گردشگران عامل آتش سوزی خالد نبی نبودند

تیم  کجارو
تیم کجارو جمعه، ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۳
گردشگران عامل آتش سوزی خالد نبی نبودند

یکی از متولیان زیارتگاه خالدنبی و دهیار منطقه اعلام کردند گردشگران عامل آتش سوزی هفته‌ی پیش این گورستان نبودند. 

هفته‌ی گذشته گورستان خالد نبی در استان گلستان آتش گرفت که برخی گردشگران را عامل این آتش سوزی می‌دانستند اما  یکی از متولیان زیارتگاه خالدنبی و دهیار منطقه این احتمال را رد کرده و اعلام کرده‌اند  چند جوان موتورسوار این مسبب این اتفاق بودند. در این آتش سوزی بخشی از علف‌های این قبرستان در آتش سوخت. 

حدود هشت ماه است که این منطقه در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است اما  سنگ‌ قبرهای شکسته‌ی پراکنده‌ای که در طول سال‌ها در میان علفزار قبرستان به حال خود رها شده بودند، یا تَرک‌هایی که روی سنگ قبرهای خاص این محوطه را پوشانده بود که با از بین رفتن علف‌ها، این نابسامانی‌ها بیشتر دیده می‌شود. 

امان محمد حمیدزاده، مسئول و عضو هیأت امنای زیارتگاه بقعه خالدنبی گفت:

در بررسی‌هایی که روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور در این زمینه انجام شد، متوجه شدیم تعدادی از نوجوانان موتورسوار متعلق به یکی از شهرستان‌های استان گلستان که برای تفریح به منطقه خالد نبی آمده بودند با انداختن ته سیگار خود روی چمن‌های قبرستان خالدنبی باعث بروز آتش‌سوزی شدند. این سهل‌انگاری آن‌ها، بعد از مدتی از برگشت‌شان باعث به آتش کشیده شدن علفزار خشک محوطه شده و از سوی دیگر با توجه به این‌که چند ماهی است دور محوطه را فنس‌کشی کرده‌اند و دام‌ها امکان چریدن در این فضا را ندارند و از سوی دیگر وزش باد نیز دلیلی بر گسترشِ بیشتر اتش بود، حدود هشت هزار متر مربعِ محوطه آتش گرفته است.

وی اعلام کرد چنین بناهایی به توجه و حفاظت بیشتری نیاز دارند و باید نگهبان تمام وقت و دوربین داشته باشند. او در ادامه گفت:

با انجام کار گروهی توسط مسئولان در چنین محوطه‌هایی باید کاری انجام دهیم تا دیگر شاهد این‌گونه مسائل نباشیم.

 

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه