ایران؛ رتبه نخست ثبت جهانی شهرها و روستاها در دنیا

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان چهار شنبه، ۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۵
ایران؛ رتبه نخست ثبت جهانی شهرها و روستاها در دنیا

ایران با ثبت جهانی هفت شهر و روستا، رتبه نخست دنیا را در ثبت جهانی شهرها به خود اختصاص داده است.

ویدا توحیدی، مشاور معاون صنایع و هنرهای دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیرجند، درباره ثبت جهانی  شهرها و روستاها گفته است:

۲۸ شهر و روستای جهانی در دنیا ثبت شده است که ایران با هفت نمونه آن، در رتبه نخست و کشور چین با ۶ منطقه جهانی در رتبه دوم قرار دارد. همچنین، پس از بررسی پرونده‌های توبافی روستای خراشاد در خراسان جنوبی، زیلوبافی در میبد یزد و هنر منبت چوب در شهر آباده استان فارس، تعداد شهر و روستاهای جهانی ایران به ۱۰ مورد خواهد رسید.

او در ادامه افزود:

گزارش ارزیابی‌ها پس از تنظیم به شورای جهانی صنایع دستی مستقر در کشور انگلیس ارسال می‌شود. از آنجا پنج قاره که اعضای این شورا در مناطق دیگر هستند، نظر می‌دهند و رای نهایی مجدد در شورای جهانی صنایع دستی صادر می‌شود. انتخاب خراشاد در استان خراسان جنوبی به عنوان روستای جهانی پارچه بافی در صادرات این محصول به عنوان یک برند، بسیار موثر است.

توحدی معتقد است نمونه تاثیر ثبت جهانی در روستای کلپورگان سیستان و بلوچستان قابل مشاهده است؛ که پس از برندسازی میزان فروش و تولید صنایع دستی در آن منطقه بسیار افزایش داشته است. به گفته او، یکی از شاخص‌های شورای جهانی برای انتخاب شهرهای ملی و جهانی، تاثیر این هنرها در وضعیت اقتصادی مردم به‌خصوص هنرمندان است.

روستای خراشاد، در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی بیرجند واقع شده و مناطق خوش آب و هوای خراسان جنوبی است. پارجه‌بافی در این روستا ریشه‌ای تاریخی دارد و توبافی خراشاد در سال ۹۵ به ثبت ملی رسیده است. هم‌اکنون ۱۷۰ کارگاه توبافی در این روستا فعال است و برخی از کارگاه‌ها بیش از یک قرن قدمت دارند.

عکس: ایرنا

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه