در همایش روز جهانی گردشگری مطرح شد: سهم ۲٫۹ درصدی صنعت گردشگری از تولید ناخالص داخلی

سیامک احدی
سیامک احدی سه شنبه، ۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۹
در همایش روز جهانی گردشگری مطرح شد: سهم ۲٫۹ درصدی صنعت گردشگری از تولید ناخالص داخلی

امروز به مناسبت روز جهانی گردشگری مراسمی با حضور مسئولین و فعالان این صنعت برگزار شد. در این مراسم ضمن ارائه برخی آمار و مراسم ویژه محرم از برخی فعالان برتر این صنعت نیز قدردانی شد.

 امروز ۴ مهرماه ۱۳۹۶، یک روز پیش از روز جهانی گردشگری در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران مراسمی با حضور مسئولین، نمایندگان مجلس، سفرای برخی کشورها و فعالان این صنعت برگزار شد. در آغاز این همایش «طالب ریفاعی»، دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی گفت:

شعر روز جهانی گردشگری امسال «جهانگردی پایدار، ابزاری برای توسعه» است و این موضوع محقق نمی‌شود مگر این که وقتی به جایی سفر می‌کنید، به طبیعت و فرهنگ مقصد میزبان احترام بگذارید.

گرامیداشت روز جهانی گردشگری

این همایش به دلیل همزمانی با ایام سوگواری ماه محرم با برنامه‌هایی با همین مضمون همراه بود.

در دومین سخنرانی، «محمد محب خدایی» معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی که کمی بیشتر از یک ماه پیش به این سمت انتخاب شد، درباره توجه ویژه دولت یازدهم و دوازدهم به صنعت گردشگری و مسایل و مشکلات این صنعت در زمان تحریم‌ها سخن گفت. همچنین وی با اشاره به این که از هر ۱۰ شغل در جهان، یک شغل مرتبط با گردشگری است، گفت:

در بین امن‌ترین مقصدهای جهان، ایران رتبه ۸۷ را دارد و این در حالی است که ترکیه به عنوان یکی از توریست‌پذیرترین کشورهای دنیا در این فهرست در رتبه ۱۱۶ قرار گرفته است.

گرامیداشت روز جهانی گردشگری

«علی اصغر مونسان» رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با اشاره به این که امروز صنعت گردشگری، سومین صنعت بزرگ جهان است، بر لزوم رشد و توسعه این صنعت در کشور تاکید کرد و گفت:

در حالی که بسیاری کشورهای کوچک‌تر با پتانسیل‌های ضعیف‌تر توانسته‌اند در این صنعت جایگاه خوبی پیدا کنند، ما با این تاریخ کهن و جاذبه‌های طبیعی متعدد نتوانسته‌ایم به جایگاهی که واقعا لایقش هستیم، برسیم.

گرامیداشت روز جهانی گردشگری

وی با اشاره به این که از سال ۱۹۵۰ میلادی تا به امروز تعداد گردشگران در یک سال از ۲۵ میلیون نفر به ۱ میلیارد و ۱۸۶ میلیون نفر رسیده، افزود:

سهم صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی ایران ۲٫۹ درصد در سال ۲۰۱۵ بوده که پیش‌بینی می‌شود این عدد تا سال ۲۰۲۵ به حدود ۷ درصد برسد.

وی با اشاره به این که آمار مرتبط با این صنعت در کشور چشم‌انداز خوبی را ترسیم می‌کند، گفت:

ما در بین ۱۵ کشور برتر دنیا از نظر پتانسیل‌های بالای گردشگری هستیم، اما از نظر درآمدزایی در این صنعت رتبه ۷۰ را در دنیا داریم.

روز جهانی گردشگری

مونسان ضمن اشاره به مشکلات فراوانی که در این صنعت خصوصا از نظر تامین اعتبارات وجود دارد، از برخی راهکارهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نام برد. وی گقت:

ما برای ارتقای جایگاه صنعت گردشگری در کشور باید تعاملات بین‌المللی را افزایش دهیم، تبلیغات و بازاریابی را بهبود ببخشیم، روی ارتقای علمی فعالان این صنعت کار کنیم، با تبلیغات ضدایرانی مقابله و آن را خنثی کنیم، از نیروی کار جوان استفاده کنیم، حمایت و جلب همکاری بخش‌های غیر دولتی را داشته باشیم، در زمینه زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کنیم، خدمات گردشگری را استانداردسازی کنیم، کار آمایش مسیرهای گردشگری را به سرانجام برسانیم، مفهوم شهر گردشگری را پیش ببریم، از میراث فرهنگی کشور حمایت کنیم و به اشتغال‌زایی آسان و ارزان در این صنعت کمک کنیم تا بتوانیم تحول بزرگی در این صنعت ایجاد کنیم.

گرامیداشت روز جهانی گردشگری

در پایان مراسم نیز از تمبر ویژه گرامیداشت روز جهانی گردشگری رونمایی شد و از فعالان برتر این حوزه تقدیر به عمل آمد.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه