فرار هیولای دریایی از بندرگاهی در فیلادلفیا

مریم اصلانی
مریم اصلانی پنجشنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
فرار هیولای دریایی از بندرگاهی در فیلادلفیا

یک بندرگاه و یک انبار قدیمی محل نمایش یکی از تازه‌ترین آثار هنری شهر فیلادلفیا است. یک گروه خلاق از هنرمندان راهی جدید برای بیان هنر پیدا کرده‌اند.

تصور کنید در یک روز گرم ماه اکتبر افراد بی‌خیال در پارک قدم زده و از دیدن مناظر زیبای پاییزی لذت می‌برند. اما ناگهان چیزی توجه‌شان را به خود جلب می‌کند. در نگاه اول شاید چیزی که دیدند برایشان باور پذیر نباشد، بنابراین این بار با دقت بیشتری به صحنه پیش رو نگاه می‌کنند و اینجا است که شاخک‌ها بزرگ و بنفش رنگی را می‌بینند که گویی در حال تلاش برای فرار از یک ساختمان بزرگ و قدیمی هستند.

باور کنید این یک صحنه از فیلم‌های ترسناک یا نمایش‌های ویژه‌ی هالووین نیست، هرچند که ممکن است این‌طور به نظر برسد. این یک اثر هنری است که با هدفی متفاوت از ترساندن مردم ساخته شده است.

فرار هیولای دریایی در فیلادلفیا

نمایشی که شاید در نگاه اول بیشتر به صحنه‌ای از سریال «چیزهای عجیب» (Stranger Things) شباهت داشته باشد، در واقع تنها هیولایی بنفش با تعداد زیادی شاخک‌های بزرگ است که با هر وزش باد به‌آرامی این سو و آن سو می‌روند. هیولایی رنگارنگ که خوشبختانه یک اثر هنری است که قرار است نقش مؤثر در جلب توجه عموم به یک ساختمان قدیمی در ایستگاه قدیمی نیروی دریایی داشته باشد.

این پروژه‌ی هنری محصول همکاری مشترک بین یک گروه از هنرمندان ساکن فیلادلفیا معروف به گروه ایکس (Group X) و دست اندرکاران توسعه یک لنگرگاه نظامی سابق است. این لنگرگاه قرار است در نهایت تبدیل به مکانی مناسب برای میزبانی ۱۵۰ شرکتی باشد که در همان حوالی فعالیت می‌کنند و در نهایت با چشم‌اندازی رو به رودخانه و البته فضای سبز جلوه‌ای متفاوت پیدا خواهد کرد.

فرار هیولای دریایی در فیلادلفیا

این مجسمه بزرگ و البته بادی در اصل توسط هنرمندان بریتانیایی «فیلثی لاکر» (Filthy Luker) و «پدرو استرالاس» (Pedro Estrellas) ساخته شده است. در حدود ۲۰ شاخک در اندازه‌های مختلف که از ۹ تا ۱۲ متر درازا دارند و قرار است تصویر تأثیر گذار از مخلوقات دریایی را به نمایش بگذارند که گویی قرار است از پنجره‌های این بنای قدیمی دو طبقه به بیرون خزیده و فرار کنند.

محل اجرای این اثر هنری انباری موسوم به ساختمان ۶۱۱ است که در اصل در سال ۱۹۴۲ ساخته شده و به‌عنوان انبار بندرگاه کشتی‌های نیروی دریایی در فیلادلفیا مورد استفاده بوده است. این چشم‌انداز از خیابان‌های اطراف، «رودخانه دلاور» (Delaware River) و البته برای تمامی کسانی که از طریق فرودگاه بین‌المللی فیلادلفیا به این شهر وارد شده یا آن را ترک می‌کنند نیز قابل‌مشاهده است.

فرار هیولای دریایی در فیلادلفیا

برای ساخت یک اثر هنری در ابعادی به این بزرگی دلایل متعددی وجود دارد. گروه ایکس در مورد این پروژه میگوید که هدف آن‌ها ساخت اثری هنری بوده که تماشای برای همگان لذت‌بخش و سرگرم‌کننده باشد. آن‌ها در نظر داشتند با این کار تغییری فیزیکی ایجاد کنند، یعنی نقش دیوارها را کم‌رنگ کنند. چراکه از نظر این هنرمندان، دیوارها اغلب مردم را حس دعوت شدن به جهان هنر دور نگاه می‌دارند. اما این اثر هنری تغییری در این زمینه ایجاد کرده و البته تنها شروعی برای کارهای آن‌ها در آینده است.

این اثر هنری چشمگیر که از آن با عنوان «هیولاهای دریایی» نام برده می‌شود، تا ۱۶ نوامبر به نمایش خود ادامه خواهد داد.

فرار هیولای دریایی در فیلادلفیا

این لنگرگاه به روی عموم باز بوده و تماشای این اثر هنری رایگان است. علاقه‌مندان می‌توانند با ماشین یا دوچرخه یا حتی پیاده به این مکان آمده و از تماشای این هیولای دریایی فراری لذت ببرند.

نظر شما در مورد کارهای هنری از این دست چیست؟

مطالب مرتبط:

منبع Lonelyplanet

دیدگاه