آتش سوزی در محوطه گورستان باستانی خالدنبی کلاله

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۰
آتش سوزی در محوطه گورستان باستانی خالدنبی کلاله

به گفته‌ی رئیس هیئت امنای مجموعه زیارتی و گردشگری خالد نبی (ع) کلاله در شرق استان گلستان، فرد یا افراد ناشناسی، محوطه گورستان باستانی این مجموعه زیارتی و گردشگری را به آتش کشیده و برخی از سنگ‌مزارهای استوانه‌ای چلیپای این گورستان را شکسته‌اند.

به گفته‌ی امان محمد حمیدزاده، رئیس هیئت امنای مجموعه زیارتی و گردشگری خالد نبی، پنجشنبه‌ی گذشته آتش‌سوزی در محدوده‌ی این مجموعه به وقوع پیوست که  به‌علت خشکی علفزارها هر لحظه وسعت آن گسترش می‌یافت اما با تلاش‌های خادمین زیارتگاه و اهالی روستاهای منطقه، این حریق در کمترین زمان ممکن کنترل و اطفا شد.

او گفت که این آتش‌سوزی کار فرد یا افرادی بوده است که منافع آن‌ها با  توسعه همه جانبه مجموعه زیارتی و گردشگری خالد نبی به‌خصوص توسعه و رونق اقتصادی اهالی روستاهای همجوار با زیارتگاه از دست رفته بود، انجام شده است. 

حمیدزاده در ادامه گفت:

عاملین این اقدام علاوه بر ایجاد حریق در محوطه گورستان باستانی، اقدام به تخریب و شکستن سه سنگ مزار استوانه‌ای چلیپا کرده‌اند که اهمیت تاریخی و مطالعاتی ویژه‌ای دارد. آن‌ها یک سنگ مزار دیگر را نیز از دل خاک بیرون کشیده و رها کرده‌اند. برای حفظ و حراست از این آثار ارزشمند باستانی و تاریخی، گماردن نگهبان ثابت، تجهیز محوطه به دوربین مدار بسته و سایر امکانات ایمنی ضروری به نظر می‌رسد.

بنا بر اعلام این مقام مسئول،  از صبح امروز ( شنبه) نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی گلستان برای کشف علل و انگیزه‌های احتمالی وقوع حریق و شناسایی عامل یا عوامل این حادثه در مجموعه قبرستان و زیارتگاه خالد نبی شهرستان کلاله مشغول فعالیت هستند.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه