دخترک غازی گوتینگن، آلمان؛ مجسمه ای خوش یمن برای فارغ التحصیلان

سودا سلیمی
سودا سلیمی یکشنبه، ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۰
دخترک غازی گوتینگن، آلمان؛ مجسمه ای خوش یمن برای فارغ التحصیلان

شهر گوتینگن آلمان شهری دانشگاهی است. به مرور زمان رسمی جالب بین دانشجویان این شهر شکل گرفت. برای پی بردن به رسم عجیب فارغ‌ااتحصیلی از دانشگاه این شهر همراه کجارو باشید.

شهر «گوتینگن»، (Göttingen) بین هامبورگ و فرانکفورت و نزدیک به کوه‌های «هارز»، (Harz) واقع شده است. این شهر به خاطر دانشگاه گوتنیگن که در سال ۱۷۳۴ میلادی تاسیس شد و به تدریج به یکی از بهترین دانشگاه‌های اروپا تبدیل شد شهرت دارد.

دخترک غازی

دانشگاه گوتینگن زادگاه اشخاص برجسته، فیلسوفان، ریاضیدانان و دانشمندان زیادی در علوم مختلف بوده است.  تعداد ۴۷ نفر از اعضائ هیئت علمی و فارغ‌التحصیلان  این دانشگاه موفق به دریافت جایزه‌ی نوبل شده‌اند. « جان نیومن»، (John von Neumann)،  «ورنر هیزنبرگ»، (Werner Heisenberg)، «انریکو فرمی»، (Enrico Fermi)،  «کارل گاوس»، (Carl Friedrich Gauss)، «برنارد ریمن»، (Bernhard Riemann)، «دیوید هیبرت»، (David Hilbert) و «رابرت اپنهایر»، (J. Robert Oppenheimer) تعدادی از دانشجویان این دانشگاه بوده‌اند. از فیزیکدانان معروفی که در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند می‌توان «ماکس پلانک»، (Max Planck)، «نیلز بور»، (Neils Bohr) و «ماکس بورن»، (Max Born) را نام برد.

دخترک غازی

به همین علت این شهر، شهری دانشگاهی که یک سوم جمعیت آن را دانشجویان، اساتید و کارمندان دانشگاه تشکیل می دهند. گوتینگین همانند اکثر شهرهای دانشگاهی، سنت‌های عجیب و غریب خود را دارد. یکی از آنها مجسمه‌ی برنز وسط حوض مقابل ساختمان قدیمی شهرداری است.

دخترک غازی

«مجسمه‌ی دخترک غازی »، (Gänseliesel) در سال ۱۹۰۱ میلادی بعد از خرابی حوض قدیمی شهر برداشته شد. مجسمه، دختری جوان است که سه غاز را در آغوش دارد. با وجود اینکه در ویکی‌پدیا نوشته شده که این مجسمه به تاریخ شهر ارتباطی ندارد ولی بسیار جالب است که این مجسمه با رمان معروف «دختر غازی»، (Goose Girl) نوشته‌ی Brothers Grimm) که از فارغ‌التحصیلان دانشگاه گوتینگن بود همزمان شده است.

دخترک غازی

به هر حال درست بعد از نصب مجسمه در حوض یک رسم عجیب شکل گرفت. هر دانشجوی دکترایی را که از دانشگاه گوتینگن فارغ‌التحصیل می‌شد، بوسیله‌ی یک  چرخ‌دستی از ساختمان شهرداری به سمت حوض می‌آورند و او باید به وسط حوض رفته و دخترک غازی را می‌بوسید. در گذشته، تمام دانشجویانی که تازه ثبت‌نام کرده‌ بودند شانس بوسیدن دخترک را داشتند ولی این رسم به مرور زمان دستخوش تغییراتی شد. امروزه فقط دانشجویان دوره‌ی دکتری اجازه‌ی بوسیدن دخترک را دارند.

این کار به صورت رسمی ممنوع شده است و فقط دانشجویان دکتری اجازه‌ی اینکار را دارند. در واقع شهر گوتینگن و همچنین دانشگاه این شهر با عکسی که دانشجویان در حال بوسیدن دخترک هستند خود را تبلیغ می‌کنند.

دخترک غازی

متاسفانه به علت  جلوگیری از خرابی، مجسمه‌ی اصلی که اثر مجسمه‌ساز «پال نیس»، (Paul Nisse) بود به موزه شهر منتقل شده است. مجسمه‌ای که امروزه در حوض قدیمی شهر قرار دارد مجسمه‌ای مشابه است.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه