برترین جاذبه‌های گردشگری زادار، کرواسی (قسمت اول)

بهاره غنچه
بهاره غنچه پنجشنبه، ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۰
برترین جاذبه‌های گردشگری زادار، کرواسی (قسمت اول)

زادار یکی از شهرهای زیبای کشور کرواسی است. با کجارو همراه باشید تا نگاهی به جاذبه‌های گردشگری آن داشته باشیم.

زادار یکی از شهرهای بزرگ متروپلی در شمال دالماسی از کشور کرواسی است که در دریای آدریاتیک قرار دارد اما متاسفانه شهرت چندانی ندارد. این شهر نه‌چندان مشهور پر از جاذبه‌های گردشگری منحصر‌به‌فرد است و برای گردشگری پیاده بسیار مناسب است. این شهر شامل مراکز تاریخی، کلیساهای قرون وسطایی، خرابه‌هایی از دوران روم باستان است. قدم‌زدن در این شهر برای دیدن مناطق زیبا، سواحل و آسمان بی‌نظیر آن نیز از جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود که فقط باید در آن پیاده‌روی کرد تا آنه‌ها را دید. بسیاری از جاذبه‌های این شهر در میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند. در این مقاله ۱۲ جاذبه گردشگری این شهر را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. کلیسای جامع زادار

کلیسای جامع سنت آناستازیا به خاطر معماری متفاوتش مشهور است. این بنا در قرن نهم توسط بیزانس ساخته و در قرن‌های دوازدهم و سیزدهم به سبک رومی بازسازی شده است. نمای زیبای ساختمان، ورودی‌های خاص آن و پنجره‌های متفاوتش این بنا را منحصربه‌فرد می‌کند. این بنا ترکیبی از سبک‌های متفاوت معماری است، سبک رومی و سبک گوتیک بر روی آن اجرا شده است. در درون کلیسا بازمانده‌هایی از قرن نهم از سنت آناستازیا وجود دارد. از برج ناقوس کلیسا دیدن کنید که ساخت آن در قرن پانزدهم شروع در قرن نوزدهم به اتمام رسیده است. از بالای این برج می‌توانید شهر زادار را از زیر پای خود ببینید.

کلیسا زادار

۲. ارگان دریایی و ملاقات با خورشید

یکی از پروژه‌های هنری خاص این شهر ارگان دریایی است که در سال ۱۳۸۳ در ساحل شهر زادار ساخته شد و حالا جزو یکی از برترین جاذبه‌های شهر محسوب می‌شود. در حقیقت شکل آن مانند یک ساز موسیقی است که توسط موج‌های دریا بر روی آن موسیقی نواخته می‌شود. درست شبیه اثر هنری در سانفرانسیسکو است که با ساختاری خاص و ترکیب با طبیعت، موسیقی‌های متنوعی را می‌نوازد.

زادار

همچنین برای دیدن منظره‌ای متفاوت از خورشید در آسمان کافی است تا به اثر هنری ملاقات با خورشید سری بزنید که از ۳۰۰ صفحه شیشه‌ای سلول‌های خورشیدی ساخته شده است که در طول روز نور را جذب و شب هنگام منظره‌ای خارق‌العاده ایجاد می‌کند.

زادار

۳. موزه باستان‌شناسی

در سال ۱۲۱۰ موزه باستان‌شناسی زادار افتتاح شد که دومین موزه قدیمی کرواسی است. در این موزه تاریخ دالماسی به خوبی معرفی شده است. آثار تاریخی متعددی از قرن هفتم تا دوازدهم در آن به نمایش گذاشته شده است. صنایع دستی، زیورآلات، سفال، سلاح همگی از دوران‌های باستانی و عصر آهن در این موزه برای بازدید وجود دارند.

موزه زادار

۴- کلیسای سنت دونات

این کلیسا در قرن نهم ساخته شده است و یکی از بزرگ‌ترین کلیساها به معماری بیزانس در دالماسی است. در ابتدا با نام تئلیت مقدس نامیده می‌شد اما بعدها به نام اسقف سنت دونات تغییر نام داد. این بنا یکی از شاهکارهای معماری شهر است.

جزیره زادار

۵. پارک ملی کرناتی

این پارک ملی که در ساحل زادار قرار دارد شامل ۱۴۷ جزیره به عنوان مجمع الجزایر زادار است. در سال ۱۳۸۵ برای حفاظت از زیستگاه حیوانات و پوشش گیاهی، این پارک ایجاد شد. بزرگ‌ترین این جزیره‌ها ۲۵ کیلومتر طول و حدودا ۳ کیلومتر عرض دارد. این جزایر شامل غارها، صخره‌ها، مزارع و خانه‌های رومیان و دشت‌های سرسبز بودند که به دلیل فقدان آب‌شیرین و استثمار ونیزی‌ها از بین رفتند. برخی از جزایر هنوز باقی مانده‌اند که شامل خرابه‌های رومیان هستند. امروزه از این پارک ملی برای قایق‌رانی، غواصی و گردشگری استفاده می‌شود.

جزیره زادار

۶. کلیسای سنت کریس گونو

این کلیسا به سبک رومی توسط بیزانس در قرن دوازدهم ساخته شده است و در جنگ جهانی دوم بخش عظیمی از آن آسیب دید. درون این کلیسا محرابی از سال ۱۰۷۸، نقاشی‌های دیواری از قرن سیزدهم وجود دارد.

کلیسا زادار

همچنین بازدید از کلیسای سنت سایمون که مربوط به قرن هفدهم است را از دست ندهید که معماری زیبایی دارد.

کلیسا زادار

مطالب مرتبط:

منبع Planet Ware

دیدگاه