رانندگی مهیج در جاده رودخانه گیب؛ استرالیا

بهاره غنچه
بهاره غنچه پنجشنبه، ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۰
رانندگی مهیج در جاده رودخانه گیب؛ استرالیا

ماجراجویی در طبیعت وحشی استرالیا همیشه می‌تواند مهیج و وسوسه‌انگیز باشد. جاده رودخانه گیب در دل حیات‌وحش استرالیا گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

استرالیا کشوری است که هیچ مرز خاکی با سایر کشورها ندارد و در میان آب‌های اقیانوس آرام، منجمد جنوبی و اقیانوس هند واقع شده است. این کشور، سرزمین تقریبا همواری است که فلات‌ها و رشته‌کوه‌هایی را در خود جای داده است.

تقریبا خاک بیشتر استرالیا بیابانی و خشک است، اما بهترین پوشش گیاهی را دارد و زیستگاه حیواناتی چون کوالا و کانگورو است. این کشور از دید گردشگران بسیار زیبا است و جاذبه‌های شهری و طبیعی بسیاری دارد. اما اگر می‌خواهید تنها طبیعت استرالیا را لمس کنید و به دنبال ماجراجویی و طبیعت‌گردی هستید باید خیابان‌ها و جاده‌های راحت و ایمن شهرها را کنار بگذارید، به خود سختی دهید و با جاده رودخانه گیب روبه‌رو شوید.

استرالیا

این جاده از دل منطقه کیمبرلی عبور می‌کند و یک جاده فرعی است که مسافت دسترسی را ۲۰۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند. اما سرعت رانندگی شما قطعا آهسته‌تر خواهد بود چون خبری از جاده صاف و آسفالت نیست. در این جاده باید دل خود را به دریا بزنید و انتظار هر نوع اتفاقی را داشته باشید. گاهی از مسیرهای صعب‌العبور گذر خواهید کرد و گاهی از میان آب‌های رودخانه!

کیمبرلی یکی از مناطق جذاب گردشگری در این کشور است. خطوط ساحلی چشم‌گیر و سازه‌های سنگی خارق‌العاده‌ای دارد. نقاشی‌های سنگی برادشاو در این منطقه مشهور هستند که امروزه به گویون‌گویون شهرت یافته‌اند. هرچند مشخص نیست چند سال قدمت دارند و چه کسی آن‌ها را خلق کرده است. این آثار باستانی سالیان سال است که در دل صخره‌ها و بدون نگهداری در میان طبیعت حفظ شده‌اند.

استرالیا

برای لذت بردن از این جاده نباید عجله کرد بلکه باید زمان خود را در گوشه گوشه‌ی این جاده صرف کنید. اگر با سرعت رانندگی کنید سنگ‌های لغزان، چاله‌های غیرمنتظره و لبه‌های تیز می‌تواند منجر به پنچر شدن تایر ماشین‌تان شود. برای گذر از این مسیر همراه داشتن زاپاس ضروری خواهد بود. بسیاری از جاذبه‌ها و دیدنی‌های این جاده خارج از مسیر اصلی قرار دارند پس نباید عجله کنید و باید به دیدن آن‌ها نیز بروید.

اگر برای رسیدن به مقصد عجله دارید بهتر است از قبل برنامه‌ریزی کنید و چند روزی را در برنامه سفر خود، برای گذر از این جاده در نظر بگیرید. اگر به سمت جنوب می‌روید می‌توانید در کمپ مورنینگتون و اگر به سمت شمال می‌روید در کمپ کالومبورا توقف کنید. در این کمپ‌ها می‌توانید تجربیاتی چون قایق‌سواری، کوهنوری و صخره‌نوردی داشته باشید و در نهایت به بازدید از آبشارهای میچل بروید. این کمپ‌ها در جاده خدمات خوبی را با قیمت مناسبی به گردشگران ارائه می‌دهند. کمپ مورنینگتون که در نزدیکی رودخانه فیتزوری قرار دارد، حدود ۳ هزار کیلومتر از دره‌ها و آبشارها را شامل می‌شود. می‌توانید از قایق‌های تفریحی برای گردش در رودخانه استفاده کنید. شب هنگام، زیر ستاره‌ها استراحت کنید و غروب آفتاب را در آسمان خارق‌العاده استرالیا ببینید. در این پناهگاه بیش از ۲۰۰ گونه پرنده وجود دارد.

استرالیا

ال‌کوسترو یکی از کسب و کارهای موفق در این جاده است که کمپ‌هایش به مسافران با هر توانایی مالی که باشند خدمات لوکس و معمولی ارایه می‌دهد. هم‌چنین همان‌طور که گردشگران به حیوانات این جاده اهمیت بسیاری می‌دهند، ال‌کوسترو ایستگاه‌های مخصوص نگهداری از گاوها را نیز احداث کرده است تا از گاوهای جاده محافظت شود. برای رسیدن به کمپ ال‌کاسترو باید از دو رودخانه دوراک و پنتکوست با ماشین عبور کنید. برای عبور از این رودخانه هم‌چنین می‌توانید ماشین خود را پارک کنید و از قایق استفاده کنید یا با پای پیاده از آن عبور کنید. اگر پول کافی هم همراه دارید می‌توانید از هلی‌کوپتر استفاده کنید.

استرالیا

ٰدیدنی‌های بسیاری در این جاده وجود دارد و عموما مسافران این جاده به سوی جنوب حرکت می‌کنند تا بتوانند حیات‌وحش استرالیا را ببینند. سفر به سمت شرق در این جاده شما را به سوی درخت هویت کیمبرلی می‌رساند.

استرالیا

بازدید از این قسمت جاده در فصل‌های بارانی زیباتر خواهد بود. از این منطقه تنها ۱۴۴ کیلومتر با بزرگراه فاصله خواهید داشت. اما قبل از حرکت به سمت آن در این جاده به آرامی سفر کنید تا تونل زیرزمینی کریک و دیواره صخره‌ای وینجانا را هم ببینید.

استرالیا

در مسیر جاده می‌توانید به آبشارهای میچل بروید و در آن آب‌تنی کنید. این آبشارها در استرالیا بسیار معروف هستند. شنا کردن در استخرهای طبیعی کنار آبشارها لذت‌بخش خواهد بود اما در برخی مناطق خاص، کروکودیل‌ها زندگی می‌کنند که باید مراقب آن‌ها هم باشید.

در فصل گرما، هلی‌کوپترها به مسافران خدمات گردشگری بر فراز آبشارها ارایه می‌دهند. این هلیکوپترها از فرودگاه جاده‌ای میچل‌پلاتو به سمت کمپ ساحلی کیمبرلی پرواز می‌کنند. رودخانه‌های موجود در مسیر جاده از دیدنی‌های آن هستند.

استرالیا

شروع مسیر

  • دربی در غرب استرالیا

پایان مسیر

  • کونونارا در غرب استرالیا

مسافت

  • ۷۰۴ کیلومتر

مسیرهای دسترسی

  • رانندگی از بزرگراه‌های بروم و داروین یا پرواز با هلی‌کوپترها

زمان مناسب برای رانندگی

  • پس از فصل بارندگی اوایل ماه فروردین که هوا گرم‌تر می‌شود

محل اقامت

  • کمپ شخصی، اقامت در کمپ‌های جاده هم‌چون ال‌کاسترو

خودروی مورد نیاز

  • خودروی چهارچرخ متحرک

مطالب مرتبط:

منبع Lonely Planet

دیدگاه