حقایق جالب درباره آلانیا؛ ترکیه

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی چهار شنبه، ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۰
حقایق جالب درباره آلانیا؛ ترکیه

آلانیا شهری تاریخی در ترکیه است که در فاصله ۱۳۵ کیلومتری آنتالیا قرار دارد. آلانیا امروز به‌عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگران در شناخته می‌شود.

آلانیا یکی از شهرهای تاریخی ترکیه است که در ۱۲ کیلومتری آنتالیا قرار دارد. این شهر تاریخی امروز به مقصد اول بسیاری از گردشگران تبدیل شده است. آلانیا از شمال به رشته‌کوه‌های توروس و از جنوب به دریای مدیترانه و از شرق به قاضی پاشا منتهی می‌شود. در این مطلب به سراغ حقایق جالب در رابطه با این شهر زیبا و تاریخی رفته‌ایم، با ما همراه باشید تا آلانیا را بهتر بشناسیم:

حقایق آلانیا

۱. آلانیا در گذشته، بخشی از سرزمین کیلیکیه و همچنین بخشی از سرزمین پامفیلیا محسوب می‌شد و بخشی از امپراتوری ایران بود. سپس زیر سلطه و حاکمیت یونانی‌ها و رومی‌ها درآمد. در دوره امپراتوری روم شرقی نیز به آن نام کلنوروس به‌معنای «کوه زیبا» داده شد. علاءالدین کیقباد، پادشاه سلجوقی در سده ۱۳ میلادی نام شهر را به «علائیه» تغییر داد. در آخر آلانیا در سال ۱۴۷۱ میلادی، ضمیمه امپراتوری عثمانی شد.

حقایق آلانیا

۲. آلانیا به‌دلیل موقعیت استراتژیکی خود که در یک‌ شبه‌جزیره کوچک در دریای مدیترانه در پایین کوه‌های توروس قرار گرفته، همیشه به‌عنوان یک دژ محکم برای بسیاری از امپراتوری‌های مستقر در مدیترانه مانند بطلمیوسی، سلوکی، روم، بیزانس و امپراتوری عثمانی به شمار رفته است.

۳. آلانیا بزرگ‌ترین اهمیت سیاسی خود را در قرون‌وسطی تحت حکومت سلطان علاءالدین کیقباد که نام شهر از اسم او گرفته شده، به دست آورد. بسیاری از نقاط تاریخی و جاهای دیدنی آلانیا آثار به‌جامانده از سلطان کیقباد است، مانند برج قرمز و کارخانه کشتی‌سازی و قلعه آلانیا.

حقایق آلانیا

۴. قلعه آلانیا یکی از آثار تاریخی آلانیا است. این شهر پر از آثار تاریخی است و این بنا از ارزشمندترین بناهای ترکیه است. این قلعه قرون‌وسطایی در قرن ۱۳ تحت حکمرانی سلجوقیان رم و بعد در تسخیر علاالدین کیقباد درآمد. بسیاری از بناهای معروف آلانیا در نزدیکی قلعه آلانیا قرار دارد.

حقایق آلانیا

۵. قلعه روی باقی‌مانده‌های دوران بیزانس و استحکامات دوران روم ساخته شده است و پس از آنکه منطقه تحت امپراتوری عثمانی به صلح رسید، قلعه کاملا به‌صورت دفاعی درآمد و ویلاهای متعددی در قرن ۱۹ در داخل دیوارهای آن ساخته شد. امروزه ساختمان قلعه یک موزه روباز است. دسترسی به بخش روبه‌دریای قلعه با بلیط امکان‌پذیر است، اما بیشتر بخش‌های داخل دیوارها شامل زمین قلعه برای بازدید عموم آزاد است.

حقایق آلانیا

۶. یکی از غارهای بسیار محبوب آلانیا، غار داملاتاش است. این غار در غرب شبه‌جزیره قرار دارد. غار داملاتاش در سال ۱۹۴۸ به‌صورت اتفاقی توسط یک انفجار دینامیت کشف شد که برای بازنمودن توده سنگ در زمان ساخت بندر آلانیا بود. مردم از طریق دهانه ایجادشده وارد شدند و با آنچه مشاهده کردند، شگفت‌زده شدند. آن‌ها فورا دهانه را بستند و به مکان دیگری برای انفجار رفتند. وقتی این اتفاق‌ها افتاد، گلیپ دره که یک آلانیایی بود، به کارگران گفت که به کارشان ادامه دهند.

حقایق آلانیا

۷. یک روز او یک خبر جالب در روزنامه خواند که یکی از روزهای وحشتناک جنگ جهانی دوم سربازان آلمانی برای محافظت خود در برابر بمب‌ها در یک غار پنهان شدند. در میان این سربازان یکی از آن‌ها که بیماری آسم داشت، داخل غار درمان شد. زمانی که او این خبر را خواند، به یاد غاری افتاد که کشف شد. او روزنامه را پیش احمد توکوس، معاون شهر آلانیا برد و بعد از نشان دادن روزنامه گفت که اگر این اتفاق در آلمان افتاده، می‌تواند در آلانیا نیز پیش آمده باشد. بعد از آمدن کارشناسان و مقامات به آلانیا اولین تحقیق توسط زمین‌شناس، دکتر تیموچین آیگین و دکتر سلیمان ترکنال انجام شد. گروه دوم که شامل شیمیدان‌ها بود نیز به غار آمدند و بعد از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدند که این غار مانند نمونه آن در آلمان است.

حقایق آلانیا

۸. گلیپ دره، به شهردار آلانیا پیشنهاد داد که تا مدتی غار و منطقه آن با دروازه‌های آهنی بسته شود تا مانع ورود مردم به غار باشد. سپس با گرفتن عکس‌هایی از غار و فرستادن آن به روزنامه‌ها، این خبر در روزنامه‌ها منتشر شد با این عنوان که «غار کشف‌شده در آلانیا مردم مبتلا به آسم را درمان می‌کند». بعد از این خبر سیلی از جهانگردان به آلانیا آمدند، به صورتی که هتل‌ها قادر به سکنی دادن آن‌ها نبودند؛ بنابراین مردم آلانیا شروع به میزبانی از گردشگران در خانه‌هایشان کردند. برخی از شهروندان از این موقعیت سود بسیاری به دست آوردند. برخی که خانه‌هایی با دوطبقه داشتند، یکی از طبقه‌ها را به یک هتل کوچک تبدیل کردند و کسانی که دو خانه داشتند، یکی را به هتل تبدیل کردند؛ بنابراین آن‌ها اساس گردشگری در آلانیا را پایه گذاشتند.

حقایق آلانیا

۹. در نتیجه تحقیق‌ها، کشف‌شده است که چهار تابع برای درمان بیماری آسم وجود دارد. آرامش و حالت رادیواکتیویته تابع‌هایی است که به فرایند درمان کمک می‌کند. مقدار دی‌اکسید کربن و رطوبت در غار داملاتاش، بیشتر از غار مشابه در آلمان است و این مسئله باعث می‌شود که در غار احساس سرما نکنند. بر طبق تجزیه و تحلیل کارشناسان هوای داخل غار شامل %۲۵ دی‌اکسید کربن، %۷۱ نیتروژن، %۲۰٫۵ اکسیژن و برخی یون‌ها و گازهای رادیواکتیو است.

بیمارانی که برای درمان به این مکان می‌آیند، به طبقه بالا می‌روند و خودشان را با اتمسفر غار هماهنگ می‌کنند. بعد به طبقه پایین می‌روند و روی نیمکت‌هایی که برای آن‌ها تهیه شده است، می‌نشینند. بیمارانی که بیش از ۱۰ سال آسم دارند، به‌طور موقت احساس بهبود پیدا می‌کنند. مخصوصا بیمارانی که سن آن‌ها بین ۴۰ و ۶۰ سال است. آن‌هایی که کمتر از ۱۰ سال آسم دارند، می‌توانند کامل درمان شوند. بیمارانی که آسم مزمن دارند، بعد از ۲۱ روز درمان احساس بهبود پیدا می‌کنند.

حقایق آلانیا

۱۰. دره تاریخی سپادره، در ۴۰ کیلومتری مرکز آلانیا قرار دارد. دره به‌وسیله فرسایش آب و یخ و باد به وجود آمده است و لایه‌های آن در طول هزاران سال شکل گرفته است. گونه‌های بسیار کمیابی از گیاهان و جانوران در این دره زندگی می‌کنند.

حقایق آلانیا

۱۱. قلعه احمدک یکی از بناهای دوره علاءالدین کیقباد است و زمانی که سلجوقیان به آلانیا حمله کردند، کیقباد این قلعه را ویران نکرد. در این قلعه حمام‌های ترکی زیادی وجود دارد.

حقایق آلانیا

۱۲. خانه و موزه آتاتورک، یکی از بناهای تاریخی در محله سکرهانه در آلانیا است. آتاتورک در سال ۱۹۳۵ به آلانیا آمد و از این بنا بازدید کرد و برای مدتی در این بنا استراحت کرد. در این موزه بسیاری از وسایل آتاتورک نگه داشته می‌شود.

حقایق آلانیا

۱۳. به‌علت وجود بافت تاریخی آلانیا، در این شهر کاروان‌سراهای تاریخی زیادی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کاروانسرای آلانیا، ساراپسا و آلارا اشاره کرد.

۱۴. شهر بندری و باستانی آیتاپ، در تاریخ ۴۰ سال قبل از میلاد ساخته شده است و توسط همسر آنتیوخوس نام‌گذاری شده است. این شهر در جاده اصلی بین آلانیا و قاضی پاشا قرار دارد و یکی از آثار باستانی ارزشمند آلانیا است.

حقایق آلانیا

۱۵. آلانیا ۲۲۰۰۰ ساکن خارجی دارد و در این شهر از ۹۰ ملیت مختلف کنار هم زندگی می‌کنند.

۱۶. سیستم حمل و نقل عمومی آلانیا بسیار قوی است و با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به هرجایی از شهر که بخواهید، می‌توانید بدون هیچ دردسری بروید.

۱۷. به‌دلیل آب و هوای بسیار مساعد این شهر، زمین‌های گلف زیادی در آلانیا ساخته شده است و بسیاری از بازیکنان گلف برای تمرین به این شهر می‌آیند.

حقایق آلانیا

۱۸. امروز تقریبا تمام برندهای معروف و محبوب رستوران، در آلانیا شعبه دارند، مک‌دونالد، برگر کینگ و استارباکس در این شهر شعبه دارند.

۱۹. هزینه درمان در آلانیا بسیار مناسب است، بیمارستان‌های خصوصی این شهر باقیمت بسیار مناسبی خدمات به شما ارائه می‌دهند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه