چطور بهترین صندلی هواپیما را رزرو کنیم؟

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی سه شنبه، ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۰
چطور بهترین صندلی هواپیما را رزرو کنیم؟

انتخاب صندلی مناسب در هواپیما در راحتی سفر تاثیر بسیاری دارد. اما چگونه می‌توان صندلی مورد نظر خود را رزرو کرد؟

پروازهای طولانی بسیار لذت‌بخش‌تر می‌شوند اگر صندلی خوبی داشته باشیم. وقتی صحبت از صندلی می‌شود، افراد مختلف خواسته‌ها و نیازهای مختلفی دارند. بنابراین، برای به‌دست‌ آوردن صندلی مورد نظر باید قبل از خرید بلیط هواپیما برنامه‌ریزی کنید. به عبارت دیگر، باید از قبل صندلی مورد نظر را رزرو کنید.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما از ایرلاین‌های داخلی یا خارجی را دارید، با کمک کجارو می‌توانید بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر تهیه کنید.

بخش اول: هدف خود را مشخص کنید

۱. درباره کلاس پروازی خود تصمیم بگیرید

صندلی هواپیما

اگر قصد دارید سر کیسه را شل کنید و پول بیشتری بابت بلیط هواپیما بپردازید، باید بگوییم که صندلی‌های فرست کلاس و بیزینس بسیار راحت‌تر از صندلی‌های اکونومی هستند. پیش از رزرو بلیط به کیف پول خود نگاهی بیندازید و ببینید چه کلاس پروازی مناسب شما است.

  • حتی اگر نمی‌توانید یا نمی‌خواهید بابت خرید بلیط فرست کلاس یا بیزینس کلاس پولی هزینه کنید، می‌توانید از بلیط‌های لحظه آخری بهره‌مند شوید که هزینه بسیار کمی دارند.

۲. بهترین صندلی از نظر خود را انتخاب کنید

صندلی‌های مختلف هواپیما مزیت‌ها و عیب‌های خاص خود را دارند. زمانی که قصد انتخاب یک صندلی راحت را دارید به نکات زیر توجه کنید:

  • هرچه صندلی به جلوی هواپیما نزدیک‌تر باشد، در پایان پرواز زودتر از هواپیما خارج می‌شوید.
  • صندلی‌های کنار بال‌ها بیشترین پایداری را هنگام تربولانس دارند.
  • اگر نگران امنیت خود هستید، در راهروی خروج یا عقب هواپیما بنشینید. هر دوی این موقعیت‌ها شانس سلامتی و نجات بیشتری هنگام سقوط دارند.
  • اگر به استفاده مکرر از توالت نیاز داشته باشید، صندلی‌های نزدیک دستشویی مناسب هستند اما توجه داشته باشید که به‌علت رفت‌و‌آمد دیگر مسافران، هم شلوغ است و هم بوی بدی می‌دهد.

بلیط هواپیما

۳. فهرستی از ویژگی‌های صندلی مورد نظر خود تهیه کنید

علاوه بر تعیین مکان صندلی، درباره ویژگی‌های صندلی مورد نظرتان نیز فکر کنید. در ادامه این چند نکته را می‌توانید مدنظر داشته باشید:

  • فضای پا: اگر با پروازهای اکونومی سفر می‌کنید حواس‌تان به صندلی‌های جلویی مقابل دیوار جداکننده، صندلی‌های داخل راهرو یا ردیف خروج اضطراری باشد. صندلی‌هایی که فاصله آن با صندلی جلویی زیاد باشد طبیعتا فضای پای بیشتری نیز دارد.
  • صندلی‌هایی که پشتی آن‌ها خم می‌شود: این صندلی‌ها تغییر زیادی در راحتی سفر شما ایجاد می‌کنند به‌خصوص هنگام خواب. برخی صندلی‌ها مانند آن‌ها که در ردیف خروج قرار دارند قابلیت خم شدن ندارند.
  • عرض: اگر به فضای بیشتری برای راحت نشستن احتیاج دارید، پروازهایی را انتخاب کنید که صندلی‌های بزرگی داشته باشند.
  • صندلی‌های انتهای راهرو در برابر صندلی‌های پنجره: اگر فکر می‌کنید که دفعات بسیاری از صندلی خود بلند می شوید، یا به فضای پای بیشتری نیاز دارید، صندلی‌های انتهای راهرو بهترین گزینه برای شما هستند. اگر مایلید از پنجره به بیرون نگاه کنید یا می‌خواهید هنگام خواب خود را به دیوار تکیه بدهید، صندلی‌های کنار پنجره را انتخاب کنید.

بلیط هواپیما

۴. از یک راهنمای آنلاین صندلی، برای پیدا کردن بهترین انتخاب کمک بگیرید

شما می‌توانید با وارد شدن به سایت هواپیمایی از وضعیت صندلی‌ها آگاه شوید، یا حتی می‌توانید اطلاعات مربوط به صندلی خود را بررسی کنید. اطلاعاتی چون:

  • فضای پا
  • عرض صندلی
  • خم شدن پشتی صندلی
  • نزدیکی صندلی به نقاط مختلف هواپیما مانند توالت، قسمت خروج یا بال‌ها
  • امکانات مخصوص صندلی‌هایمانند صفحه نمایش شخصی، و غیره
  • در این قسمت می‌توانید نظرات مختلف مردم درباره صندلی‌ها را بخوانید

بخش دوم: پیش از پرواز صندلی خود را رزرو کنید

۱. هنگام خرید بلیط هواپیما صندلی خود را نیز رزرو کنید

خرید بلیت هواپیما

بعضی از ایرلاین‌ها به مسافر اجازه می‌دهند تا هنگام خرید بلیط هواپیما صندلی مورد نظر را رزرو کند. بسته به ایرلایم، ممکن است بابت این رزرو از مسافر هزینه اضافی دریافت کنند.

  • اگر نمی‌توانید صندلی خود را به‌صورت آنلاین انتخاب کنید، با هواپیمایی تماس بگیرید و با یکی از کارکنان آژانس صحبت کنید. شاید این امکان برای آن‌ها وجود داشته باشد.
  • قبل از رزرو بلیط هواپیما به سایت‌های مختلف برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره صندلی‌ها مراجعه کنید.

۲. تا جایی که می‌توانید بلیط خود را زودتر رزرو کنید

اگر هواپیمایی مورد نظر شما به مسافران این اجازه را می‌دهد تا هنگام رزرو بلیط هواپیما صندلی خود را نیز انتخاب کنید، باید بدانید که بهترین صندلی‌ها به سرعت رزرو می‌شوند. اگر برایتان مقدور است چند هفته پیش از پرواز، برای خرید بلیط اقدام کنید. با این کار شانس شما برای گرفتن صندلی دلخواه بیشتر می‌شود.

۳. می‌توانید صندلی بخرید

در برخی موارد، شما می‌توانید با پرداخت مقداری هزینه بیشتر صندلی بهتری بگیرید. برخی هواپیمایی‌ها گزینه‌هایی چون «اکونومی پلاس» یا «فضای بیشتر» دارند که دارای فضای پا و راحتی بیشتر هستند و دیگر لازم نیست برای صندلی مورد نظر بلیط فرست کلاس یا بیزینس تهیه کنید.

۴. در بخش «برنامه مسافران همیشگی هواپیمایی» ثبت نام کنید

برخی هواپیمایی‌ها برای مسافران همیشگی خود امکاناتی قائل می‌شوند که می‌تواند شامل صندلی نیز باشد.

بخش سوم: هنگام سوار شدن یک صندلی خوب انتخاب کنید

۱. اندکی زودتر در فرودگاه حاضر شوید

فرودگاه

حتی اگر هنگام خرید بلیط نتوانسته باشید صندلی مورد نظر را رزرو کنید، می‌توانید هنگام چک کردن پرواز یا ورود به گیت خروج صندلی خود را انتخاب کنید. اگر کمی زودتر به گیت پرواز مراجعه کنید، می‌توانید صندلی مورد نظرتان را رزرو کنید.

  • برای پروازهای داخلی باید حداقل یک ساعت زودتر از اعلام پرواز خود به فرودگاه بروید. برای پروازهای بین‌المللی سعی کنید دو ساعت زودتر از پرواز هواپیما به فرودگاه برسید.
  • اگر دیر به گیت خروج خود برسید احتمال اینکه صندلی شما را به فرد دیگری داده باشند، زیاد است.

۲. هنگام چک این (Check-in) بلیط خود را ارتقا دهید

در برخی موارد، در لحظه آخر می‌توانید صندلی خود را به درجات بالاتر ارتقا دهید. اگر با پرواز اکونومی سفر می‌کنید ممکن است بتوانید با پرداخت یک هزینه کم از صندلی‌های فرست کلاس یا بیزینس کلاس برخوردار شوید.

  • بسته به ایرلاین، شما می‌توانید در بخش چک این، با صحبت کردن با مامور چک این بلیط خود ر ا ارتقا دهید. برای مثال، از مامور بپرسید: آیا ارتقا به فرست کلاس برای این پرواز ممکن است؟

بلیط هواپیما

۳. در گیت درباره صندلی‌های خالی سوال کنید

اگر نتوانستید زودتر صندلی رزرو کنید، ماموری که در گیت خروج حضور دارد احتمالا بتواند یک صندلی خوب برای شما رزرو کند. زمانی که مسافران پرواز خود را کنسل می‌کنند یا ارتقا می‌دهند، جا برای برخی دیگر باز می‌شود.

تا حد ممکن دقیق باشید. اگر با نقشه صندلی‌ها آشنا هستید دقیقا همان را درخواست کنید. می‌توانید این‌طور بپرسید: امکانش هست که در صندلی ۱۲A بنشینم؟

در غیر این صورت درخواست خود را با جزئیات برای مامور شرح دهید. برای مثال بگویید: من به‌دنبال یک صندلی در انتهای راهرو کنار بال هواپیما می‌خواهم.

مطالب مرتبط:

منبع wikihow

دیدگاه