بایدها و نبایدهای شبکه های اجتماعی در سفر

یونس رشیدی
یونس رشیدی دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۰
بایدها و نبایدهای شبکه های اجتماعی در سفر

در مورد استفاده از شبکه‌های اجتماعی در هنگام سفر چه می‌دانید؟ برای پاسخ به این پرسش با ما همراه شوید.

فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی هر کسی را وسوسه می‌کند تا خاطرات خود را در این شبکه‌ها ثبت و منتشر کند.  به احتمال شما نیز دوست دارید تا با ثبت تصاویر سفر خود در شبکه‌های اجتماعی این خاطرات را با دوستان و خانواده خود سهیم شود. در ادامه ما توصیه‌هایی برای این کار داریم. با کجارو همراه باشید.

۱. باید کیفیت را مقدم بر کمیت بدانید

فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی سبک‌های قدیمی مرور خاطرات سفر را منسوخ کرده است؛ پیش از این فقط خاطرات را می‌گفتیم، اما امروز عکس‌های ما هستند که از سفر و ماجراجویی‌های ما می‌گویند.

کیفیت سفر

اما واقع‌بین باشید؛ وقتی که از تک‌تک حرکات خود در سفر، از رسیدن به فرودگاه، اقامت در هتل‌های زنجیره‌ای، غذا خوردن در رستوران و حتی ویترین مغازه‌ها روی شبکه‌های اجتماعی می‌نویسید یا عکس می‌گذارید، مطمئن باشید دوستان شما پیش از بازگشت‌تان همه خاطرات سفر شما را مرور کرده‌اند!

نیاز نیست که هر لحظه عکس بگیرید و آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید؛ به‌جای این کار لحظات خاص و بی‌نظیر را به اشتراک بگذارید. این‌گونه در سفر راحت خواهید بود، دوستان خود را خسته نخواهید کرد و البته فرصت آن را خواهید داشت که پس از بازگشت خاطرات خود را برای دوستان‌تان تعریف کنید.

لحظات خاص

توصیه:

تنها چند لحظه خاص و دلپذیر را انتخاب کنید، عکس مناسبی بگیرید و از توضیح اضافه پرهیز کنید. بگذارید تا لحظه بازگشت شما دوستان‌تان اشتیاق شنیدن خاطرات شما را داشته باشند.

۲. نباید حقیقت را دستکاری کنید

به یاد داشته باشید که در سفر هستید، نه در یک کلاس عکاسی. سعی نکنید از فیلترهای اینستاگرام برای جذاب شدن عکس‌های خود استفاده کنید؛ این حقه را همه اعضای این شبکه اجتماعی می‌دانند.

ادیت عکس

این روزها همه به‌دنبال مشاهده تصاویر حقیقی از جاهایی هستند که سفر می‌کنید؛ به این خاطر به‌جای آن که عکس‌ها را دستکاری کنید، کمی صبر به خرج دهید، منتظر لحظه‌ها و چشم‌اندازهای زیبا باشید و آنگاه عکس بگیرید. مطمئن باشید لحظه غروب آفتاب در پشت ابر بسیار زیباتر از فیلترهای اینستاگرام است و نگرش واقعی شما به سفر و طبیعت را نشان می‌دهد.

غروب آفتاب

توصیه:

فشارهای اجتماعی را به کنار بگذارید و واقعیت را نگاه کنید. ثبت منظره‌ای که می‌بینید، دل‌انگیزتر از سلفی‌هایی است که هرکسی می‌تواند در هرکجا از خود بگیرد.

۳. باید در برابر کارهای کم ارزش مقاومت کنید

یک عکس از حمام آفتاب روی شن‌های سفید ساحل که در زیر آن نوشته‌اید روز شنبه شما چطور است! یا تصویر نوشیدنی در کنار جلد یک کتاب رمان شاید جالب باشد، اما بسیار تکراری و تا حدودی کم‌ارزش است. به‌جای نمایش جایی که در آن هستید، سعی کنید در آرامش از حضور خود در این مناظر شگفت‌انگیز لذت ببرید.

ساحل

توصیه:

همه ما زندگی را دوست داریم. اما خاطرات سفر خود را طوری منتشر نکنید که دوستان‌تان ناراحت شوند.

۴. نباید فکر کنید که حضور در شبکه‌های اجتماعی یعنی همیشه آن‌لاین بودن

در دسترس بودن

شاید انتشار عکس لحظه صبحانه خوردن شما راه مناسبی برای در ارتباط بودن با جهان باشد و دنبال‌کنندگان صفحه شما بفهمند که هنوز زنده هستید! و از سفر خود لذت می برید. اما در مسافرت‌های طولانی این راه مناسبی برای اعلام وضعیت در سفر نیست.

تلفن خود را تا حد ممکن کنار بگذارید، کمی از شبکه‌های اجتماعی فاصله بگیرید و به جایی که در آن هستید، فکر کنید.

توصیه:

دقت کنید که زمان مناسب و کافی را برای تلفن و ایمیل های شخصی و همچنین ارتباط با نزدیکان خود دارید. اما با غرق شدن در شبکه‌های اجتماعی زمان مسافرت خود را هدر ندهید. مطمئن باشید مادر شما سوغات را بیشتر از پست‌های پی‌ در پی در شبکه‌های اجتماعی دوست دارد.

۵. باید به اصالت خاطرات سفر خود اهمیت دهید

برج پیزا

تقریبا هر کسی که برج پیزا را از نزدیک دیده است، یک عکس کلیشه‌ای با آن دارد. در سفر از خاطرات دیگران تقلید نکنید، خلاقیت داشته باشید و سعی کنید از لحظات واقعی که تجربه می‌کنید، عکس بگیرید. این‌گونه هم از سفر خود لذت می‌برید و هم خاطراتی را ثبت می‌کنید که مخصوص شما است* نه هیچ کس دیگر.

توصیه:

به‌دنبال ماجراجویی‌های خود بروید و سوژه‌هایی را بیابید که کمتر دیده شده‌اند. در پاریس می‌توانید با برج ایفل عکس بگیرید، اما همه برج ایفل را دیده‌اند. به‌دنبال مکان‌ها و منظره‌هایی باشید که دوستان‌تان ندیده‌اند. این عکس‌ها بسیار دلپذیرتر از تصویر تکراری برج ایفل در پشت سر شما خواهد بود.

۶. نباید برای خاطرات سفر خود از هشتگ استفاده کنید

هشتگ

هشتگ برای استفاده در گفتگوهای ضروری جهانی ابداع شد، نه اضافه کردن در زیر همه عکس‌هایی که می‌گیریم. اضافه کردن هشتگ به چشم‌انداز ساحلی که به آن نگاه می‌کنید، هیچ تاثیری روی مخاطبان شما نخواهد داشت و تنها بر تعداد میلیون‌ها هشتگ اینستاگرام و فیسبوک می‌افزاید. مطمئن باشید بدون هشتگ هم دوستان‌تان عکس سفر شما را خواهند دید.

توصیه:

به‌جای هشتگ، سعی کنید تا مکان‌هایی را که از آن بازدید می‌کنید، تگ کنید و بگذارید که دوستان‌تان با آن‌ها آشنا شوند و از زیبایی‌های آن‌ها لذت ببرند.

۷. باید از شبکه‌های اجتماعی به شیوه خوبی استفاده کنید

مردم

امروزه پست‌های خوب شبکه‌های اجتماعی منبع الهام و مشوق مردم برای آشنایی با فرهنگ‌ها و محیط‌های جدید هستند. سعی کنید در سفر، به غیر از خود به سرزمین و مردمی که میزبان شما هستند نیز بپردازید و مهمان‌نوازی آن‌ها را جهانی کنید. اطلاعات و تجربه خود را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید و آنان را برای ماجراجویی‌های جدید آماده کنید.

توصیه:

از خلاقیت خود در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید، عکس‌ها و کلیپ‌های زیبا از محیط بگیرید و به‌دنبال آن باشید تا دیگران را به نقطه‌ای که به آن سفر کرده‌اید، علاقه‌مند سازید.

۸. نباید سفر خود را از دریچه دوربین تجربه کنید

دوربین

ثبت خاطرات و عکس‌های زیبا خوب است. اما اجازه دهید تا چشم‌های شما بدون لنز دوربین به اطراف نگاه کنند. چند عکس و کلیپ کافی است، به لذت و آرامش در سفر خود اهمیت دهید و سعی کنید تا به‌جای عکس‌های زیاد خاطرات زیبا در ذهن خود جمع‌آوری کنید.

توصیه:

این توصیه آخر بسیار جدی است؛ هرگز برای ثبت لحظات هیجان‌انگیز در شبکه‌های اجتماعی باعث به خطر افتادن سلامتی خود و دیگران نشوید. به یاد داشته باشید نزدیکان شما حضور شما را به یک خاطره هیجان‌انگیز ترجیح می‌دهند.

هیجان

مطالب مرتبط:

منبع lonely planet

دیدگاه