کشف یک جنگل بارانی کوهستانی توسط گوگل ارث

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۵
کشف یک جنگل بارانی کوهستانی توسط گوگل ارث

گوگل ارث یا نقشه سه بعدی جهان، برنامه‌ای برای دریافت و مشاهده اطلاعات است. اخیرا این برنامه موفق شده است یک جنگل بارانی کوهستانی را کشف کند.

در سال ۲۰۱۸، ممکن است باور اینکه بخش‌هایی از جهان کماکان کشف‌نشده هستند، برای شما سخت باشد؛ اما یک دانشمند شجاع محافظ منابع طبیعی ثابت کرده است که با کمی صبر می‌توان با استفاده از برخی از تکنولوژی‌های مدرن و در دسترس به اکتشاف در ناشناخته‌ها پرداخت. دکتر جولیان بایلیس (Dr Julian Bayliss)، اخیرا با استفاده از گوگل ارث، توانسته است یک جنگل بارانی دست‌نخورده واقع بر قله کوهستان در استان زامبزیا در کشور موزامبیک را کشف کند.

کشف یک جنگل بارانی کوهستانی توسط گوگل ارث

کوهستان لیکو (Mount Lico) از دوردست. عکس از جولیان بایلیس

دکتر بایلیس اولین بار در سال ۲۰۱۲ در حالی که عکس‌های ماهواره‌ای مناطق اطراف را اسکن می‌کرد، متوجه کوهستان لیکو در گوگل ارث شد.

او در مصاحبه با بخش خبری سفر لونلی پلنت گفت:

وقتی که برای اولین بار به این ساختار آتشفشانی شکل نگاه کردم و متوجه یک بستر جنگلی سبز تیره در میان آن شدم، به سرعت فکری به ذهن من خطور کرد. زمین اطراف آن را کشت کرده بودند و اثرات دستکاری‌های انسانی در آن دیده می‌شد؛ اما خود جنگل به نظر دست‌نخورده و سالم می‌آمد. کشف این مساله، شگفت‌انگیز و منحصربه‌فرد بود، ما مکانی را پیدا کردیم که هیچ دخالت انسانی در آن انجام نشده بود و این موضوع در دنیای امروز ما بسیار نادر است.

کشف یک جنگل بارانی کوهستانی توسط گوگل ارث

دکتر بایلیس این کشف را در حین نگاه کردن به داده‌های ماهواره‌ای گوگل ارث انجام داد. عکس از جولیان بایلیس

یک هیئت اعزامی متشکل از دکتر بایلیس و تیمی بین‌المللی از دانشمندان و کوهنوردان در کنار مقامات موزامبیکی، ماه می به کوهستان لیکو رفتند. کمپ اصلی در پایگاه کوهستانی زده شد و کمپ‌های ماهواره‌ای در بستر جنگل و نزدیک به لبه دهانه در ارتفاع ۷۰۰ متری از فلات اطراف آن، برپا شدند.

دکتر بایلیس گفت:

در طول دو هفته، دانشمندان بین این کمپ‌ها بالا و پایین رفتند و به تحقیق در مورد حیات جانوری و گیاهی این مکان منحصربه‌فرد پرداختند. نتایج کماکان در انتظار بررسی‎های نهایی هستند؛ اما در حال حاضر من می‌توانم تایید کنم که گونه جدیدی از پروانه‌ها و بسیاری دیگر در این جنگل بارانی وجود دارند.

کشف یک جنگل بارانی کوهستانی توسط گوگل ارث

کوهنوردی در حال بالا رفتن از کوهستان لیکو. عکس از جولیان بایلیس

این اولین بار نیست که دکتر بایلیس از گوگل ارث برای اکتشافات تازه استفاده کرده است. در سال ۲۰۰۵، او با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای توانست بزرگ‌ترین جنگل بارانی در آفریقای جنوبی در کوهستان مابو (Mount Mabu) در موزامبیک را کشف کند.

دکتر بایلیس با اظهار نظر در مورد نقش تکنولوژی در این اکتشاف گفت که پیشرفت‌های جدید در تکنولوژی، راه‌هایی ساده‌تر به نسبت گذشته در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند تا بتوانند در جهان، کاوش و اکتشاف کنند.

کشف یک جنگل بارانی کوهستانی توسط گوگل ارث

هیئت اعزامی دانشمندان در این سفر به قعر کوهستان لیکو، گونه جدیدی از پروانه‌ها را کشف کردند. عکس از جولیان بایلیس

هر کسی می‌تواند از نرم‌افزارهایی چون گوگل ارث برای اکتشاف استفاده کند. این واقعیت که تمام دنیا از طریق این تکنولوژی برای جستجو و کاوش کردن در دسترس همه قرار دارد، بسیار شگفت‌انگیز است. احتمالاتی واقعی از پیدا کردن مکان‌های مسحور کننده از شگفتی‌های طبیعی وجود دارد که هر کسی می‌تواند با کاوش در راه‌های دیگر از جمله نقشه‌هایی با وضوح مختلف، جستجوهایی اینترنتی داده‌ها  و سپس برنامه‌ای برای بازدید از این مناطق به آن برسد.

اگر می‌خواهید با پروژه‌های دکتر جولیان بایلیس آشنا شوید و یا عکس‌های بیشتری از کوهستان لیکو را ببینید، می‌توانید به وب‌سایت رسمی او، سر بزنید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه