شهر تاریخی توس در مسیر ثبت جهانی

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی جمعه، ۲۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
شهر تاریخی توس در مسیر ثبت جهانی

شهر تاریخی توس و آرامگاه فردوسی ارزش‌های تاریخی و منحصر به‌فرد لازم برای قرار گفتن در فهرست آثار جهانی یونسکو را دارد.

به گفته فرهاد عزیزی، مدیرکل امور پایگاه‌های جهانی سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌ دستی، برای ثبت جهانی شهر تاریخی توس گام‌های نخست برداشته شده و این شهر تاریخی و آرامگاه فردوسی برای قرار گرفتن در فهرست آثار جهانی یونسکو از ارزش‌های تاریخی و منحصر به‌فرد لازم برخوردار است.

وی به اقدامات و برنامه‌های مطلوب موجود برای خدمات‌رسانی در شهر تاریخی توس و آرامگاه فردوسی اشاره کرد و گفت:

ایجاد امکانات و شرایط لازم برای نمایان شدن ارزش واقعی این مناطق یکی از نگرانی‌های همیشگی سازمان میراث فرهنگی در خصوص مناطق ارزشمند تاریخی همچون شهر تاریخی توس است.

مدیرکل امور پایگاه‌های جهانی سازمان میراث فرهنگی با اشاره به آغاز عملیات مرمت برج و باروی تاریخی توس، گفت با توجه به پشتوانه مطالعاتی که این برج و باروی تاریخی دارد حفاظت، مرمت و ساماندهی آن می‌تواند بیش از پیش شکوه و عظمت توس تاریخی را نمایان کند.

وی در ادامه افزود که نگاه مردم و گردشگران به ارزش و جایگاه تاریخی این منطقه، با اتمام عملیات مرمتی به واقعیت آن بسیار نزدیک‌تر خواهد شد زیرا جلال و شکوه این شهر تاریخی قابل‌مشاهده می‌شود. اجرای طرح بازسازی جلوخان آرامگاه فردوسی با همکاری شهرداری مشهد نیز نمادی از مشارکت مدیریت شهری در حفاظت و صیانت از هویت و ارزش‌های تاریخی و ملی است.

عزیزی گفت:

طرح کلی جلوخان آرامگاه فردوسی نهایی شده و کار اجرایی و عملیات آن طی چند روز آینده آغاز می‌شود. گام‌های مهم و اصلی برای آغاز روند تهیه پرونده ثبت جهانی توس برای پیشنهاد به یونسکو انجام این طرح‌ها و پروژه‌های عملیاتی است.

وی افزود فراهم شدن زیرساخت‌های لازم، مدیریت و ساماندهی بخشی از مشکلات در توس، مدیریت ساخت و سازها و تامین برخی دیگر امکانات در کنار ارزش و اهمیت تاریخی توس ضروری است. درمجموع این اقدامات کارهای پیش‌درآمد برای ثبت جهانی توس هستند که امید می‌رود ظرف چند سال آینده بتوان روند ثبت جهانی توس و تهیه پرونده پیشنهادی آن را آغاز کرد.

شهر تاریخی توس با محوطه ۳۶۰ هکتاری در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. توس تا بهمن ۱۳۹۱ یکی از روستاهای تابع مشهد شناخته می‌شد، اما این روستای تاریخی که مقبره حکیم ابوالقاسم فردوسی در جوار آن قرار دارد، با تایید شورای عالی معماری و شهرسازی به‌عنوان یک محدوده منفصل شهری به شهرداری مشهد واگذار شد.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه