حمام سطلی در سافاری چیست و چگونه کار می کند؟

شایان شفایی
شایان شفایی سه شنبه، ۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
حمام سطلی در سافاری چیست و چگونه کار می کند؟

سافاری فعالیتی است که در دل حیات وحش انجام می‌شود و به همین دلیل یک سری محدودیت‌ها نیز به‌همراه داد که یکی از آن‌ها حمام کردن است.

اگر تاکنون در گشت‌وگذار در فضاهای مجازی و وب‌سایت‌ها در مورد سافاری مطالعه کرده‌اید، ممکن است اسم «حمام سطلی» یا «bucket shower» را شنیده باشید. حمام سطلی دوست‌دار محیط زیست است و در مصرف آب بسیار صرفه‌جویی می‌کند و از طرفی گردشگران هنگام استفاده از آن به‌هیچ‌وجه اذیت نخواهند شد. در این مقاله قرار است بیشتر با این روش آشنا شویم و ساز و کار آن را مطرح کنیم.

حمام سطلی چیست و چگونه کار می‌کند؟

حمام سطلی سافاری

حمام سطلی در اکثر کمپ‌های سافاری آفریقا متشکل از یک کیسه یا سطل است که آب را در خود نگه می‌دارد و پس نمی‌دهد. این سطل به تیرکی در جای بلندی متصل است و یک طناب و قرقره هم دارد. این وسیله بیرون چادر شما نصب شده است. در پایین سطل یک لوله و یک سری دوش حمام هم وجود دارد. سطل توسط قرقره پایین می‌آید، با آب گرم پر می‌شود و سپس مجددا به بالا فرستاده می‌شود. گردشگر در زمان استفاده از این وسیله می‌تواند توسط سری دوش، میزان آب خروجی از سطل را نیز کنترل کند. 

چه زمانی می‌توان از حمام سطلی استفاده کرد؟

مسئولان کمپ حدودا پنج دقیقه زمان لازم دارند تا سطل را با آب گرم پر کنند. پس باید ابتدا به مسئولان کمپ اطلاع دهید و سپس منتظر بمانید تا حمام سطلی آماده شود و سپس این وسیله قابل استفاده خواهد بود. بهترین زمان برای دوش گرفتن در سافاری، بعد از گشت‌زنی‌های روزانه است چراکه پیش از گشت‌زنی دوش گرفتن فایده ندارد و گردشگر به سرعت دوباره خاکی و کثیف خواهد شد! در مورد استفاده از حمام سطلی محدودیت خاصی وجود ندارد و تنها با اطلاع دادن به مسئولان کمپ می‌توانید از آن استفاده کنید.

چقدر آب در سطل جا می‌شود؟

در سطل این وسیله حدودا بین ۱۰ تا ۱۵ لیتر آب جا خواهد شد. اگر تنهایی به سافاری رفته‌اید و یک چادر در اختیار دارید، در مورد استفاده از حمام سطلی نگران نباشید، چراکه به‌اندازه کافی آب گرم در سطل جا خواهد شد اما اگر دو نفر یک چادر را به مطور مشترک در اختیار دارید، این بدان معناست که باید کمی با احتیاط بیشتر از حمام سطلی استفاده کرده و در مصرف آب صرفه‌جویی کنید.

نکات کلی در مورد حمام سطلی

حمام سطلی سافاری

آب حمام سطلی آشامیدنی نیست!

همان طور که پیش‌تر گفته شد، محدودیت خاصی در مورد استفاده از حمام سطلی وجود ندارد، اما بهتر است روزی بیش از یک بار از آن استفاده نشود؛ چراکه آب در کمپ‌های سافاری مسئله بسیار مهمی است و از ارزش بالایی برخوردار است، پس باید در مصرف آن صرفه‌جویی کرد. مسئله بعدی این است که آب حمام سطلی به‌هیچ‌وجه آشامیدنی نیست! نکته مهمی که بهتر است آن را به یاد داشته باشید، این است که برخی از کمپ‌ها باقی‌مانده آب حمام سطلی را استخراج می‌کنند و مجددا از آن استفاده می‌کند. در نتیجه حتما از مسئولان کمپ بپرسید که آیا این کار در کمپ شما هم انجام می‌شود یا خیر؟ اگر این کار انجام نمی‌شود، پس حتما در یک بار استفاده از حمام سطلی تمام آب سطل را مصرف کنید. در غیر این صورت در حمام بعدی شما آب سرد و گرم با یکدیگر ادغام شده و آب گرم نخواهد بود!

نظر شما در مورد روش حمام سطلی و ساز و کار آن چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع tripsavvy

دیدگاه