باغ کنسولگری انگلیس در مسیر تبدیل شدن به موزه نفت

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان سه شنبه، ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۰
باغ کنسولگری انگلیس در مسیر تبدیل شدن به موزه نفت

درب‌های بسته باغ کنسولگری سابق انگلیس و باغ بیرم آباد در کرمان، به روی مردم باز خواهد شد.

کنسولگری انگلیس کرمان در اکتبر ۱۸۹۴ توسط مامور پرسی ژنرال مایکس در محله زریسف کرمان و در عمارت سید ابوالحسن‌خان بیگلربیگی، حاکم کرمان در دوره زندیه، تاسیس شد. باغ این عمارت اکنون محل منازل سازمانی مدیران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان است، که علاوه بر قدمت عمارت اصلی، دارای باغی زیبا با درختانی کهنسال و با ارزش است، که برخی از خود عمارت نیز قدیمی‌ترند.

عمارت داخل این باغ که متعلق به دوره زندیه است، طی دو مرحله مرمت زیربنایی و اساسی از طرف شرکت نفت، اکنون در آستانه تبدیل شدن به موزه صنعت نفت شرق کشور است و می‌تواند زیبا‌ترین موزه نفت ایران نامیده شود. اولین خط تلگراف ایران به هندوستان از این باغ ایجاد شده و زمانی نقطه ثقل تجارت کمپانی هند شرقی بوده است.

سانار باغخانی، رئیس باغ‌موزه صنعت نفت کرمان درباره این مکان گفته است:

با توجه به اینکه از فضای کنسولگری برای موزه نفت‌سوزها استفاده خواهد شد، لذا چیدمان آن منوط به اشیا و لوازم نفت‌سوز قدیمی است که همه آن‌ها را نمی‌توانیم از سطح کرمان جمع‌آوری کنیم. بنابراین، یک تیم از سرپرست و مرکز اسناد صنعت نفت تشکیل شده است تا از سطح کل کشور، نفت‌سوزهای قدیمی برای چیدمان باغ‌موزه خریداری و ارسال شود.

باغخانی در ادامه افزود:

اگر مردم شی قدیمی و ارزشمندی دارند که قدمت قابل توجهی دارد، آن را به ما معرفی کنند تا بتوانیم برای موزه استفاده کنیم. زمانی که اشیا موزه از نظر محتوایی به میزان لازم برسد، موزه برای استفاده عموم افتتاح خواهد شد.

باغخانی در انتها اظهار کرد:

استفاده مدیران صنعت نفت از این بنا جدید نیست و چندین سال است که مدیران نفتی در این محل سکونت می‌کنند؛ اما این بنا به هیچ عنوان مورد استفاده افراد خاصی قرار نخواهد گرفت و کنسولگری انگلیس، به موزه صنعت نفت تبدیل خواهد شد. مردم با قرار گرفتن در این فضا، با بخشی از کار وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی را آشنا شده و از روند تغییرات صنعت نفت، آگاه می‌شوند.

عکس: خبر آنلاین

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه