با شهر جنگلی چین آشنا شوید

کسری مجیدی
کسری مجیدی شنبه، ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۵
با شهر جنگلی چین آشنا شوید

علی‌رغم پیشرفت روزافزون شهرها، بشر سعی داشته تا با طبیعت در تعامل باشد. در همین راستا با معرفی شهر جنگلی چین همراه باشید.

امروزه علی‌رغم توسعه و پیشرفت تصاعدی شهرها و همچنین عواقب در پی این موضوع، بشر در تلاش برای حفظ تعامل و ارتباط خود با طبیعت است. به همین دلیل راه‌ها و شیوه‌های متعددی را برای تحقق این امر در پیش گرفته است. روش‌هایی که بعضا حتی در حد آزمون و خطا باقی مانده‌اند.

در همین راستا اخیرا در کشور چین پروژه‌ای در حال اجرا و احداث است که در نظر دارد بزرگ‌ترین شهر جنگلی را بسازد. این پروژه که «لیوژو فارست سیتی» (Liuzhou Forest City) نام دارد، قرار است در سال ۲۰۲۰ به اتمام برسد.

شهر جنگلی چین

این جنگل بتونی توسط شرکتی از ایتالیا، موسوم به «استفانو بوئری آرکیتتی» (Stefano Boeri Architetti)، در دست طراحی و اجرا است. در حالت کلی، این شهر نمایی مانند دیگر شهرها خواهد داشت با این تفاوت که درختان و گیاهان مختلف در متر به متر آن قرار دارند و می‌رویند. از در و دیوارهای بیمارستان‌ها بگیرید تا پشت‌بام‌های مدارس، همگی محلی است برای رویش گیاهان. این پروژه قصد دارد زندگی مسالمت‌آمیز و دوست‌دار با طبیعت را ترویج بدهد.

شهر جنگلی چین

طبیعتا با وجود این حجم از فضای سبز، آلودگی هوا نیز کاهش پیدا خواهد کرد. از طرف دیگر با استفاده از انرژی خورشیدی بخش عظیمی از برق شهری تامین خواهد شد. برای مثال ۴۰ هزار درخت از این شهر می‌توانند ۱۰ هزار تن CO2 و ۵۷ تن از دیگر آلاینده‌ها را جذب کنند و در عوض ۹۰۰ تن اکسیژن فراهم کنند.

شهر جنگلی چین

این پروژه به خودی‌خود بی‌سابقه است. البته شرکت مذکور چند پروژه‌ی مشابه را در کارنامه‌ی خود دارد؛ با این وجود در مقیاس شهری و با این وسعت برای اولین‌بار در حال طراحی و اجرا است. همچنین پروژه‌های دیگری با چنین طرح مفهومی در شهرهای دیگر چین در دست بررسی است. به هر ترتیب چین به دلیل حجم زیاد آلودگی که ایجاد می‌کند، در طرح‌های این‌چنینی پیش‌قدم شده و در حال توسعه‌ی هرچه بیشتر آن‌ها است. به هر حال باید منتظر بمانیم تا ببینیم که زندگی در جنگل‌های عمودی ساختمان‌های این شهر چگونه خواهد بود.

شهر جنگلی چین

در انتها نیز توجه شما را به ویدیویی کوتاه از پروژه‌های شهرهای جنگلی چین جلب می‌کنیم.

دانلود ویدیو

مطالب مرتبط:

منبع Curiosity

دیدگاه