ثبت ملی سینماهای لاله زار

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۶
ثبت ملی سینماهای لاله زار

به گفته مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سینماها و خیابان لاله‌زار ثبت ملی می‌شود.

«فرهاد نظری» مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت:

به‌طور کلی خیابان لاله ‌زار، نام و تاثیر شگرفی در آغاز دوره مدرن ایران داشته است. بسیاری از نویسندگان، شاعران، هنرمندان و روشنفکران اینجا مراوداتی داشتند و آثار فرهنگی و هنری خود را در این خیابان تولید کردند. لاله‌زار لوکیشن و محل فیلمبرداری فیلم‌های زیادی بوده و بسیاری از سینماها و تئاترهای ایران برای اولین بار اینجا تأسیس شده است.

وی به‌مناسبت فرارسیدن روز ملی سینما تاکید کرد که خیابان لاله‌زار یک فضای فرهنگی تمام‌عیار است که متأسفانه با گذر زمان، کاربرد آن دچار استحاله شده، لباس زیبای فرهنگ از تنش بیرون آمده و لباس تجاری به تن کرده است.

نظری با تاکید بر ضرورت حفظ و احیای فضای خاطره‌انگیز بافت فرهنگی لاله‌زار گفت:

این شأن و منزلت لاله‌زار است که سینماها، تئاترها، پاتوق‌های فرهنگی و کافه‌های آن باز شود تا سیما و منظر آن احیا و حتی می‌تواند «پیاده‌راه» شود. خوشبختانه اسناد تصویری زیادی از لاله‌زار قدیم باقی‌مانده که برای تحقق احیای آن به ما کمک می‌کند.

وی درباره پیگیری ثبت ملی سینماهای لاله‌زار افزود:

بهتر است متولیان اصلی یعنی خانه سینما جلو بیایند و با بهره‌گیری از شهرت و جایگاه مردمی‌شان با مالکان خصوصی برای جلب رضایت یا علاقه‌مندی آن‌ها صحبت کنند؛ اما اگر آن‌ها چنین کاری نکنند ما برای ثبت ملی زنجیره‌ای سینماهای لاله‌زار اقدام می‌کنیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه