی رفاه و آرامش مهمانان است، به این امید که در نهایت گردشگران این اقامتگاه را با خاطراتی رویایی از روزهایی شاد ترک کنند.

جنگل ابر لس آنجلس (Los Angeles Cloud Forest)

تابلوی چوبی جنگل ابر لس آنجلس

شاید مهم‌ترین ویژگی جنگل ابری لس آنجلس، شلوغی کمتر و در دسترس بودن آن به‌ویژه برای علاقمندانی است که دوست دارند لذت حضور در این فضاهای جنگلی را تجربه کنند. بر فراز این منطقه جریان‌های هوایی که از سمت دشت و جلگه‌های شمالی وزیدن گرفته‌اند، با جریان‌های هوایی برخاسته از اقیانوس اطلس و آرام در هم آمیخته و یک موقعیت اقلیمی کمیاب را به وجود می‌آورند.

این جنگل در فاصله یک ساعت و نیمه از شهر سن خوزه واقع شده است. یک منطقه حفاظت‌شده خصوصی به وست دو هزار جریب که پناهگاه و محل زندگی بیش از ۳۴۷ گونه گیاهی و جانوری از جمله پرندگان و دوزیستان است.

جنگل ابر لس آنجلس

«هتل ویلا بلانکا» (Villa Blanca Cloud Forest Hotel) که در میان این جنگل ابری باشکوه واقع شده به مهمانان اجازه می‌دهد تا به‌سادگی به افسون و حال و هوای حاکم بر این منطقه دسترسی داشته باشند. مسیرهای پیاده روی متنوعی در این منطقه وجود دارند که شما را به سبزی جنگل هدایت می‌کنند. البته راهنمایان مجرب در این مسیر همراه شما بوده و اطمینان حاصل می‌کنند که شما لذت تماشای پوشش گیاهی و جانوری غنی این منطقه را از دست ندهید. اسب‌سواری و تماشای پرندگان و به‌ویژه جست‌و‌جوی برای کتسال دیگر فعالیت مرسوم این نواحی است که البته با چاشنی ماجراجویی لذتی دو چندان دارد.

سن رامون

آتشفشان آرنال (Arenal Volcano) و باغ‌های آبشار لاپاز هم جایی همان نزدیکی واقع شده است و می‌توان با یک تیر دو نشان زد و سری هم به این دو مقصد گردشگری سرگرم‌کننده زد. همچنین تورهایی برای بازدید از دهکده مجاور این پارک برگزار می‌شوند. این دهکده که «سن رامون» (San Ramon) نام دارد، یک مرکز فرهنگی و تاریخی ارزشمند و زادگاه ۳ رئیس‌جمهوری پیشین این کشور بوده است.

اطلاعات کلی سفر به جنگل‌های بارانی

مسیر پیاده روی چوبی در جنگل ابری

جنگل‌های ابری در تمام طول سال مرطوب هستند، اما در فاصله ماه‌های دسامبر تا آوریل خشکتر از بقیه اوقات سال هستند. احتمال بارش باران در این مناطق بالا است، پس بهتر است افراد لباس‌های گرم سبک مثل ژاکت یا بارانی به‌همراه داشته باشند. همچنین کفش مناسب پیاده روی یا چکمه هم انتخاب مناسبی برای زمان راهپیمایی در جنگل است.

به پایان این گشت‌وگذار در دل شماری از معروف‌ترین جنگل‌های ابری کاستاریکا رسیدیم. نظر شما در مورد سافاری در این دنیای سرسبز پوشیده در ابر و مه چیست؟ نظرات خود را با کجارو نیز در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه