مکان هایی جادویی برای مشاهده شفق قطبی

سحر مردانه
سحر مردانه جمعه، ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۰
مکان هایی جادویی برای مشاهده شفق قطبی

شفق قطبی، یکی از پدیده‌های جوی کره زمین است. به عبارتی، نور‌های زیبای رنگارنگی هستند که به‌طور طبیعی در آسمان دیده می‌شوند.

شفق قطبی یا نور‌های شمالی، در فضای بالایی جو زمین، در ارتفاع ۶۰ تا بیش از ۲۵۰ مایلی، زمانی که ذرات باردار از خورشید در میدان مغناطیسی زمین به دام می‌افتند، رخ می‌دهد. نتیجه‌ی این اتفاق، نمایش رنگارنگ و رقص نور‌ها است. خوشبختانه مکان‌های زیادی برای دیدن این پدیده‌ی جوی و فیلم‌برداری از آن وجود دارد. زمانی که شب است و تاریک، شفق قطبی در عرض جغرافیایی نمایان می‌شود. شب‌های زمستانی که طولانی هستند، خوب است اما لزوما بهترین زمان نیست. بهترین فصل برای ایجاد شفق قطبی، ماه‌های مارس و سپتامبر یعنی در زمان اعتدالین است زیرا در این زمان، ذرات خورشیدی با جو تعامل بیشتری دارند. ماه سپتامبر که زمان اعتدال پاییزی است، بیشتر پیشنهاد می‌شود، زمانی که درجه حرارت مطبوعی در عرض‌های جغرافیایی قطبی وجود دارد. به یاد داشته باشید که علاوه بر آب و هوا، آسمان تاریک و فصل مناسب نیز تاثیر‌گذار است. حال در این مقاله ۷ مورد از مکان‌های جادویی برای مشاهده شفق قطبی را معرفی خواهیم کرد.

۱. ایسلند

شفق قطبی

حتی اگر شفق قطبی را هم در نظر نگیریم، ایسلند بهترین مکان برای بازدید از یخچال‌های طبیعی، چشمه‌های جوشان، آبشار‌های عظیم و آتشفشان است. هم عرض و هم طول جغرافیایی این کشور برای دیدن پدیده‌ی شفق قطبی مناسب است اما آب و هوا همیشه همکاری نمی‌کند. با این حال، وجود خط ساحلی در سر‌تا‌سر کشور به شما اجازه‌ی تعقیب آسمان را می‌دهد. بهتر است برای دیدن شفق قطبی کمی از ریکیاویک، پایتخت این کشور دور شوید. پیشنهاد ما، مشاهده‌ی این پدیده‌ی جوی زیبا از کوه‌های کرکی‌فل (Kirkjufell) است.

  • بهترین زمان برای رفتن و مشاهده: اواخر ماه اوت تا اوایل ماه آوریل

۲. فیربنکس، آلاسکا

شفق قطبی

فیربنکس (Fairbanks) تنها دو درجه پایین‌تر از قطب شمال، در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی و نزدیک به پارک ملی محبوب دنالی (Denali National Park) واقع شده است. فیربنکس، بهترین مکان در ایالات متحده برای مشاهده شفق قطبی است. اینجا حتی مجهز به سیستم پیش‌بینی و ارائه تور مسافرتی برای مشاهده‌ی این پدیده است.

  • بهترین زمان برای رفتن و مشاهده: ماه اوت تا اواسط ماه آوریل

۳. یلونایف، کانادا

شفق قطبی

یلونایف (Yellowknife)، سرزمین شمال غربی کانادا، در کرانه‌ی دریاچه‌ی گریت اسلیو (Great Slave)، مرکز شفق قطبی و فعالیت‌های ویژه برای گردشگران است. کانادا، بهشت تماشای شفق قطبی به‌دلیل عرض جغرافیایی شمالی و آلودگی کم‌نوری است. البته در کانادا نقاط محبوب دیگری مانند جنگل بوفالو (Wood Buffalo) و پارک ملی جاسپر (Jasper National Park) برای دیدن این پدیده‌ی زیبا وجود دارد.

  • بهترین زمان برای رفتن و مشاهده: اواسط ماه اوت تا اواخر ماه آوریل. برای رفتن به جنگل بوفالو، اوایل ماه اوت تا اوایل ماه می

۴. ترومسا (Tromsø)، نروژ

شفق قطبی

بزرگ‌ترین منطقه شهری در شمال نروژ که در ۲۱۷ مایلی شمال دایره قطب شمال واقع شده است، اما به لطف جریان خلیجی، خط ساحلی آن دارای درجه حرارت متوسطی است. همچنین دارای مناظر زیبایی هم هست. روستای ارفجردبوتن (Ersfjordbotn) که در ۱۲ مایلی ترومسا قرار گرفته است، بهترین مکان در نروژ برای مشاهده پدیده‌ی شفق قطبی است.

  • بهترین زمان برای رفتن و مشاهده: اواخر ماه سپتامبر تا اواخر ماه مارس

۵. شمال سوئد و فنلاند

شفق قطبی

شهر شمالی سوئد، کرونا (Kiruna) یک دروازه به جاذبه‌های اطراف است. در این شهر، هتل یخی، پارک ملی کوهستانی آبیسکو (Abisko) و گوزن‌های بزرگ قابل‌مشاهده است. در فاصله‌ی کوتاهی از شهر، نقطه‌ی مناسبی برای دیدن شفق قطبی وجود دارد. آب و هوا در اینجا بسیار با ثبات‌تر از ساحل نروژ بوده اما سرد‌تر است. در منطقه لاپلند فنلاند، روانامی (Rovaniemi) به‌عنوان دروازه‌ی شهر در نزدیکی پارک‌های ملی در خدمت شما است. در زمستان در کنار درخت‌های یخ زده‌ی برفی و زیبا، پدیده جوی شفق‌های قطبی را مشاهده کنید.

  • بهترین زمان برای رفتن و مشاهده: اواخر ماه سپتامبر تا اواخر ماه مارس

۶. گرینلند

شفق قطبی

در شمال گرینلند شما این امکان را خواهید داشت که از شمالی‌ترین نقطه، شاهد پدیده‌ی طبیعی شفق قطبی باشید. اما کمی متمایل به جنوب، علاوه بر مشاهده شفق قطبی می‌توانید شاهد یخچال‌های طبیعی و کوه‌های یخی شناور حتی در فصل تابستان هم باشید.

  • بهترین زمان برای رفتن و مشاهده: اواسط ماه اوت تا اواخر ماه آوریل در جنوب. اواخر ماه اوت تا اواسط ماه آوریل در نووک پایخت گرینلند (Nuuk)

۷. تاسمانیا (Tasmania) و نیوزیلند

شفق قطبی

تابه‌حال در مورد شفق قطبی در نیم‌کره‌ی شمالی نسبت به نیم‌کره‌ی جنوبی، بیشتر شنیده‌اید. دلیل آن هم این است که در نیم‌کره‌ی جنوبی مکان‌های کمتری برای مشاهده شفق قطبی وجود دارد. بهترین شانس شما برای دیدن این پدیده در جنوب، تاسمانیا (استرالیا) و نیوزیلند است. جایی که به شما کمک می‌کند تا در آسمان تاریک، پدیده شفق‌های قطبی فعال در افق جنوبی را ببینید. این دو منطقه، بهترین مکان و در دسترس‌ترین برای مشاهده این پدیده در قطب جنوب هستند.

  • بهترین زمان برای رفتن و مشاهده: بهترین زمان در نزدیکی اعتدالین (اعتدال بهاری و اعتدال پاییزی) است

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه