حمل و نقل عمومی در اهواز

کسری مجیدی
کسری مجیدی جمعه، ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
حمل و نقل عمومی در اهواز

اهواز یکی از کلان‌شهرهای جنوبی ایران است که در استان خوزستان قرار دارد و طبیعتا نیازمند حمل و نقل سازمان‌دهی شده‌ای است. برای آشنایی بیشتر با سیستم حمل و نقل عمومی اهواز، همراه کجارو باشید.

اهواز از شهرهای جنوبی کشور است که با جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر هفتمین شهر پرجمعیت ایران محسوب می‌شود. برخی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های کشور نیز در این شهر واقع شده‌اند. از طرفی جاذبه‌های طبیعی این شهر علاقه‌مندان زیادی را به آن جذب می‌کنند. مجموع این موارد اهمیت راه‌های تردد در سطح شهر را بیشتر می‌کند. به همین بهانه به معرفی انواع آن پرداخته‌ایم.

تاکسی |  اتوبوسمترو

خیابان اهواز

تاکسی

سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر اهواز به عنوان تنها متولی امور تاکسیرانان، درسال ۱۳۷۷ فعاليت خود را آغاز کرد. امروزه این سرویس حمل و نقل توانسته است بسیاری از مناطق شهری را پوشش دهد. خدمات گوناگونی نیز توسط این سازمان ارائه داده می‌شود.

تاکسی اهواز

تاکسی‌های مخصوص راه آهن کارون و مرکز شهر، تاکسی‌های فرودگاه، تاکسی‌های خطی و آژانس‌های بی‌سیم این خدمات‌ها را شامل می‌شوند. هر ساله سازمان تاکسیرانی نرخنامه‌ی مصوب را برای خدمات خود عرضه می‌کند.

به طور خلاصه بخش‌های مختلف واحد تاکسیرانی عبارت‌اند از:

  • تاکسی‌های خطی: متشکل از ۱۲۲ خط مجزا که در کوتاه‌ترین مسیر از نرخ ۱۰۰۰ تومان و در بلندترین مسیر از نرخ ۲۵۰۰ تومان برخوردار است.
  • آژانس‌های بی‌سیم: برای مسافت‌های ۱ کیلومتر تا ۲۵ کیلومتر از ۳۰۰۰ تومان تا ۱۶ هزار تومان.

برای اطلاع از جدول کامل و تفکیک شده‌ی قیمت‌های هر یک از این خدمات می‌توانید این لینک را مشاهده کنید.

اتوبوس

در سال ۱۳۵۵ با ورود اتوبوس‌های «بت فورد» جابجایی با وسایل نقلیه‌ی عمومی ماشینی آغاز شد. رانندگان این اتوبوس‌ها، شخصا مالکیت آن‌ها را عهده‌دار بودند. با توسعه‌ی این سرویس‌ها، بعدها در سال ۱۳۴۹ بود که شرکت واحد اتوبوسرانی اهواز آغاز به کار کرد.

اتوبوس قدیم اهواز

به مرور زمان پس از استقبال، خدمات این سازمان روزبه‌روز با گسترش در سطح منطقه همراه شد. امروزه نیز با جایگزینی اتوبوس‌های فرسوده، ایجاد ایستگاه‌های مکانیزه، مجهز شدن به دستگاه‌های کارت-بلیت شاهد پیشرفت آن هستیم.

اتوبوس اهواز

تعداد ایستگاه‌های هر یک از مناطق اهواز به شرح زیر است.

  • منطقه ۱: ۱۹ ایستگاه + ۳ ایستگاه مکانیزه
  • منطقه ۲: ۱۴ ایستگاه + ۱ ایستگاه مکانیزه
  • منطقه ۳: ۱۸ ایستگاه + ۱ ایستگاه مکانیزه
  • منطقه ۴: ۲۳ ایستگاه + ۲ ایستگاه مکانیزه

همچنین در دیگر مناطق شهر ایستگاه‌های اتوبوسرانی در حال بهره‌برداری هستند. می‌توانید برای مشاهده‌ی اطلاعات تکمیلی در رابطه با فعالیت‌ها و آمارهای اتوبوسرانی اهواز به این لینک مراجعه کنید.

مترو

مترو اهواز

سازمان قطار شهری اهواز در سال ۱۳۸۱ تاسیس شد و در همان سال مطالعات فاز صفر پروژه‌ی قطار شهری اهواز توسط مهندسان مشاور به انجام رسید. پس از آن برای مرحله‌ی اول، مسیر خط یک شمال شرقی-جنوب غربی قطار شهری اهواز به تصویب رسید. به دنبال این امر ساخت این خطوط به صورت پیمانکاری در دست اجرا است.

مترو اهواز

مسيرخط ۱ قطار شهری اهواز به طول تقريبی ۲۳ كيلومتر شمال شرق شهر را با عبور از بخش مركزی شهر و رودخانه‌ی كارون به جنوب غرب شهر متصل می‌کند. اين مسير متشکل از ۲۴ ايستگاه است که در عکس زیر مشاهده می‌کنید.

مترو اهواز

مطالب مرتبط:

دیدگاه