لزوم بهبود تجربه پرواز با اطلاع رسانی و حفظ حریم شخصی

زینب موحدی
زینب موحدی پنجشنبه، ۱۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
لزوم بهبود تجربه پرواز با اطلاع رسانی و حفظ حریم شخصی

پژوهشی که یاتا (IATA) انجام داده، نشان می‌دهد که مسافران بیشتر خواهان جایگزین‌سازی دستگاه‌ها با موارد اتوماتیک، کنترل و حفظ حریم خصوصی هستند.

مسافران هواپیما در سراسر جهان به‌دنبال تکنولوژی‌های جدیدی هستند که ابزاری برای کنترل بیشتر و اطلاع‌رسانی بهتر در هنگام سفر هوایی در اختیار آن‌ها قرار بدهد و در عین حال، کل تجربه‌ی پرواز آن‌ها را کارآمدتر و بهینه‌تر بسازد. آنچه که در ادامه می‌آید بخشی از یافته‌های نظرسنجی جهانی مسافران ۲۰۱۸ است که توسط انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) منتشر شده است. این مطالعه بر اساس ۱۰٬۴۰۸ پاسخی که از ۱۴۵ کشور مختلف دریافت شده، انجام شده است.

بر اساس آنچه که در گزارش یاتا آمده است، مسافران در سفر هوایی خود خواهان موارد هستند:

  • ارسال اطلاعات سفر در زمان واقعی به وسایل ارتباط شخصی آن‌ها
  • ابزار تشخیص هویت بیومتریک برای تسهیل روند سفر هوایی
  • اتوماتیک‌سازی مراحل فرودگاه
  • زمان انتظار کمتر از ۱۰ دقیقه هنگام عبور از بخش امنیتی و بازرسی بدنی
  • رهگیری کیف‌ها و چمدان‌ها در طول سفر هوایی
  • لزوم حضور یک انسان در زمانی که مشکلی پیش می‌آید
  • ارائه‌ی اطلاعات پرواز به سرعت و در زمان واقعی

پرواز

علاوه بر این، مسافران گفتند که تمایل دارند که در زمان سفر، از طریق دستگاه‌های ارتباط شخصی خود از اخبار مربوط به پرواز باخبر بشوند. بعد از رزرو بلیط، دریافت اطلاعات در مورد وضعیت پرواز (۸۲ درصد)؛ مطلع بودن از وضعیت چمدان‌ها (۴۹ درصد) و دریافت اخبار مربوط به زمان انتظار در ایستگاه‌های بازرسی امنیتی و مهاجرت (۴۶ درصد)، سه اولویت برتر مسافران هستند.

شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌ها تلاش می‌کنند تا با اجرای سیستم رهگیری در بخش‌های مهم یک سفر هوایی مانند زمان بارگیری و تخلیه، این درخواست مسافران را انجام بدهند. یاتا می‌گوید که دست‌اندرکاران این صنعت در حال راه‌اندازی یک برنامه‌ی آمادگی جهانی برای درج نشان RFID روی همه برچسب‌های نصب شده روی بار مسافران هستند که بعد از ژانویه‌ی ۲۰۲۰ و برای برآورده‌سازی انتظارات مسافران عملی خواهد شد.

مسافران ترجیح می‌دهند که اطلاعات مربوط به چمدان‌ها و سایر موارد مربوط به پرواز را از طریق دستگاه‌های تلفن همراه خود دریافت کنند. دریافت اطلاعات از طریق پیامک‌های متنی یا اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند هم توسط ۷۳٪ از مسافران مورد اشاره قرار گرفته است.

طبق اعلام یاتا، از سال ۲۰۱۶، مسافرانی که ترجیح می‌دهند اطلاعات پرواز را از طریق یکی از برنامه‌های گوشی هوشمند خود دریافت کنند، ۱۰ درصد افزایش داشته است. همچنین، بیشتر مسافران (۶۵ درصد) آمادگی به اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی خود برای تضمین امنیت را دارند و ۴۵ درصد هم مایل هستند که گذرنامه خود را با ابزار شناسایی بیومتریک جایگزین کنند. به گفته‌ی یاتا، هدف از اجرای پروژه‌ی «One ID» آن است که مسافران را تنها با استفاده از یک نشان بیومتریک (اثر انگشت، صورت یا عنبیه‌ی چشم) از سالن انتظار به گیت راهنمایی کنند. اما نگرانی‌ها در مورد حفاظت از داده‌ها نیز باید در این خصوص مورد توجه قرار بگیرد.

پرواز

نیک کارن، معاون ارشد یاتا در بخش هواپیما، مسافر، کارگو و امنیت، می‌گوید:

هر چقدر که به فرایندهای دیجیتال نزدیک‌تر می‌شویم، باید مسافران را بیشتر و بیشتر درباره ایمن ماندن اطلاعات شخصی آن‌ها مطمئن بسازیم. یاتا به‌سختی تلاش می‌کند تا یک چارچوب مطمئن بسازد که به اشتراک‌گذاری امن داده‌ها، پیروی از قانون و حفظ حریم خصوصی را تضمین کند.

حتی با تمام امکانات جدیدی که توسط فناوری برای ما فراهم شده است، باز هم لزوم حضور یک انسان و تماس با او در برخی از بخش‌های بازار و در شرایط خاص، ضروری جلوه می‌کند. به‌عنوان مثال، مسافران مسن (۶۵ سال و بالاتر) همچنان رو‌ش‌های سنتی برای چک-این (۲۵ درصد) و تحویل بار (۴۲ درصد) را ترجیح می‌دهند و در صورت بروز هر مشکلی در زمان سفر، ۴۰ درصد از مسافران در همه گروه‌های سنی پشت تلفن‌ها به‌دنبال یافتن راه حلی برای مشکل هستند و ۷۳ درصد هم تعامل حضوری و رو در رو را ترجیح می‌دهند.

در پاسخ به این پرسش که مسافران چه روشی را برای رزرو بلیط برای پرواز خود ترجیح می‌دهند، ۴۳ درصد از پاسخ‌دهندگان می‌گویند که ترجیح می‌دهند از یک آژانس مسافرتی برای این کار کمک بخواهند.

موضوعات زیادی هم باقی مانده‌اند که یاتا آن‌ها را «نقطه‌ی درد» مسافران می‌نامد. به‌عنوان مثال، فرایندهای امنیت فرودگاه / کنترل مرزی و سوار هواپیما شدن، دو مشکلی هستند که بیشتر از هر بخش دیگری باعث خستگی و ناامیدی مسافران شده است. همچنین، مسافران از دخالت و اعمال زور برای بیرون آوردن وسایل شخصی در ایستگاه‌های بازرسی امنیتی (۵۷ درصد) یا لپ تاپ‌ها و سایر دستگاه‌های الکترونیکی بزرگ از کیف‌های کابین (۴۸ درصد) راضی نیستند. با این حال، مشکل دیگری هم که صاحبان حیوانات خانگی را در همه فرودگاه‌ها آزرده است، عدم هماهنگی در روش‌های غربالگری در فرودگاه‌های مختلف (۴۱ درصد) است.

سه خواسته‌ی مهم مسافران برای بهبود تجربه‌ی سفر با هواپیما عبارت هستند از تشکیل صف‌های کوتاه‌تر و موثرتر در گیت‌های پرواز (۶۴ درصد)، دسترسی به فضای بالای سر هر مسافر در هواپیما (۴۲ درصد) و صف نگرفتن در پل‌های هوایی (۳۳ درصد).

مطالب مرتبط:

منبع travelpulse

دیدگاه