افتتاح مسیر مسحورکننده پارک‌ های ملی شیلی

نگین توکلی
نگین توکلی جمعه، ۱۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
افتتاح مسیر مسحورکننده پارک‌ های ملی شیلی

روتا دلوس پارکس، نام جاده‌ای منحصر به فرد در کشور شیلی است که ۱۷ پارک ملی این کشور را به هم متصل می‌کند. در مورد این طرح مراقبت از منابع طبیعی در این مقاله با ما بخوانید.

در سال‌های اخیر، شیلی در مراقبت از جاذبه‌های طبیعی خارق‌العاده‌اش، پیشرفت زیادی داشته است. نقطه اوج پروژه حفاظت از منابع طبیعی، افتتاح مسیر پارک‌ها یا روتا دلوس پارکس (Ruta de los Parques) است؛ جاده‌ای با طول ۲۸۰۰ کیلومتر که ۱۷ پارک ملی در سراسر کشور را به هم متصل می‌کند.

افتتاح مسیر مسحورکننده پارک‌های ملی شیلی

پارک ملی تورس دل پاین (Torres Del Paine National Park)، شیلی. طلوع در دریاچه پهوئه (Pehoe lake)

این جاده، یک مسیر بینظیر هایکینگ است که شهر پوئنته مونتت (Puerto Montt) در مرکز کشور را به دماغه هورن (Cape Horn)، جنوبی‌ترین نقطه خشکی مجمع‌الجزایر تیرا دل فوئگو، متصل می‌کند. در این میان می‌توان به سه مسیر خوش‌منظره که بخشی از این راه کوهستانی هستند، یعنی راه جنوبی (Southern Way)، مسیر آخر دنیا (End of the World Route) و شبکه‌های پاتاگونیایی (Patagonian Channels) اشاره کرد.

ساخت مسیر جدید در ماه ژانویه امسال، با بزرگ‌ترین اهدای شخصی زمین در تاریخ، ممکن شد. برای این منظور، سازمان محافظت از منابع طبیعی تامپکینز (Tompkins Conservation)، بنیادی که توسط یک چهره شمالی به نام مرحوم داگلاس تامپکینز و همسرش، کریستین تاسیس شده است، ده میلیون هکتار زمین اهدا کرد. از اوایل دهه ۱۹۹۰، آن‌ها به مراقبت و احیای مناطق وسیعی از شیلی پرداختند تا بتوانند به ترمیم بخشی از اکوسیستم اصلی و ایجاد گردشگری پایدار کمک کنند.

افتتاح مسیر مسحورکننده پارک‌های ملی شیلی

پارک ملی کاوشکار (Kawésqar National Park) در شیلی. عکس از آنتونیو ویزکاینو، سازمان محافظت از منابع طبیعی تامپکینز

کارولینا مورگادو از سازمان محافظت از منابع طبیعی تامپکینز در یک مصاحبه گفت:

ما می‌خواهیم شیلی به عنوان مقصدی بین‌المللی برای وجود شگفت‌انگیزترین مسیر خوش‌منظره در جهان، شناخته و همچنین تبدیل به نشانی برای توسعه اقتصادی بر مبنای محافظت از منابع طبیعی شود.

شیلی تنها در مراقبت از منابع طبیعی زمینی، پیشرو نیست. در ماه مارس سال ۲۰۱۸، رییس جمهور این کشور، سه منطقه بسیار بزرگ مراقبت از حیات دریایی که شامل ۴۰ درصد از اقیانوس های کشور هستند را به وجود آورد. این مناطق، بزرگ‎‌ترین محوطه محافظت‌شده دریایی در جهان هستند و این مساله بدین معنا است که حیات خارق‌العاده دریایی آن دیگر هرگز مورد تهدید ماهیگیری تجاری قرار نخواهد گرفت.

شیلی مطمئنا در آستانه یک پیشرفت بزرگ در صنعت گردشگری است. کمی قبل‌تر در ماه سپتامبر، شیلی به عنوان بهترین مقصد گردشگری ماجراجویانه در آمریکای جنوبی برای چهارمین سال متوالی در جوایز سازمان جهانی گردشگری، انتخاب شد. این کشور همچنین در لیست بهترین مقاصد گردشگری لونلی پلنت، در صدر لیست سال ۲۰۱۸ قرار گرفته است.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه