انتخاب شارجه به عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال ۲۰۱۹

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان دوشنبه، ۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۵
انتخاب شارجه به عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال ۲۰۱۹

امارت شارجه در امارات متحده عربی، از سوی یونسکو به‌عنوان پایتخت جهانی کتاب ۲۰۱۹ انتخاب شد. 

شهر شیخ‌نشین شارجه، از سوی یونسکو به‌عنوان پاینتخت جهانی کتاب در سال ۲۰۱۹ انتخاب شد، و اکنون می‌تواند با استفاده از این موقعیت، خود را به‌عنوان یک منطقه توریست‌پذیر مطرح کند. یونسکو اعلام کرده است با توجه به اینکه این شهر، هدف خود را تقویت فرهنگ کتابخوانی و تولد طرح‌های جدید برای برآورده ساختن چالش خلق ادبی در منطقه و دیگر مناطق جهان غرب قرار داده، این انتخاب صورت گرفته است.

شارجه از تاریخ ۲۳ آوریل، روز جهانی کتاب و کپی‌رایت، فعالیت خود را به‌عنوان نوزدهمین پایتخت جهانی کتاب، آغاز خواهد کرد.

همزمان با این انتخاب، امارت شارجه اقدام به راه اندازی «شهر نشر» کرده است. شهر نشر فضایی است که تنها به نشر و چاپ اختصاص خواهد داشت. این شهر، اولین نوع خود در منطقه است و پاسخگوی نیاز موسساتی است که در زمینه نشر فعالیت می‌کنند. به این ترتیب، صنعت نشر و تولید گسترده کتاب در جهان عرب، تقویت خواهد شد. 

شارجه تا پیش از این عناوین دیگری از جمله پایتخت فرهنگی جهان عرب در سال ۱۹۹۸، پایتخت فرهنگی اسلامی در سال ۲۰۱۴ و پایتخت توریسم عرب در سال ۲۰۱۵ را نیز از آن خود کرده بود.

شارجه سومین شهر بزرگ امارات متحده عربی است که قصد دارد تا با بهره‌گیری از این فرصت، خود را به‌عنوان منبعی غنی از اکوتوریسم معرفی کند. این شهر قصد دارد تا سال ۲۰۲۱ از ۱۰ میلیون توریست میزبانی کند و به همین منظور، سه هتل جدید لوکس در مناطق اکوتوریستی و سایت‌های میراث فرهنگی شارجه افتتاح خواهد شد.

از جاذبه‌های توریستی شارجه می‌توان به مرکز باستان‌شناسی ملیحه با تاریخی پیش از اسلام و «قلب شارجه»، بزرگ‌ترین و بلند پروازانه‌ترین پروژه حفظ میراث تاریخی در امارات اشاره کرد. قلب شارجه در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و تا سال ۲۰۲۵ به پایان می‌رسد.

عکس: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط:

دیدگاه