ایسلند؛ ماجراجویی در طبیعت بکر منطقه وستفیورد (قسمت اول)

نگین توکلی
نگین توکلی چهار شنبه، ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۰
ایسلند؛ ماجراجویی در طبیعت بکر منطقه وستفیورد (قسمت اول)

برخی از سفرها در طول زندگی، تاثیر ژرف و شگفت‌اگیزی بر ما می‌گذارد. بدون شک سفرهایی که به مناطق بکر طبیعی انجام می‌دهیم، می‌تواند از این دست تجربیات باشد. 

کارین نوبل در این مقاله، شما را با خود به ماجراجویی در بکرترین نقاط ایسلند می‌برد. در ادامه با ما همراه باشید.

ماجرایی خود را در وستفیورد (فلات‌های غربی) در ایسلند انتخاب کنید!

راهنمای ما اُلی، در حالی که از پنجره اتوبوس به بیرون نگاه می‌کند می‌گوید:

مثل اینکه چند ساعت پیش بهمن کوچکی اینجا آمده است.

ما در  حال رانندگی به آبشار دینجاندی در شمال غربی ایسلند هستیم، جاده‌ای بسیار قدیمی که دور بلندترین کوه وستفیورد به نام  کالدباکور با ارتفاع ۹۹۸ متر پیچیده شده است! طبیعت اینجا برای عکاسی بسیار مناسب است.

وستفیورد ایسلند

راهنمای ما اُلی یک متخصص، فیزوتراپ و آتش‌نشان محلی بود. با وجود آدرنالین بالا ما احساس امنیت زیادی می‌کردیم.

وِستفیورد یکی از مناطق کمتردیده شده در ایسلند است و طبیعتی کاملا وحشی دارد، بیشتر قسمت‌های آن غیرقابل سکونت و دسترسی به آن بسیار مشکل است، بنابراین ممکن است احساس راحتی در شهرها را در این اینجا نداشته باشید.

وستفیورد ایسلند

اُلی از اتوبوس پیاده می‌شود، باد بسیار شدیدی در حال وزیدن است، ما در حال حرکت از دهکده ماهیگیری واقع در سابوریری هستیم و منطقه‌ای که در آن هستیم به تازگی بازگشایی شده است. این قسمت در ایسلند به مدت ۶ تا ۸ ماه غیرقابل دسترسی است.

بعد از بررسی وضعیت جاده و چک کردن آب و هوا ، هواشناس ما می‌گوید:

به همکارم خبر می‌دهم که جاده را برای مسیر برگشت ما از برف پاکسازی کند و ما مشکلی نخواهیم داشت.

قلب من همچنان در حال تپش در این مسیر بی‌ثبات و در عین حال مجذوب‌کننده است، این اولین بازدید من در سال ۲۰۰۹ است. گزارش سفر من با این جمله شروع می‌شود: رانندگی اطراف وِستفیورد برای افراد کم دل و جرات نیست، با این حال این سفر را به همه توصیه می‌کنم.

وستفیورد ایسلند

بعد از یک ساعت حرکت در جاده در مسیری که در طول آن پیچ و خم‌های بسیاری وجود داشت و مسیر به دور کوه‌ها می‌پیچید، ما به داینجاندیسوُگِر رسیدیم.

من در این فکر هستم که کدام چشم‌انداز بهتری است، خود آبشارها یا صحنه پرسپکتیو پشت آبشارها

باد بسیار شدیدی در حال وزیدن است و در حالی که یک مسیر ۱۵ دقیقه‌ای را از محل پارک ماشین تا آبشار دینجاندی در حال پیمودن هستیم، من در این فکر هستم که کدام چشم‌انداز بهتری است، خود آبشارها یا صحنه پرسپکتیو پشت آبشارها که سنگ‌هایی به طول ۱۰۰ متر تا آب‌های آبی درخشان خلیجی که در زیر این آبشارها واقع است،.

با کمک اُلی که من را بر روی سنگ‌ها نگه می‌دارد، موفق می‌شوم عکسی از صحنه بالای آبشاری که به درون دریا می‌ریزد، بگیرم.

خطرناک‌ترین جاده ایسلند

اکنون ما به همراه راهنمای تورمان به نام مکس در حال خوردن ماهی‌های خشک شده در شهر آیسافیورفر که جمعیت آن ۲۵۵۹ نفر است و بزرگ‌ترین شهر وستفیوردز است، هستیم.

وستفیورد ایسلند

مکس می‌گوید همه آماده هستند که ادامه بدهیم؟ مسیر بعدی ما خطرناک‌ترین جاده ایسلند است! در حالی که ما در حال حرکت به سمت اشلیو هستیم که مسیری پوشیده از سنگ به همراه تکه‌های یخ و فرسوده شده، توسط آب دریا است و بر لبه شبه جزیره به سمت روستای بولونگارویک ادامه پیدا می‌کند، من به این فکر می‌کنم که این روستا چگونه نام‌گذاری شده است.

مکس می‌گوید در اینجا معمولا زمین لغزه‌ها و بهمن‌های زیادی شکل می‌گیرد. از زمانی که تونل بولونگارویک در سال ۲۰۱۰ تاسیس شد، وسایل نقلیه دیگر از این جاده استفاده نمی‌کنند.

این جاده مورد استفاده دوچرخه‌سوارها و همچنین پیاده‌روی است. در بعضی قسمت‌های جاده مجبور می‌شدیم که از دوچرخه خود پیاده شده و با احتیاط از قسمت‌های برفی و یخ‌زده عبور کنیم. همچنین دفعات بسیاری مجبور شدم به خاطر باد شدید از حرکت بایستم.

از اینجا چشم‌انداز رمزآلودی از شبه جزیره هورن استرندیر دیده می‌شد. هیچ ساکنی در این منطقه نبود، هیچ ماشینی دیده نمی‌شد. تنها چشم‌انداز صخره‌های دریایی دست‌نخورده بود و مناطقی مناسب برای کوهنوردی وجود داشت.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه