دیدنی های پراگ، پایتخت تاریخی جمهوری چک (قست اول)

مینا رهبری
مینا رهبری چهار شنبه، ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
دیدنی های پراگ، پایتخت تاریخی جمهوری چک (قست اول)

پراگ پایتخت و بزرگ‌ترین شهر جمهوری چک است. این شهر زمانی پایتخت بوهم بود و دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری بسیار آن، گردشگران را به سمت خود می‌خواند. برای آشنایی با دیدنی‌های پراگ همراه کجارو باشید. 

به پراگ لقب «شهر هزار مناره» داده‌اند. وقتی به چهره‌ی این شهر ۱۱۰۰ ساله نگاه می‌کنید، چشم‌اندازهای بی‌نظیری از گنبد کلیساهای بسیار زیبا و برج‌های قدیمی بلند را می‌بینید که با هم ترکیب شده و پراگ را به یکی از جواهر معماری اروپا تبدیل کرده است. در این شهر، به هر سو که بنگرید، نمونه‌های برجسته‌ای از معماری سبک گوتیک، باروک، رنسانس و سبک‌های مدرن را می‌بینید که با قلعه‌ی مستحکم و باستانی پراگ، تضاد شگرفی ایجاد کرده است. پراگ یکی از بهترین مراکز تاریخی شهر در اروپا را دارد که به خوبی حفظ شده است، مانند کوچه‌های باریک و میدان‌های بزرگ و تماشایی که در هر یک می‌توانید خانه‌های قدیمی و ساختمان‌های تاریخی را ببینید که در انتظار کشف شدن هستند.

از مهم‌ترین موزه‌هایی که در سفر به این شهر باید از آن بازدید کرد، می‌توان به پل مشهور چارلز بریج (Charles Bridge) روی رود Vltava  اشاره کرد. محله‌ی زیبای یهودیان با کنیسه‌های قدیمی و کلیساهای قدیمی متعدد از دیگر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری محسوب می‌شوند. پارگ به عنوان یکی از شهرهای بزرگ اروپا، هنوز هم اهمیت سیسای، فرهنگی و اقتصادی خود را حفظ کرده و چندین قرن پایتخت امپراطوری روم بود. امروزه این شهر که بسیاری از آثار آ در یونسکو به ثبت رسیده، یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری است و گردشگران از سراسر جهان برای گذراندن تعطیلاتی به یاد ماندنی، به پراگ سفر می‌کنند. در ادامه به معرفی دیدنی‌های این شهر قدیمی می‌پردازیم:

قلعه پراگ

قلعه پراگ

از این قلعه به عنوان اقامتگاه رسمی رئیس جمهوری جمهوری چک استفاده می‌شود

در محله‌ی Hradcany پراگ، قلعه‌ی پراگ (Prazsky hrad) قرار دارد که زمانی اقامتگاه پادشاهان بوهمیا بود. امروزه نیز از این قلعه به عنوان اقامتگاه رسمی رئیس جمهوری جمهوری چک استفاده می‌شود و یکی از پربازدیدترین بناهای تاریخی تاریخی شهر است. این بنا در حدود سال ۹۷۰ میلادی ساخته شد و در طول سال‌ها، به طور چشمگیری تغییر یافت و شامل نمونه‌های بارزی از سبک‌های معماری پیشرو در هزار سال گذشته می‌شود. در داخل دیوارهای قلعه، چندین بنای گردشگری پرطرفدار پراگ قرار دارد، مانند کلیسای جامع سنت ویتوس (St. Vitus)، کلیسای سنت جورج، برج باروت (Powder Tower)، کاخ سلطنتی قدیمی و کوچه‌ی طلایی (Golden Lane). 

قلعه پراگ

این مجموعه‌ی وسیع، بزرگ‌ترین قلعه‌ی باستانی جهان است

این مجموعه‌ی وسیع، بزرگ‌ترین قلعه‌ی باستانی جهان است که باید زمان زیادی را برای بازدید از آن در نظر بگیرید اما ارزش وقت گذاشتن را دارد، به خصوص که می‌توانید نمایی بسیار زیبا از رودخانه‌ی Vltava، شهر قدیمی و منارهای بی‌شمار کلیساها را به تماشا بنشینید. از مهم‌ةرین جاذبه‌های داخل قلعه می‌توان به سالن اصلی کاخسلطنتی، تالار ولادیسلاو اشاره کرد که به قدری بزرگ است که می‌توان از آن برای برگزاری مسابقه استفاده کرد؛ راه‌پله‌های آن هم به قدری عریض است که شوالیه‌های سوار بر اسب می‌توانستند از آن عبور کنند. حتما سری هم به باغ سلطنتی بزنید که قدمت آن به سال ۱۵۳۴ بازمی‌گردد و در آن ساختمان‌های قدیمی فوق‌العاده زیبا از جمله عمارت Ball Game، عمارت سلطنتی تابستانی با فواره‌ی زیبا و دربار Lion قرار دارد. 

شب‌ها، چراغ‌های قلعه‌ی پراگ درخششی زیبا در شهر ایجاد می‌کند. اگر خودتان و بدون شرکت در تورهای گردشگری در شهر به گشت و گذار بپردازید، می‌توانید هم در روز و هم در شب، زیبایی‌های پراگ را تجربه کنید. 

پل چارلز (Charles Bridge)

پل چارلز پراگ

این پل در سال ۱۳۵۷ ساخته شد و مدت‌ها سوژه‌ی بسیاری از خرافات بود

پل شگفت‌انگیز چارلز یکی از مشهورترین پل‌های قدیمی در اروپا است که با ۵۲۰ متر طول، چیزهای جالبی برای گردشگران دارد. این پل در سال ۱۳۵۷ ساخته شد و مدت‌ها سوژه‌ی بسیاری از خرافات بود، مانند این که سازندگان این پل، اولن سنگ پل را در ۹ ژوئیه، دقیقا راس سعت ۵:۳۱ دقیقه‌ی صبح قرار داده‌اند که مجموعه‌ی دقیقی از اعداد ۱۳۵۷۹۷۵۳۱ را تشکیل می‌دهد و مردم معتقد بودند این امر سبب شده که پل نیروی بیشتری داشته باشد.

مجسمه‌های بسیار زیبای این پل نیز بسیار شهرت دارند.  از مهم‌ترین این مجسمه‌ها می ةوان به مجسمه‌ی امپراطور مقدس روم چارلز چهارم  و John of Nepomuk، شایسته‌ترین کشیش این کشور اشاره کرد که در سال ۱۶۸۳  ساخته شده است. از جدیدترین خرافات این بنا می‌توان به چسباندن پلاک در پایه‌ی مجسمه‌ها برای برآورده شدن شدن آرزوها اشاره کرد. از روی این پل می‌توانید نمایی بسیار چشم‌نواز از رودخانه‌ی Vltava و سازه‌ّای فوق‌العاده‌ی دروازه‌های گوتیک داشته باشید. 

Klementinum و کتابخانه ملی

کتابخانه ملی جمهوری چک

Klementinum، یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های ساختمان‌های تاریخی در اروپا است و کتابخانه‌ی ملی جمهوری چک در آن قرار دارد

Klementinum، یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های ساختمان‌های تاریخی در اروپا است و کتابخانه‌ی ملی جمهوری چک در آن قرار دارد. این ساختمان‌های زیبای باروک در ابتدا بخشی از کالج Jesuit  بودند و بعدها وارد مجموعه کتاب Jesuit  و مجموعه‌ای از Karolinum  شد. پس از آن که Jesuits  مطرود شد، کتابخانه در نهایت به اموال دولت تبدیل شد و Clementinum  در سال ۱۷۸۲، کمی پس از آن که کتابخانه‌ی ملی تشکیل یافت، به یک کتابخانه‌ی عمومی تبدیل شد.

مجموعه‌ی Clementinum با بیش از ۶ میلیون کتاب، مجموعه‌ای فوق‌العاده بزرگ است و شامل نسخه‌های تمامی کتاب‌های منتشرشده در جمهوری چک می‌شود. از مهم‌ترین بخش‌های این کتابخانه می‌توان به سالن کتابخانه‌ی باروک با سقف زیبایی پر از آثار هنری، برج نجومی به طول ۶۸ متر با چشم‌انداز زیبای آن بر پراگ  و کلیسای کوچک زیبای آینه (Mirror Chapel) با تزئینات فوق‌العاده اشاره کرد. در این کتابخانه می‌توانید از راهنمای تورهای انگلیسی استفاده کنید. 

میدان قدیمی شهر و ساعت نجومی

میدان قدیمی پراگ

شهر قدیمی، مرکز تاریخی پراگ، جایی است که می‌توانید میدان فوق‌العاده‌ی زیبای قدیمی شهر را پیدا کنید که یکی از بهترین جاها برای شروع گشت و گذار در شهر است. در اینجا کلیسای Tyn  و Clementinum، همراه با بسیاری از کلیساهای زیبای قدیمی، همچنین معماری‌های قدیمی باشکوه قرار دارد  که قدمت آن‌ها به قرن ۱۱ میلادی می‌رسد. محله‌ی یهودی‌ها، Josefov نیز در چند قدمی شمال این میدان قرار گرفته است.

میدان قدیمی شهر پراگ

از مهم‌ترین بخش‌های این میدان می‌توان به تالار شهر قدیمی (Staromestska radnice) اشاره کرد که ساعت نجومی شگفت‌انگیز در آن قرار دارد و قدمت آن به قرن ۱۵ میلادی بازمی‌گردد؛ هر یک ساعت یک بار این ساعت فعال شده و چهره‌ی ۱۲ حواریون و یاران حضرت مسیح روی آن قرار دارد. از دیگر قسمت‌های مهم سالن قدیمی شهر می‌توان به ورودی گوتیک آن اشاره کرد که شما را به شکوه و آثار هنری داخل سالن هدایت می‌کند. این کلیسا به همراه یک زندان قدیمی در سال ۱۳۸۱ ساخته شده است. حتما به بالای برج تالار قدیمی شهر بروید تا چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای از پراگ را ببینید. 

کلیسای جامع سنت ویتوس (St. Vitus Cathedral)

کلیسای جامع سنت ویتوس پراگ

کلیسای سنت ویتوس بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کلیسای مسیحی جمهوری چک است

در قلمروی قلعه‌ی پراگ، کلیسای جامع کاتولیک رومی سنت ویتوس قرار دارد که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کلیسای مسیحی جمهوری چک است. اسقف اعظم پراگ در این کلیسا مستقر است و آرامگاه‌های تعداد زیادی از کشیش‌ها و ۳ پادشاه بوهمی در اینجا قرار دارد. ساخت این کلیسا در سال ۱۳۴۴ میلادی آغاز شد و تکمیل آن حدود ۵۲۵ سال طول کشید! کلیسای جامع سنت ویتوس در محل کلیسای گنبددار رومانسک که قدمت آن به سال ۹۲۵ میلادی بازمی‌گردد، ساخته شد و حاصل آن، کلیسایی نئوگوتیک و سبک گوتیک قرن ۱۴ است که از سبک باروک و رنسانس تاثیر پذیرفته است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های کلیسای جامع سنت ویتوس می‌توان به شیشه‌های رنگی پنجره‌های آن، موزائیک‌ مربوط به سال ۱۳۷۰ میلادی و کلیسای کوچک سنت Wenceslas  با محرابی که از بیش از ۱۳۰۰ سنگ گران‌بها ساخته شده، اشاره کرد. از جواهرات سلطنتی جمهوری چک در این کلیسا نگهداری می‌شود و به ندرت در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. به طور متوسط این جواهرات فقط هر هشت سال یک بار به نمایش گذاشته می‌شوند. حتما از برج اصلی ۹۷ متری این کلیسا بالا بروید تا تصویری پرشکوه از پراگ را تجربه کنید. 

کلیسای بانوی ما قبل از تین

کلیسای بانوی ما قبل از تین

مناره‌های دو قلوی ۸۰ متری این کلیسا در دو طرف بنا قرار دارد که هر یک ۴ مناره‌ی کوچک دارد

یکی از ساختمان‌های شناخته‌شده‌ی پراگ، کلیسای بانوی ما قبل از تین (Church of Our Lady before Tyn) است که معمولا آن را به اختصار فقط کلیسای تین می‌نامند. مناره‌های دو قلوی ۸۰ متری این کلیسا در دو طرف بنا قرار دارد که هر یک ۴ مناره‌ی کوچک دارد. ورودی اصلی این کلیسا راهروی باریک تاریک است. اگرچه ساخت این بنا در قرن ۱۵ به پایان رسیده است اما چندین بار تغییراتی در آن ایجاد شده است. با این که تعمیرات داخلی ساختمان هنوز هم ادامه دارد، اما ارزش این را دارد که وقت بگذارید و از آن دیدن کنید چون دیدنی‌های بسیاری از جمله مقبره‌های زیبای متعدد، ایوان‌های شمالی گوتیک با مجسمه‌ی عیسی مسیح، تزئینات نقاشی محراب که قدمت آن به ۱۶۴۹ برمی‌گردد و یکی از بهترین اُرگ‌های قرن ۱۷ اروپا دارد.

در بازدید از این کلیسا، حتما سری هم به حیاط Ungelt  بروید که متعلق به قرن ۱۱ است و در پشت کلیسا قرار دارد و در آن می توانید کافه و رستوران‌ّای خوبی را پیدا کنید. یکی دیگر از کلیساهای قدیمی که ارزش دیدن دارد، کلیسای باروک مریم مقدس است که مجسمه‌ی مشهوری از نوزادی حضرت مسیح دارد که گفته می‌شود معجزه می‌کند و هنوز هم مسیحیان برای زیارت به آنجا می‌روند. 

گالری ملی

گالری ملی پراگ

گالری ملی پراگ در میان مهم‌ترین بناهای تاریخی شهر قرار دارد و در آن برخی از مهم‌ترین مجموعه‌های هنری اروپا به نمایش گذاشته شده است

گالری ملی پراگ در میان مهم‌ترین بناهای تاریخی شهر قرار دارد و در آن برخی از مهم‌ترین مجموعه‌های هنری اروپا به نمایش گذاشته شده است. بخش عمده‌ای از این مجموعه در کاخ Veletrzni نگهداری می‌شود که سازه‌ای نسبتا مدرن است که در سال ۱۹۲۵ ساخته شده و آثار قرن ۱۹ الی ۲۱ در آن نگهداری می‌شود. با این که در این گالری، بیشتر آثار هنرمندان جمهوری چک به نمایش گذاشته می‌شود، اما هنرمندان خارجی مثل مونت و پیکاسو نیز جزو این هنرمندان قرار دارد. دیگر فرم‌های هنری را مثل عکاسی، مد، هنرهای کاربردی و مجسمه‌سازی می‌توانید در این گالری مشاهده کنید.

گالری ملی پراگ

برخی دیگر از این آثار در کاخ کینسکی (Kinsky Palace) نگهداری می‌شود که شامل هنر آسیایی، هنر از دنیای باستان و گالری مجموعه‌های باروک است. در صومعه‌ی سنت Agnes  بوهمیا می‌توانید هنر اروپایی از قرون وسطی را به تماشا بنشینید. قصر استرتبرگ که متعلق به قرن ۱۷ میلادی است، جایی است که می‌توانید برخی از مشهورترین آثار گالری را ببینید که بیشتر روی هنر اروپایی از دوران کلاسیک تا پایان دوران باروک تمرکز کرده و شامل آثار مهم یونان و روم باستان می‌شود که از آن جمله می‌توان به شاهکارهای هنرمندان ایتالیایی از قرن ۱۴ تا ۱۶، آثار قرن ۱۶ تا ۱۸ میلادی توسط هنرمندانی مثل ال گرکو، گویا، روبنز، ون دیک، Rembrandt و ون گوین اشاره کرد. 

ساختمان شهرداری

ساختمان شهرداری پراگ

ساختمان شهرداری پراگ در سال ۱۹۱۲ ساخته شده و یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین محل‌های برگزاری کنسرت در پراگ، سالن Smetana  در آن قرار دارد

شهرداری پراگ به عنوان یکی از بهترین نمونه‌های هنر نو در این شهر در نظر گرفته می‌شود. این ساختمان در سال ۱۹۱۲ ساخته شده و یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین محل‌های برگزاری کنسرت در پراگ، سالن Smetana  در آن قرار دارد. این بنا ویژگی‌های منحصر به فرد دیگری از جمله نمای مجلل با نقاشی‌های بزرگ روی قوس بالای ایوان طبقه‌ی دوم و گنبد بزرگی که در پشت و بالای ایوان است، دارد. فضای داخلی بنا، با شیشه‌های پنجره‌ی رنگی و نقاشی‌های مهم، به اندازه‌ی نمای ساختمان زیبا و چشمگیر است. راهنمای تور انگلیسی زبان در دسترس است. یکی از بهترین راه‌ها برای لذت بردن از دیدن این بنا، شرکت در یکی از کنسرت‌هایی است که در این ساختمان برگزار می‌شود؛ یا حتی می‌توانید به کافه‌ها و رستوران‌هایی که در آن قرار دارد، بروید. 

مطالب مرتبط:

منبع planetware

دیدگاه