سالن جدید کنسرت به شکل سفینه فضایی؛ اثر جدید معماران زاها حدید

زینب موحدی
زینب موحدی پنجشنبه، ۱۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
سالن جدید کنسرت به شکل سفینه فضایی؛ اثر جدید معماران زاها حدید

ساختمان جدیدی که شرکت معماران زاها حدید طراحی کرده است، بیشتر شبیه به یک سفینه‌ی فضایی متعلق به سیاره‌های ناشناخته است، ولی در حقیقت یک سالن کنسرت است.

تصاویر خارق‌العاده‌ای که به‌تازگی توسط شرکت معماران زاها حدید منتشر شده است، بیانی هنرمندانه از ماموریت جدید این شرکت صاحب نام و معتبر  در زمینه‌ی معماری است. این شرکت، برنده‌ی رقابت بین‌المللی طراحی برای ساختن سالن کنسرت جدید سوردلوفسک فیلامورنیک (Sverdlovsk Philharmonic Concert Hall) در یکاترینبورگ شد که محل ارکستر فیلارمونیک اورال (Ural Philharmonic Orchestra) است. این ساختمان که خیلی‌ها فکر می‌کنند که به اشیا‌ء ناشناخته‌ای که از جهان دیگر آمده‌اند شبیه است، ولی به گفته‌ی طراحانش طوری طراحی شده است که تداعی‌کننده‌ی امواج صدا باشد، یک تالار کنسرت با ظرفیت ۱۶۰۰ نفر و یک تالار موسیقی مجلسی با ظرفیت ۴۰۰ نفر دارد.

معماری زاها حدید

طراحان امیدوارند که لابی تالار جدید بتوان به‌عنوان مکانی برای اجتماعات عمومی برای اعضای جامعه محلی عمل کند 

طراحی زاها حدید

این ساختمان یک تالار کنسرت با ظرفیت ۱۶۰۰ نفر و یک تالار موسیقی مجلسی با ظرفیت ۴۰۰ نفر دارد

طراحان امیدوارند که لابی تالار جدید تنها به‌عنوان محلی برای خوشامدگویی به بازدیدکنندگانی که می‌خواهند به موسیقی کلاسیک گوش بدهند در نظر گرفته نشود؛ بلکه آن‌ها می‌خواهند این فضا به‌عنوان یک میدان عمومی برای همه اعضای جامعه‌ی محلی استفاده شود. در همین حال، تراسی که روی پشت بام این ساختمان تعبیه شده است، از منظره‌ی کلیسای ال سینتس (Church of All Saints) شهر بهره می‌برد.

زاها حدید

قرار است که سالن کنسرت جدید در میان برخی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های شهر و باغ‌های وینر (Weiner Gardens) ساخته شود

زاها حدید

شرکت معماری زاها حدید در رقابتی بین‌المللی برگزیده شد که ۴۷ شرکت صاحب نام دیگر در حال رقابت برای ساختن سالن کنسرت جدید بودند

شرکت معماری زاها حدید که برای برنده شدن این قرارداد، ۴۷ شرکت دیگر را شکست داد، می‌گوید که این ساختمان رقیب ساختمان‌های فرهنگی دیگری که در آن منطقه قرار دارند نیست، بلکه می‌خواهند مکمل آن‌ها باشد. همچنین می‌افزاید که ساختمان جدید به لطف نمای شیشه‌ای آن و یک آمفی تئاتر که برای اجرا در فضای باز در فصل تابستان طراحی شده است، به‌راحتی با چشم‌انداز طبیعی اطراف خود در هم می‌آمیزد.

زاها حدید

یک سالن موسیقی مجلسی برای تالار کنسرت سوردلوفسک فیلامورنیک در نظر گرفته شده است که تا ۴۰۰ مهمان را در خود جای می‌دهد

کریستوس پاساس، مدیر پروژه شرکت «معماران زاها حدید» که در لندن مستقر است، گفت:

روسیه تأثیری سازنده در کار خلاقانه‌ی معماران زاها حدیدی داشته است.

زاها از ابتدای دوره حرفه‌ای خود، جذب معماران آوانگارد روسی شد که فضاهای شهری را به‌عنوان فضاهایی برای خنک کردن هوای شهر در نظر گرفتند که نواحی که برای فعالیت‌های عمومی در نظر گرفته شدند را برای غنی‌سازی خلاقیت و جامعه آماده می‌کنند و کاری می‌کنند تا فضا به بالاتر رفتن درک و رفاه ما کمک کنند.

همه این اصول در طراحی سالن کنسرت جدید سوردلوفسکی رعایت شده‌اند. 

زاها حدید

تالار کنسرت سوردلوفسک فیلامورنیک فعلی در ساختمان قدیمی مجلس شهر قرار دارد

در حالی که دیمیتری لیس، مدیر هنری و رهبر اصلی ارکستر فیلارمونیک اورال و عضو هیئت داوران مسابقه‌ی طراحی، گفت:

این سالن جدید برای نوازندگان خیلی مهم است. این سالن یک ابزار موسیقی است که صدا را برای زندگی به ارمغان می‌آورد.

سالن فعلی سوردلوفسک فیلارمونیک در ساختمان قدیمی مجلس شهر قرار دارد که در اصل به‌عنوان باشگاهی برای گردهمایی شهروندان ساخته شد.

زاها حدید

ساختمان جدید به لطف نمای شیشه‌ای آن به‌راحتی با چشم‌انداز طبیعی اطراف خود در هم می‌آمیزد

معماران می‌گویند که محل جدید این قابلیت را دارد که پاسخگوی محبوبیت روزافزون برنامه‌های کنسرت ارکستر باشد.

یکاترینبورگ از سنت موسیقایی غنی بهره می‌برد و شهرت خود را به‌عنوان یک مرکز فرهنگی و هنری در روسیه و در جهان تثبیت کرده است. ارکستر معروف فیلارمونیک اورال این شهر در بیشتر از ۲۰ کشور برنامه اجرا کرده است و با هنرمندان مشهوری از کشورهای مختلف همکاری می‌کند.

زاها حدید

طرحی سه‌بعدی از ساختمان تازه طراحی شده

خانم زاها حدید، معماری عراقی – بریتانیایی که در سال ۲۰۱۶ فوت کرد، اولین زنی بود که موفق به کسب جایزه‌ی معتبر «پریتزکر» برای معماری شد. طرح‌های معروف او عبارت هستند از: خانه‌ی اپرای گوانگ‌ژو (Guangzhou Opera House) در چین و مرکز مکعب آبی که در سال ۲۰۱۲ برای برگزاری بازی‌های المپیک ساخته شد. برخی از پروژه‌های معروف او شامل موزه ملی هنرهای قرن ۲۱ (National Museum of 21st Century Arts) در رم، مرکز حیدر علی اف (Heydar Aliyev Centre) در باکو پایتخت آذربایجان و گالری سرپنتین ساکلر (Serpentine Sackler Gallery) در لندن.

مطالب مرتبط:

منبع dailymail

دیدگاه