از برنامه ریزی سفر چه می دانید؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
از برنامه ریزی سفر چه می دانید؟

برای اینکه سفری فوق‌العاده داشته باشید، بهتر است یک برنامه عالی برای سفرتان تهیه کنید تا با در نظر گرفتن همه عوامل نظیر مقصد، زمان، هزینه سفر و... با مشکل مواجه نشوید.

برنامه‌ریزی برای سفر شاید کار دشواری به نظر برسد زیرا نمی‌دانید از کجا شروع کنید یا در هر مرحله چه چیزی را برنامه‌ریزی کنید. اگر هم تا به حال این کار را نکرده باشید ممکن است دچار ترس و دلهره شوید. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم مراحل برنامه‌ریزی برای سفر را به شما بگوییم تا سفری به یادماندنی برای خود رقم بزنید.

۱. مقصد را مشخص کنید

برنامه ریزی سفر

هنگام مسافرت، بسیاری از مردم به مقصد مشخصی فکر نمی‌کنند و فقط می‌خواهند به سفر بروند؛ اما مهم‌ترین بخش یک سفر، تعیین مقصد سفر است، زیرا سفر را هدفمند می‌کند. پس وقتی یک نفر مقصد سفرش را مشخص کرده باشد (به جای اینکه با یک جمله کلی بگوید قصد سفر به اروپا را دارم، به‌عنوان مثال بگوید می‌خواهم به پاریس سفر کنم)، نه تنها دید بهتری نسبت به مقصد دارد، بلکه برنامه‌ریزی برای سفر به شدت راحت‌تر می‌شود.

۲. مدت زمان سفر را مشخص کنید

برنامه ریزی سفر

فقط وقتی می‌توانید هزینه سفر را برآورد کرده و پول پس‌انداز کنید که مدت زمان سفرتان را بدانید. به‌عنوان مثال باید بگویید می‌خواهم برای ۱۰ روز به پاریس سفر کنم. به این ترتیب، با مشخص شدن مدت زمان سفر می‌توانید برنامه‌ای حساب‌شده تهیه کنید.

۳. هزینه‌های سفر را برآورد کنید

برنامه ریزی سفر

حالا که مقصد و مدت زمان سفرتان را می‌دانید، در مرحله بعدی باید هزینه‌های سفر را بر اساس شیوه مسافرتان تخمین بزنید. آیا اقامت در هتل‌های لوکس را ترجیح می‌دهید یا کوله‌گردی را انتخاب کرده‌اید؟ هزینه هتل، مسافرخانه، رستوران و جاذبه‌ها چقدر می‌شود؟ با این تحقیق متوجه می‌شوید که چه مقدار پول باید برای سفر داشته باشید.

۴. پس‌انداز کنید

برنامه ریزی سفر

همه مخارج فعلی خود را یادداشت کنید تا مشخص شود می توانید چه میزان پول پس‌انداز کنید. مردم پول زیادی را صرف خریدهای کوچک نظیر یک بطری آب، اینک، قهوه و... خود انجام می‌دهند، با صرفه‌جویی در همین موارد، می‌توان هزینه سفر را تامین کرد.

۵. کارت اعتباری مسافرتی تهیه کنید

برنامه ریزی سفر

همزمان با پس‌انداز پول، یک کارت اعتباری مسافرتی تهیه کنید تا علاوه بر دریافت جایزه‌های ثبت نام، با کسب امتیاز بتوانید برنده پروازها و هتل‌های مجانی شوید. اکثر کارت‌های اعتباری، جایزه‌هایی تا ۵۰ هزار امتیاز دارند که با پرداخت حداقل هزینه‌ها (اغلب ۱۰۰۰ دلار در طول سه ماه) می‌توانید به این امتیاز برسید که به راحتی یک پرواز مجانی به هر جای دنیا را در اختیار شما قرار می‌دهد.

۶. انگیزه تان را از دست ندهید

برنامه ریزی سفر

اشتیاق و انگیزه سفر را در دائما در خودتان افزایش دهید. مطمئنا برنامه‌ریزی برای سفر و صرفه‌جویی در هزینه‌ها و... خسته‌کننده است و اگر دوستان و خانواده نیز با شما همراهی نکنند، عملا به خاطر این عدم حمایت ممکن است دلسرد شوید. خوشبختانه می‌توانید به کمک وبسایت‌های گردشگری، تمام تمرکز و حواستان را معطوف به برنامه سفرتان کنید.

۷. به دنبال پیشنهادات لحظه آخری باشید

برنامه ریزی سفر

وقتی به دنبال خرید بلیط هواپیما یا رزرو هتل می‌روید، حتما سری به پیشنهادات آخر لحظه‌ای بزنید. با وجودی‌که تصمیم گرفته‌اید به پاریس سفر کنید، اما اگر تخفیف‌های ویژه‌ای نظیر سفر کشتی با تخفیف ۷۰ درصدی برای شهر برلین وجود دارد یا تخفیف‌هایی برای تور هاوایی اعلام شده که معادل سفر به پاریس است یا حتی سفر دریایی به یونان با ۵۰ درصد تخفیف دیدید، آن را از دست ندهید. خوب اگر بتوانید با هزینه‌ای کمتر به جای دیگری از دنیا سفر کنید، چرا باید آن را نادیده بگیرید؟ برخی از وبسایت‌هایی که این تخفیف‌ها را ارائه می‌کنند عبارتند از Scott’s Cheap Flights، The Flight Deal و Holiday Pirates.

۸. بلیط پروازتان را رزرو کنید

برنامه ریزی سفر

بعد از ثبت نام برای کارت اعتباری و دریافت جایزه ثبت نام، از مایل‌های خود (میزان مسافتی که برای رزرو بلیط با تخفیف نیاز دارید) برای رزرو پروازتان استفاده کنید. حتما از دو ماه قبل رزرو خود را انجام دهید تا پرواز دلخواه نصیب‌تان شود. برای پیدا کردن ارزان‌ترین بلیط‌ها می‌توانید به سایت‌های Momondo، Skyscanner، Kiwi، AirTreks مراجعه کنید.

۹. هتل رزرو کنید

برنامه ریزی سفر

وقتی برای سفر برنامه‌ریزی کرده باشید، مدت زمان اقامت‌تان در شهر مقصد، مشخص است و می‌توانید بر اساس آن هتل خود را رزرو کنید، اما اگر سفر بلند مدتی دارید، برای چند روز اول هتل بگیرید. پس فرصت را از دست ندهید تا بهترین گزینه‌ها نصیب‌تان شود. برای پیدا کردن بهترین قیمت هتل می‌توانید از سایت‌های Hostelworld (بیشترین گزینه‌های هاستل و هتل و البته ارزان قیمت)،  Agoda (بهترین گزینه‌ها برای سفر به آسیا)، Booking.com (بهترین پلتفرم برای پیدا کردن هتل‌ها و مسافرخانه‌های مقرون‌به‌صرفه) استفاده کنید.

۱۰. فعالیت هایتان را برنامه ریزی کنید

برنامه ریزی سفر

فعالیت‌‌هایی که می‌خواهید در طول سفر انجام داده و از آنها لذت ببرید را مشخص کرده و هزینه آنها را محاسبه کنید. برای روز مبادا و اتفاقات غیرمنتظره نیز پول کافی کنار بگذارید تا با مشکل مواجه نشوید. در این مرحله مشخص می‌شود که آیا نیازی به رزرو تور یا فعالیت‌های مورد نظرتان هستید یا خیر.

۱۱. وسایل غیر ضروری را بفروشید

برنامه ریزی سفر

اگر قصد سفر طولانی (۶ ماه یا بیشتر) دارید، با فروش وسایل غیرضروری‌تان، پول بیشتری پس‌انداز کنید. اگر هم چنین قصدی ندارید، از این مرحله صرفنظر کنید.

۱۲. قبوض خود را الکترونیکی کنید

برنامه ریزی سفر

از شر قبوض کاغذی راحت شوید و به سراغ قبوض الکترونیکی بروید تا در طول سفر بتوانید همه آنها را به راحتی پرداخت کنید. اگر سفرتان یک یا دو هفته طول می‌کشد، نیازی به این کار نیست و با خیال راحت به مرحله بعدی برنامه‌ریزی سفر بروید.

۱۳. شرکت کارت اعتباری را از سفرتان باخبر کنید

برنامه ریزی سفر

مهم نیست مدت زمان سفرتان چقدر است، ترجیحا بهتر است شرکت کارت اعتباری‌تان از سفر شما مطلع باشد. به این ترتیب در جریان معاملات و گردش مالی شما هستند و آن را کلاهبرداری قلمداد نمی‌کنند و حساب‌تان را مسدود نخواهند کرد. هیچ چیزی بدتر از آن نیست که به جای لذت بردن از تعطیلات، با یک حساب مسدود شده روبه‌رو شوید.

۱۴. چمدان خود را ببندید

برنامه ریزی سفر

وقت بستن چمدان‌ها رسیده است. با اینکه با توجه به مقصد سفرتان باید وسایل خود را جمع کنید، اما به یاد داشته باشید که لزومی به جمع‌آوری همه وسایل نیست، به خصوص در سفرهای طولانی که باید چمدان یا کوله‌پشتی خود را چندین ماه به دوش بکشید. پس وسایل سفر را با دقت انتخاب کنید.

۱۵. بیمه مسافرتی بخرید

برنامه ریزی سفر

با اینکه اکثر مردم فکر می‌کنند چون در صحت و سلامتی به سر می‌برند، پس مریض نخواهند شد و نیازی به بیمه مسافرتی ندارند، اما باید بدانید که بیمه مسافرتی فقط به ارائه خدمات بهداشتی و سلامتی نمی‌پردازد. این بیمه‌ها، خسارت شکسته شدن دوربین عکاسی، لغو شدن پرواز، فوت یکی از اقوام و برگشت به خانه، دزدیده شدن وسایل‌تان و غیره را نیز پوشش می‌دهد.

علاوه براین هیچ‌گاه نمی‌دانید در سفر چه اتفاقی خواهد افتاد و هر نوع حادثه‌ای از شکستن پا تا فوت یکی از خویشاوندان که باعث می‌شود سفرتان را لغو کنید و به خانه برگردید، ممکن است در هر سفری رخ دهد، پس بیمه مسافرتی را فراموش نکنید. این بیمه فقط چند دلار قیمت دارد و هر انسان عاقلی آن را برای سفر تهیه می‌کند.

۱۶. از سفرتان لذت ببرید

برنامه ریزی سفر

به سفر بروید و از آن لذت ببرید! به هر حال برنامه‌ریزی زیادی برای این سفر کرده‌اید و حالا وقت آن است که از حاصل دسترنج خود نهایت استفاده را ببرید. اگر کمی عصبی هستید، جای هیچ نگرانی نیست زیرا این موضوع کاملا طبیعی است. به هر حال قرار است یک ماجراجوبی مهیج را شروع کنید و این می‌تواند روی اعصاب هر کسی تاثیر بگذارد. به برنامه‌ریزی‌تان ایمان داشته باشید و آن را اجرا کنید تا بهترین سفر زندگی‌تان را داشته باشید.

 

 

مطالب مرتبط:

منبع nomadicmatt

دیدگاه