استات هال؛ مزرعه ای در میان بزرگراه

عماد محمدی نیا
عماد محمدی نیا شنبه، ۲۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
استات هال؛ مزرعه ای در میان بزرگراه

در کشور انگلستان و حدفاصل بین شهرهای لیورپول و هال در بزرگراه ام۶۲، منظره‌ای غیرعادی وجود دارد که توجه هر راننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

شما با رانندگی در امتداد آزادراه ام۶۲، مرز میان شهرستان‌های «لنکشایر» (Lancashire) و «یورکشایر» (Yorkshire) انگلستان، در میان تقاطع ۲۲ و ۲۳ با منظره‌ای غیرعادی مواجه می‌شوید. این منظره‌ی غیرعادی و البته جالب، چیزی نیست جز مزرعه‌ای به نام «استات هال» (Stott Hall) که دقیقا در وسط بزرگراه قرار گرفته است.

مسیر رفت‌وبرگشت این بزرگراه پررفت‌وآمد که دو شهر مهم انگلستان یعنی لیورپول و هال را به هم متصل می‌کند، در این نقطه (مکان قرارگیری مزرعه) از هم فاصله می‌گیرند.

طی نیم‌قرن گذشته، مزرعه استات هال به یکی از مشهورترین مناظر این منطقه تبدیل شده و هرروز در مقابل دیدگان صدها هزار راننده‌ای که با سرعت تقریبی ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در حرکت هستند، خودنمایی می‌کند.

stott hall farm

درواقع نکته‌ی اصلی این است که قدمت مزرعه‌ی استات هال، به حدود ۳۰۰ سال قبل باز می‌گردد و در دو قرن گذشته به‌جز صاحبان مزرعه، پرندگان و گوسفندان‌شان، هیچ موجود دیگری در آن زندگی نمی‌کرد. تا اینکه با شروع عملیات ساخت‌وساز آزادراه ام۶۲، بسیاری از خانه‌ها توسط صدها بولدوزر تخریب شد و اکثر خانواده‌ها هم محل زندگی خود را ترک کردند؛ اما مزرعه استات هال علی‌رغم تمام این فشارها، به طرز معجزه آسیایی از تخریب نجات پیدا کرد.

الان تقریبا چند دهه است که افراد مختلف و حتی برخی از رهگذران سعی دارند تا صاحبان مزرعه را به فروش آن متقاعد کنند؛ اما غافل از اینکه هم‌اکنون این مزرعه و حدود ۱۵ هکتار از اراضی اطرافش تحت نظارت و حمایت متخصصان حوزه زمین‌شناسی قرار گرفته است.

مالک فعلی مزرعه‌ی استات هال یعنی «پائول تورپ» در این‌باره می‌گوید:

سازندگان آزادراه نمی‌توانند ارتفاع ضلع غربی بزرگراه را به اندازه‌ی ضلع شرقی آن بالا ببرند؛ چون در هنگام ساخت‌وساز، خاک مدام ریزش می‌کند و احتمال بروز خسارت را بالا می‌برد. به همین دلیل آن‌ها تصمیم گرفتند که ارتفاع هر دو سمت بزرگراه را یکسان نگه دارند و درنتیجه به حفظ ساختمان و بقای مزرعه کمک کنند. درواقع تنها دلیل پابرجا ماندن مزرعه استات هال هم همین است.

stott hall

پس از آنکه مهندسان راه‌سازی تصمیم به حفظ مزرعه‌ی استات هال گرفتند، برای عبور و مرور صاحبان مزرعه، دو زیرگذر در هر دو سمت بزرگراه احداث کردند تا آن‌ها برای رفتن به سمت دیگر جاده مجبور نباشند از میان بزرگراه و اتومبیل‌ها عبور کنند.

برای عبور و مرور صاحبان مزرعه، دو زیرگذر در هر دو سمت بزرگراه احداث شده است

همچنین برای جلوگیری از خروج حیوانات از مزرعه، دورتادور آن را حصار کشیده‌اند. علاوه بر این در هر دو سمت بزرگراه گارد ریل‌هایی نصب شده که در صورت بروز حادثه و تصادف، خودروها به‌طور ناگهانی وارد مزرعه نشوند. با تمام این تفاسیر، پائول تورپ و سایر ساکنان مزرعه، طی سال‌ها اقامت‌شان در این منطقه، تصادفات فراوانی را به چشم دیده‌اند.

جالب اینکه در حال حاضر مزرعه‌ی استات هال، به‌صورت غیررسمی خدمات گوناگونی را به رانندگانی که اتومبیل‌شان در جاده با مشکل مواجه شده، ارائه می‌کند. برای مثال در برخی مواقع رانندگان برای خرید سوخت و قرض گرفتن لوازم تعمیر اتومبیل به سراغ صاحبان مزرعه می‌آیند و از آن‌ها کمک می‌گیرند. البته پائول و سایر ساکنان مزرعه هم خیلی خوب از افراد رهگذر استقبال می‌کنند.

stott hall m62

شاید بتوان گفت تنها مسئله‌ای که صاحبان مزرعه را آزار می‌دهد، سروصدای بی‌پایان اتومبیل‌ها در آزادراه ام62 است که هرگز نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

پائول درباره سروصدای فراوان بزرگراه می‌گوید:

بعضی روزها دوست دارم صدای بزرگراه را قطع کنم؛ اما تا حالا موفق نشدم دکمه‌ی خاموش کردن صدای بزرگراه را پیدا کنم.

محل دقیق مزرعه‌ی استات هال در بزرگراه ام62 روی گوگل مپ

مطالب مرتبط:

منبع amusing planet

دیدگاه