افتتاح نمایشگاه آیین های محرم در موزه هنرهای تزیینی اصفهان

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر چهار شنبه، ۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۵
افتتاح نمایشگاه آیین های محرم در موزه هنرهای تزیینی اصفهان

صبح امروز موزه هنرهای تزیینی اصفهان میزبان برگزاری نمایشگاه آیین‌های محرم شد.

اولین نمایشگاه آیینی تحت عنوان «اربعین در آیینه هنر» در گنجینه موزه هنرهای تزیینی اصفهان صبح امروز ۹ آبان ماه افتتاح شد. در این نمایشگاه فریدون الله یاری مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان، احمد رضوانی فرماندار اصفهان و همچنین جمعی از مدیران اداره کل، هنرمندان هنرهای سنتی و دوستداران میراث فرهنگی اصفهان حضور داشتند.

این نمایشگاه در سالن‌های ضلع غربی گنجینه موزه هنرهای تزیینی ایران برگزار شده و اسباب و ادوات مراسم‌های عزاداری محرم از دوران قاجار تا دوران معاصر به نمایش گذاشته شده است.

هنگامی که صحبت از مفاهیمی همچون محرم و عاشورا می‌شود باید در نظر گرفت که آیین‌ها عناصری هویت بخش برای جامعه هستند این در حالی است که مفاهیمی همچون محرم و آئین‌های مربوط به آن سده‌های متمادی است که به‌صورت خود جوش توسط مردم ایران در جای جای این سرزمین کهن پدید آمده و جالب اینجاست که هر سال نیز متحول می‌شود.

از طرف دیگر موزه‌ها یکی از مراکزی است که جایگاه تجلی هنر است، از همین رو از این مکان‌ها برای عرضه نمادهای فرهنگی در مناسبت‌های مختلف می‌توان استفاده کرد. همچنین باید برای تبدیل موزه‌ها به محلی در راستای پویائی و توسعه فرهنگی جوامع نهایت تلاش را کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت:

بی شک محرم یک مکتب است که شور، هیجان، حضور و حماسه در استمرار آن در طول تاریخ نقش داشته، لذا باید تلاش کنیم تا از اصالت‌های فرهنگی خود همچون: محرم، نوروز و مواردی از این دست به عنوان سرمایه های عظیم فرهنگی و هنری خود پاسداری کنیم، لذا در حال حاضر بیش از ۱۰۵ اثر ناملموس در استان اصفهان به ثبت رسیده است که درصد قابل توجهی از آن به آئینها و آداب و رسوم مربوط به محرم در سرتاسر استان اصفهان اختصاص دارد.

وی افزود:

موزه‌ها نباید صرفا آرشیوی از آثار قدیم باشد، بلکه موزه‌ها باید به جریانی پویا در راستای توسعه فرهنگی جوامع تبدیل شوند.

رونمایی از لوح‌های ثبت ملی بیش از ۳۴ آیین محرم در طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ که در پهنه استان اصفهان به ثبت ملی رسیده‌اند و همچنین رونمایی از دو اثر ماندگار دو هنرمند پیشکسوت صنایع دستی استان اصفهان استاد رضا بدرالسماء و استاد حسین ساعی در حوزه آیین‌های محرم از دیگر برنامه‌های این مراسم افتتاحیه بود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه