تلاش شرکت ایزی جت برای راه اندازی هواپیماهای الکتریکی تا سال ۲۰۳۰

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۰
تلاش شرکت ایزی جت برای راه اندازی هواپیماهای الکتریکی تا سال ۲۰۳۰

با افزایش سفرها، مردم هر چه بیشتر نگران تاثیرات منفی این موضوع بر محیط زیست می‌شوند؛ به همین منظور برخی شرکت‌ها نظیر ایزی‌جت به دنبال ساخت هواپیمای الکتریکی هستند.

مسافران نگران تاثیر مسافرت هوایی بر محیط زیست هستند که البته امکان جایگزین شدن آنها با هواپیماهای سالم‌تر در آینده وجود خواهد داشت. شرکت هواپیمایی بریتانیایی ایزی‌جت (EasyJet) به دنبال ساخت هواپیماهای الکتریکی برای مسیرهای کوتاه تا سال ۲۰۳۰ است که مطمئنا میزان تولید کربن و صدای هواپیما را به شدت کاهش خواهد داد.

این خط هوایی کم هزینه طی همکاری با کارخانه آمریکایی رایت الکتریک، اقدام به ساخت جت‌هایی با قابلیت کار با باطری برای پروازهای کمتر از دو ساعت هستند. شرکت رایت الکتریک در سال ۲۰۱۶ تاسیس شد و هم‌اکنون هواپیمای الکتریکی دونفره را ساخته است و قصد دارد سال بعد از هواپیمای الکتریکی ۹ نفره رونمایی کند.

هواپیماهای الکتریکی

اگر چنین هواپیمایی موفق عمل کند، می‌توان از آن برای مسیرهای متداول هوایی نظیر لندن به آمستردام استفاده کرد. یوهان لندگرن، مدیر اجرایی این شرکت هواپیمایی می‌گوید:

پیشرفت‌های فناوری با سرعت زیادی جریان دارد. از هواپیمای دونفره که اکنون مشغول پرواز است تا هواپیمای ۹ نفره که سال آینده کار خود را آغاز خواهد کرد؛ به خوبی نشان‌ می‌دهد که پرواز الکتریکی در حال تبدیل شدن به یک واقعیت است و اکنون می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در آینده هواپیماها فقط وابسته به سوخت جت نخواهند بود. محدوده پرواز هوایی این نوع از هواپیماها حدود ۵۰۰ کیلومتر است و با توجه به مسیرهای فعلی، می‌توان گفت که مسیری مثل آمستردام به لندن می‌تواند اولین مسیر پرواز الکتریکی باشد.

شرکت رایت الکتریک پیش‌بینی می‌کند که هواپیماهای الکتریکی ۵۰ درصد کم سروصداتر و ۱۰ درصد ارزان‌تر از هواپیماهای متداول خواهند بود. مدیرعامل این شرکت می‌گوید:

درباره اتفاقات سال آینده خیلی هیجان‌زده هستیم. ایزی‌جت، یک شریک فوق‌العاده است و مشتاقانه منتظر لحظه‌ی معرفی هواپیماهایی الکتریکی با تولید کربن و صدای کمتر به اروپا هستیم.

با توجه به افزایش قیمت سوخت جت، بسیاری از خطوط هوایی از روش‌های کاهش سوخت، کاهش صدا و هزینه‌های سفر استقبال زیادی می‌کنند. به همین دلیل، چندین شرکت مهندسی حرفه‌ای نیز در زمینه ساخت هواپیمای الکتریکی فعالیت می‌کنند. به عنوان مثال، شرکت زونوم (با حمایت بوئینگ) از نوعی توربین موتور برای تامین انرژی موتور الکتریکی هواپیمای هیبریدی استفاده خواهد کرد یا شرکت زیمنس برای ساخت موتورهای الکتریکی برای هواپیما با ایرباس همکاری می‌کند.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه