نیاز به ۱۷ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی مسجد جامع ساری

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی چهار شنبه، ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۵
نیاز به ۱۷ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی مسجد جامع ساری

براساس برآوردهای انجام شده برای مرمت و بازسازی کامل مسجد جامع ساری، اعتباری معادل ۱۷ میلیارد تومان نیاز است.

عبدالمطلب شریفی معاون میراث‌ فرهنگی استان مازندران گفت که برنامه‌ریزی‌ها برای مرمت‌ها، نظارت و تامین اعتبار این پروژه با تشکیل ستاد بحران با موضوع مسجد جامع ساری و به ریاست استاندار مازندران، آغاز شد و اکنون نیز کارگاه مرمت این بنای تاریخی در دستور کار قرار گرفته است.

شریفی با بیان این‌که کارگاه مرمت مسجد جامع ساری فعال شده و در حال حاضر بخش‌های تاریخی این مسجد قدیمی در دستور کار قرار گرفته‌اند، ادامه داد :

ناظر مرمت‌ها در این پروژه میراث فرهنگی است و مجری طرح مرمت شهرداری ساری و تامین اعتبار مالی را برخی دستگاه‌ها بر عهده دارند، که بخشی از آن توسط وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تامین می‌شود و سازمان میراث فرهنگی تامین اعتبار بخش تاریخی مسجد را نیز بر عهده گرفته است.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی در این مسجد، بیان کرد:

گنبد ایوان اصلی در بخش جنوبی مسجد در نخستین قدم در دستور کار قرار گرفت و تاق گنبد نصب شد.

به گفته معاون میراث‌ فرهنگی استان مازندران با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی برای این عملیات معماران اصفهانی در مسجد جامع ساری حاضر شده‌اند که تاق ایوان جنوبی را معماران اصفهانی نصب کردند و اکنون بیشتر تمرکز روی بخش تاریخی مسجد است.

شریفی اضافه کرد که در حال حاضر برای ایان مرمت‌ها در این بنای تاریخی نمی‌توان مدت زمان مشخصی را اعلام کرد، چون برای اطمینان و بررسی میزان درصد آسیب‌ها در اتش‌سوزی نیاز به بررسی کامل هر بخش وجود دارد.

با جرقه یکی از کولرهای آبی نصب شده در مسجد جامع ساری، در عصر روز پنج‌شنبه ۲۱ تیر امسال، تا پاسی از شب این مسجد تاریخی در آتش سوخت و خاکستر شد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه